• 1
  • 2
2007-09-14, 16:16
Medlem
TechoNisses avatar
jag undrar hur man formaterar Ubuntu?... jag kommer in i OSet om jag inte har skivan i... men jag har installerat .. hur avinstallerar jag Ubuntu???
Citera
2007-09-14, 16:31
Medlem
Du installerar windows/det andra operativsystemet du ska använda?
Citera
2007-09-14, 16:39
Medlem
Yes...s avatar
Det borde gå att starta Ubuntu-live-cdn och ta bort partionen som Ubuntu ligger på med Gparted, eller vad nu den har för partionsprogram.
Citera
2007-09-14, 16:41
Medlem
TechoNisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -198
Du installerar windows/det andra operativsystemet du ska använda?
f;rsvinner d[ ubuntu_
Citera
2007-09-14, 16:45
Medlem
TechoNisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yes...
Det borde gå att starta Ubuntu-live-cdn och ta bort partionen som Ubuntu ligger på med Gparted, eller vad nu den har för partionsprogram.
men asso.. jag har installerat Ubuntu pa en harddisk som ar pa 80 gb och windows ligger pa en annan harddisk..
Citera
2007-09-14, 17:14
Medlem
Yes...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TechoNisse
men asso.. jag har installerat Ubuntu pa en harddisk som ar pa 80 gb och windows ligger pa en annan harddisk..
Ja, ta bort Ubuntu-partionen som ligger på 80-gigshårddisken?
Genom ta bort Ubuntu-partionen så försvinner allt som har med Ubuntu att göra, om det var det du inte förstod.
Citera
2007-09-14, 17:28
Medlem
antagonistens avatar
Jag lånar tråden lite då jag sitter i en liknande sits.
Jag har två stycken hårddiskar som båda är indelade i två partitioner.

På hårddisk #1 har jag en linux-partition (ext3 eller vad det nu kallas) och en warez-partition.
På hårddisk #2 har jag en Windows-partition och en warez-partition.

Är det möjligt att bli av med ext3-partitionen utan att förlora något övrig data på hårddisk #1?
Citera
2007-09-14, 17:32
Medlem
TechoNisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yes...
Ja, ta bort Ubuntu-partionen som ligger på 80-gigshårddisken?
Genom ta bort Ubuntu-partionen så försvinner allt som har med Ubuntu att göra, om det var det du inte förstod.
Så jag ska starta med windows skivan när båda hårddiskarna är i... sedan så ska jag väja "installera" sen ta bort partion?

edit. jag gjorde som du sa och de funkade... nu ska jag forsoka installera om ubuntu igen...
Citera
2007-09-14, 18:13
Medlem
sicnexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antagonisten
Jag lånar tråden lite då jag sitter i en liknande sits.
Jag har två stycken hårddiskar som båda är indelade i två partitioner.

På hårddisk #1 har jag en linux-partition (ext3 eller vad det nu kallas) och en warez-partition.
På hårddisk #2 har jag en Windows-partition och en warez-partition.

Är det möjligt att bli av med ext3-partitionen utan att förlora något övrig data på hårddisk #1?
Vilken filtyp är den fetstilade partitionen, ntfs? isf skulle jag starta upp via liveskiva, formattera ext3 som ntfs och sedan bara merga den till warezpartitionen, borde funka
Citera
2007-09-14, 18:36
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sicnex
Vilken filtyp är den fetstilade partitionen, ntfs? isf skulle jag starta upp via liveskiva, formattera ext3 som ntfs och sedan bara merga den till warezpartitionen, borde funka
Jag glömde visst att skriva vad det var för format...
Jag använder NTFS på allt utom linux-partitionen.

Jag kan alltså formatera en enskild partition utan att förlora vad som ligger på en annan partition på samma disk?
Citera
2007-09-14, 20:07
Bannlyst
Går det att ta bort en ubuntu partion om man går in via partion magic och floppy diskar?
Citera
2007-09-15, 03:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Odes
Går det att ta bort en ubuntu partion om man går in via partion magic och floppy diskar?

Ifall du har en MS Windows CD behöver det inte vara så krångligt. Starta bara datorn med orginal Windows CDn i. Sedan väljer du: använd hela hårdisken (eller liknande). Windows kommer då installeras. Varför vill du ta bort ubuntu för övrigt? Har inte använt den själv men hört att det är en helt OK dist...

För att svara på frågan: Jepp, du kan använda partition magic för att radera en ext2/ext3 partition att 'nollställa' (egentligen finns ju informationen kvar men what ever...) hårdisken. Sen kan du lägga in vad fan som helst
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in