2007-09-14, 18:55
Medlem
hittade nyss codec och sånt för att kunna se på x264 filmer på datorn men ljudet laggar. måste jag ha nån codec för de oxå eller?

förut så laggade filmen men inte ljudet. de funkade hur bra som helst. men inte nu

huppas ni vet vad som är felet
Citera
2007-09-14, 19:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stojfan
hittade nyss codec och sånt för att kunna se på x264 filmer på datorn men ljudet laggar. måste jag ha nån codec för de oxå eller?

förut så laggade filmen men inte ljudet. de funkade hur bra som helst. men inte nu

huppas ni vet vad som är felet
Vad för codec-pack använder du? Det här fungerar perfekt för mig: http://ffdshow-tryout.sourceforge.net/
Citera
2007-09-14, 20:43
Medlem
DennisOlofs avatar
Kör filmen eller filen i VLC. Det är mycket bättre på att hantera x264 saker.

Jag kör VLC och BS Player, vissa filer påstår VLC att man inte kan spela upp för dom är felaktiga fast dom inte är det. Men för HR.HDTV, samt 720p x264 kör jag VLC om det går.

Den är mycket effektiv och då lär ditt ljud inte lagga. Glöm inte att man måste in och ändra på ljudet ibland i VLC till 5.1 eller vad du har, ibland väljer den fel output format men det är ju enkelt att ändra.
Citera
2007-09-15, 02:17
Medlem
tack Ztla
ska prova de. hoppas de funkar

DennisOlof.
jag kan inte se i VLC. isf om jag har nått codec eller nått. men jag vet varför de laggar nu. på den här datorn har jag bara 256ram(aldrig orkat köpa mer) och på bärbara datorn har jag 512 å då funkar de utmärkt. bara de att den här datorn är inkoplad till tvn så de hade varigt nice å få de å funka
Citera
2007-09-15, 11:47
Medlem
DennisOlofs avatar
Jaha jo mera minne kan vara bra.

VLC har inbyggda codecs, den är mycket optimerad och snabb, nu funkar inte alla filer i den, därav jag också använder bsplayer som enbart förlitar sig på externa codecs installerade i windows.

Men min dator är lite slö så jag kan knappt spela x264 720p filer. 3.0Ghz p4 men det finns inte så mycket sådant ännu. VLC hjälpte mycket när man spelar upp vanliga hdtv, samt hr.hdtv filer, minskade belastningen med 50% på min cpu.

I övrigt har jag bara divx, xvid, ac3, mp3, lazy mans mkv filter installerade.

Det ska räcka för att spela upp allt, om inte, försök hitta filen i ett fungerade format och kasta den andra. Inte värt att spara på filer som innehåller konstiga video / audio format.
Citera
2007-09-15, 15:22
Medlem
hehe ok.
ja jag har bara en p4 2.0Ghz :P dock ska jag väl köpa ny snart äre tänkt.
men ska dra å köpa 1gig ram på måndag. så då får vi se hur då går.
tänkte nämligen använda den här datorn som htpc(tills jag köpt en riktig) så de hade varigt kul å kunna se hdfilmer
Citera
2007-09-15, 15:56
Medlem
DennisOlofs avatar
Stojfan, tja.

Äkta HD filmer ska ju gå att se på din burk kan jag tro. ATIs Radeon HD kort har h264 och VC-1 support, frågan är om en burk på 2.0Ghz får så pass mycket hjälp att den lätt kan spela upp filmen.

Har inte sett något test på en sådan plattform. Däremot vet jag att de grafikkort som har detta stöd ska avbelasta processorn med runt 70-80% då den slipper utföra massor av beräkningar eller vad det nu är.

Tror dom här testarna utfördes på core 2 duo cpu's.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in