Hejsan!
Har under ett tag nu gått i tankarna om att köpa en ny dator. Har kollat runt lite på priser och vad det finns för olika prylar, dock så finns det ett par stycken frågetecken för mig, som jag gärna skulle vilja få lite svar på.
Det första är, vad bör man välja idag, AMD eller INTEL? Är väl kanske lite väl generellt, men har kollat på antingen,
E6750 2.67GHz 1333Mhz eller
AMD Athlon 64 X2 6000+.
Så vad är det bättre alternativet här? Tittade lite på Toms Hardware och det tycks egentligen inte vara någon större skillnad i prestanda?
Det andra jag undrar över, om jag nu väljer en E6750, så står det att det är en buss på 1333, då är min fråga, när jag sen ska matcha moderkort och ram-minnen, ska jag försöka matcha så att dom oxo når upp till en 1333 buss? Så nått av dom inte blir en flaskhals, tänker mig att om processor+ram har en 1333 buss vardera, men ett moderkort som bara klarar 9xx så kommer moderkortet att vara en flaskhals? Eller om det nu är ram som är lägre iställer?
Eller spelar det liten roll alls?
Sissta frågan blir väl egentligen om ni vet någe processor+moderkort som passar bra ihop. Kanske en AMD variant och en för intel, eller bara intel om nu AMD e kasst... Jag är förövrigt inte intresserad av allt för mkt lull-lull på moderkortet(om det nu är möjligt)
Tacksam för svar!