2007-09-14, 17:10
  #1
Medlem
Kommer ihåg för ett par år sedan då jag snacka med en gamal kollega. Han sa då att han hade investerat i dollar-valuta. Då stod den väldigt lågt vill jag minnas och han skulle kamma hem en liten slant då kursen var tillbaka till det normala.

Nu läste jag i någon tidning att dollarn stod väldigt lågt igen. 6.70 och experterna trodde den skulle sjunka till 6.50 inom ett par månader. Vad jag fattat det som att normal kursen brukar ligga på 7-8.5, eller har jag helt fel?

Om man nu skulle växla 10 000 SEK till US dollar så skulle man få 1492.5 dollar. Säg då att man sparar dessa under madrassen och växlar in dom igen om ca. ett år eller nått då dollarn stigit i värde (vilket den antagligen gör) så skull men få ut 12686 SEK. Då har man ju gått lite med vinst iaf.

Hur skulle detta funka i praktiken? Är det till forex man skulle gå då och isåfall tar dom en avgift? Jag är helt grön på området och har typ aldrig växlat valuta.

Så vad säger ni, som kan sånt här?
Citera
2007-09-14, 17:28
  #2
Medlem
rödblocks avatar
Det var inte så länge sedan en sån här tråd var uppe, ska se ifall jag hittar den.

Edit: Naturligvis hittar jag inte tråden, men minns att det stod ganska mycket om detta iaf.
Citera
2007-09-14, 17:35
  #3
Medlem
locmans avatar
skall du låsa 10k i ett år för att tjäna ca 3k? skall du satsa på det så bör du andvända dig av större kapital, ja menar 3000kr kan du ju få ihop genom att samla pantflaskor på stan på söndagar utan att du behöver ligga ute med pengar
Citera
2007-09-14, 18:03
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Armson
Kommer ihåg för ett par år sedan då jag snacka med en gamal kollega. Han sa då att han hade investerat i dollar-valuta. Då stod den väldigt lågt vill jag minnas och han skulle kamma hem en liten slant då kursen var tillbaka till det normala.

Nu läste jag i någon tidning att dollarn stod väldigt lågt igen. 6.70 och experterna trodde den skulle sjunka till 6.50 inom ett par månader. Vad jag fattat det som att normal kursen brukar ligga på 7-8.5, eller har jag helt fel?

Om man nu skulle växla 10 000 SEK till US dollar så skulle man få 1492.5 dollar. Säg då att man sparar dessa under madrassen och växlar in dom igen om ca. ett år eller nått då dollarn stigit i värde (vilket den antagligen gör) så skull men få ut 12686 SEK. Då har man ju gått lite med vinst iaf.

Hur skulle detta funka i praktiken? Är det till forex man skulle gå då och isåfall tar dom en avgift? Jag är helt grön på området och har typ aldrig växlat valuta.

Så vad säger ni, som kan sånt här?

Låter som sämsta idén på länge. Dollarn har legat såhär lågt ett tag och finns inget som varken talar för att den ska gå upp eller ned särskilt mycket. Dessutom får man alltid sämre köpkurs än säljkurs eftersom växlarna vill ha sitt. Dom flesta säger ju att dollarn kan tänkas att gå ner.

Dom som tjänar pengar på valutaväxlinga spelar med många många miljoner.

Nej du, lägg inte ens tid och energi på att fundera på det för det är en urusel idé.
Citera
2007-09-14, 18:03
  #5
Medlem
Valutaspek är väldigt svårt och som en liten spelare kommer du förmodligen betala alldeles för stora valutapåslag. Glöm idén!

Och om man nu ska handla i valuta så finns det terminsaffärer där dina 10 000 kan bli 100 000 i insats och på så vis öka hävstången, givetvis till högre risk.
Citera
2007-09-14, 18:23
  #6
Medlem
Det finns ingen anledning att förvänta sig att dollarn ska stå i 8,5 SEK om ett år.
Citera
2007-09-14, 19:52
  #7
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Apatisk
Det finns ingen anledning att förvänta sig att dollarn ska stå i 8,5 SEK om ett år.

Nej inte i dagens läge. Det som idag tyder på räntesänkning behöver inte nästa år betyda samma sak. Det som idag är positivt behöver inte nödvändigtvis vara positivt nästa år, oftast är så fallet om ni förstår.
Jag är nog väldigt säker på att läget inom en snar framtid, säg 3 - 6 månader kommer ändras markant och att det åter kommer spekuleras i räntehöjning. Kina/ryssland/indien och de övrigt kraftiga tillväxtmarknaderna ligger just nu i en konsolideringsfas för att åter börja stiga. Räntehöjning i de länderna ska ses positivt och inte som en dämpande negativ effekt av ekonomin.
Jag tror inte vi ser dollarn under 6 kr. 6,20 möjlitvis.
Citera
2007-09-14, 21:35
  #8
Medlem
Tack då vet jag
Citera
2007-09-14, 22:48
  #9
Medlem
cobrs avatar
Du kan handla med valuta via en valutamäklare, www.oanda.com är en populär sådan med låga spreads. FOREX(se) är ju i jämförelse mycket dyra, avgiften för kontanttjänster osv är inbakad i deras kurser.

Mäklarna erbjuder också en 100:1 leverage, så man med en insats på t.ex. $1000 kan handla med $100000

http://www.goforex.net
http://forex.3db.se

Så visst kan man tjäna pengar på valutahandel utan att handla med miljonposter.
Citera
2007-09-14, 23:49
  #10
Medlem
Upprclss_drpouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abram
Jag är nog väldigt säker på att läget inom en snar framtid, säg 3 - 6 månader kommer ändras markant och att det åter kommer spekuleras i räntehöjning.
Baserat pa vad? Okad loneinflation till foljd av de senaste non farm payrolls-talen? Okad MEW som mojliggors av de standigt stigande huspriserna?


TS
Som privatperson skall du inte spekulera i valuta. Spekulation i valuta har alltid ett negativt vantevarde. Satsa dina pengar pa rantebarande produkter om du inte har tillracklig kunskap att ge dig in i aktiemarknaden.
Citera
2007-09-15, 08:30
  #11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Upprclss_drpout
Baserat pa vad? Okad loneinflation till foljd av de senaste non farm payrolls-talen? Okad MEW som mojliggors av de standigt stigande huspriserna?


TS
Som privatperson skall du inte spekulera i valuta. Spekulation i valuta har alltid ett negativt vantevarde. Satsa dina pengar pa rantebarande produkter om du inte har tillracklig kunskap att ge dig in i aktiemarknaden.

Abram är duktig, det har han bevisat et flertal gånger i daytraderforumet.
Citera
2007-09-15, 12:31
  #12
Bannlyst
Kör själv valutahandel och givetvis går det att tjäna pengar.

Här ser ni 13 trades som jag gjorde på en dag( profit/loss report)

http://img142.imageshack.us/my.php?image=ddhn9.jpg
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in