2007-09-14, 23:15
Medlem
Lobengulas avatar
Jag går bet på detta fenomen och hoppas på eliten i FB forumet.

Jag brukar köpa små påsar med minimorötter, typ sådana som man kan få på McD. De ligger ju i påsen och är fuktiga. Det måste ju vara vanligt vatten.

Mitt kylskåp är helt vanligt och håller väl några få plusgrader. Om jag nu lägger påsarna på en helt vanlig mitthylla i kylskåpet så blir dom isiga

Jag kan känna en tydlig ishinna på morötterna. Det borde ju vara helt omöjligt eftersom det ska krävas minusgrader. Så frågan är varför fryspunkten på minimorötters vattenhinna ligger på flera plusgrader?

Fan nu kommer jag att ligga och grubbla på det här
Citera
2007-09-14, 23:27
Medlem
Riddarens avatar
Det är fel på din kyl, inte morrötterna! Har man “för mycket grejer” i en dålig kyl rubbas cirkulationen och “kylaggregatet” får jobba på högvarv för att behålla temperaturen i kylen. Runt “kylaggregatet” kan det då bli minusgrader. Har nämligen en kompis som alltid får sin mjölk “frusen” trots att kyltermometern visar rätt temp.
Citera
2007-09-14, 23:34
Medlem
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddaren
Det är fel på din kyl, inte morrötterna! Har man “för mycket grejer” i en dålig kyl rubbas cirkulationen och “kylaggregatet” får jobba på högvarv för att behålla temperaturen i kylen. Runt “kylaggregatet” kan det då bli minusgrader. Har nämligen en kompis som alltid får sin mjölk “frusen” trots att kyltermometern visar rätt temp.

Nä inte i det här fallet. I sådant fall så skulle andra saker i kylen också frysa. Allt annat är kylskåpskallt, det är bara dom här mystiska minimorötterna.
Citera
2007-09-14, 23:41
Medlem
von Schmerzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Nä inte i det här fallet. I sådant fall så skulle andra saker i kylen också frysa. Allt annat är kylskåpskallt, det är bara dom här mystiska minimorötterna.

Är påsen öppen? Jag sitter och funderar på om de skulle kunna vara fyllda med någon gas annan än vanlig luft, och att det skulle förändra mättnads- och fryspunkten för vattenångan.

Fast jag tror mer på Riddarens teori. Flytta påsen till någon annan hylla och se om de fortfarande blir isiga. Jag vet att jag själv råkat ut för frysta morötter när de legat i grönsakslådan längst ner, men inte när de legat på en vanlig hylla.

För det mesta är den enklaste lösningen den rätta.
Citera
2007-09-14, 23:52
Medlem
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Schmerz
Är påsen öppen? Jag sitter och funderar på om de skulle kunna vara fyllda med någon gas annan än vanlig luft, och att det skulle förändra mättnads- och fryspunkten för vattenångan.

Fast jag tror mer på Riddarens teori. Flytta påsen till någon annan hylla och se om de fortfarande blir isiga. Jag vet att jag själv råkat ut för frysta morötter när de legat i grönsakslådan längst ner, men inte när de legat på en vanlig hylla.

För det mesta är den enklaste lösningen den rätta.

Påsen/påsarna är oöppnade och det spelar ingen roll vilken hylla jag har dom på . Men jag ska faktiskt lägga in en termometer precis bredvid påsen och verifiera temperaturen.

Hade det här varit en engångshändelse så hade jag nog inte funderat så mycket på det. Men jag har noterat detta under flera månader och jag äter en hel del minimorötter.

Någon slags gas i påsen? Ja det skulle ju faktiskt kunna förklara fenomenet.
Citera
2007-09-14, 23:54
Medlem
mollydotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Påsen/påsarna är oöppnade och det spelar ingen roll vilken hylla jag har dom på . Men jag ska faktiskt lägga in en termometer precis bredvid påsen och verifiera temperaturen.

Hade det här varit en engångshändelse så hade jag nog inte funderat så mycket på det. Men jag har noterat detta under flera månader och jag äter en hel del minimorötter.

Någon slags gas i påsen? Ja det skulle ju faktiskt kunna förklara fenomenet.
Ställ in en termometer. Kylen ÄR för kall. Att de andra sakerna inte fryser är för att de innehåller mindre med vatten. Hade du en gurka där i kylen skulle den också frysa.
Citera
2007-09-14, 23:59
Medlem
Giggis avatar
Är inte morötterna ytbehandlade med något för att de inte ska bli dåliga? Detta något kanske har en annan frystemperatur än vatten?
Citera
2007-09-18, 22:52
Medlem
Lobengulas avatar
Mollydott hade rätt

Jag köpte en kylskåpstermometer och la den på påsen med minimorötter. Den visar på -0.5c. Nu är det väl inget precisionsinstrument men uppenbarligen ligger min kyl väldigt nära nollstrecket.

Minimorötter har ju en mycket tunn vattenhinna som då fryser. Att juicen och andra varor inte fryser kan ju ha sina förklaringar. Juicen kanske innehåller ämnen som gör den mer tålig. Mina bira innehåller alkohol.

Ja ja, problemet löst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in