2007-09-13, 19:32
Medlem
Hej,

har gått på 50 mg kortison i flera veckor nu, typ tre månader. Börjat trappa ner nu, och är nere på 35 mg nu på morgonen. Gick även ett tag på sprutor, då jag låg inne på sjukhus 12 dagar. Också fått remicade behandling. Och går även på 2.5 tablett Imurel om dagen. Och fyra tabletter Asacol dagligen.

Jag undrar lite hur detta påverkar min framtida träning.

Jag har alltid sen jag var 15 år styrketränat, dvs. 5 år. Har haft längre uppehål tidigare, på omkring 4 månader och sådant ibland. Men även efter uppehål har man kunnat komma tillbaka ganska fort.

Men nu efter detta med Ulcerös Colit och detta äventyret så bestökte jag gymmet på skoj för en vecka sen ungefär. Och jag tänkte att jag skulle köra försiktigt, så jag körde ungefär 3-4 ggr lägre vikter än jag gjorde tidigare. Tänkte köra fler reps.

Men jag orkade fan inte ! Det var omöjligt. Har förlorat styrka på ett sätt jag aldrig gjort förr. Och är orolig. Kommer jag få börja om från början nu? Jag menar, i vanliga fall har man muskelminne. Men hur är det med katabola mediciner och allt som jag varit med om nu? Då kanske inte muskelminnet gäller?

Har ett fysiskt tungt jobb, och behöver min styrka. Måste börja rehablitera nu känner jag. Fyfan vad hopplöst.

Det är inte roligt alls och ligga där på gymmet och trycka med lägre vikter än man värmde upp med innan, och inte ens klara det. Jag är nog svagare nu alltså än när jag var 15 år.

Sen har jag gått upp 15 kg nu på nästan 3 veckor, sen jag kom ut från sjukhuset. När jag åkte in på sjukhus så vägde jag 55 kg. Innan jag blev sjuk vägde jag 70 kg. Nu väger jag 69kg. Är 172 cm lång. Problemet är att jag är fetare nu. Så kommer ju sluta med att jag väger mycket mer, då jag har mycket tid kvar tills jag slutar med kortison + att när jag börjar träna (få mer muskler) kommer väga mer än 70kg. Vad är en låg dos av kortison? Jag menar nu är jag på 35 mg, när börjar kroppen få en normal balans med aptit och sådant som kortisonet påverkar?

Jag försöker undvika att småäta, men det är jävligt svårt när man är sjukskriven. Och man är ju konstant hungrig! Fyfan. Jag springer / går minst 6 km varje dag. Tränar lätt gymm 2-3 ggr i veckan. Men ändå går jag upp, och är över min gamla vikt snart + att jag inte ens har muskler. (plus att det är jävligt mkt mer fett nu än innan)

Inga problem än, visserligen. 69 kg är ju ingenting, men tråkigt. Sen undrar jag lite om någon vet hur "imurel" påverkar än. Har ni haft bra effekter av det vid Ulcerös Colit? Cellgifter som dessa vad påverkar de mer, och vad är era åsikter om dem? Bra i sammanhanget?

Påverkar Imurel/Asacol ens träning / vikt?

Och den viktökning man får av kortison (prednisolon) försvinner den automatiskt lite när man slutar med medicinen? Eller får man träna bort det helt? Jag menar, det är väl vätska som samlas på och sånt också? Eller är det så "lite" så det är obefitligt ?

/ EN kille som trots allt är glad för att han mår bättre.. i magen...
Citera
2007-09-13, 19:58
Medlem
cromos avatar
Jag har inte 100% koll på sånt här, men hormonet kortisol som kroppen utsöndrar vid t ex vid svält och stress, bryter ner muskelmassa till blodsocker. Kortisol och hydrokortison, som väl du knaprar, är samma sak så det låter ju inte orimligt att du både kan tappa muskler och samtidigt gå upp i vikt.

Kortisolet omvandlar dina muskler till blodsocker. Högre sockerhalt i blodet triggar insulinutsöndring. Insulinet i sin tur sen omvandlar blodsockret till fett. Nåt sånt kan jag tänka mig att det fungerar.
Citera
2007-09-13, 21:47
Medlem
itys avatar
Gissar att stor del av din viktuppgång är vatten. Kommer att gå ganska lätt att tappa igen när du slutar med kortison. Resterande lär försvinna hyggligt enkelt med träning och inte äta sötsaker.

Låg dos kortison, eh jag tycker allt över noll påverkar kroppen. men det lär ju var a individuellt.

Imurel känner jag inte till effekterna av. Den ska ju begränsa kroppens immunförsvars angrepp på egna organ. Jag tror inte den "känns" lika mycket som cortisonet.

Hoppas det går bra!
Citera
2007-09-13, 21:58
Medlem
Tack för svaren. Trodde det fanns olika benämningar på hög- och lågdos. För vet att 5 tabletter på 10mg klassades som högdos. Hade hoppats man nådde lågdos snart

Kortison är ju ingen rolig medicin direkt. Så man längtar ju tills man är på 0.

Tack för era omtankar och svar.
Bara träna vidare och se det positiva i det hela.

Inget som vet hur det är med muskelminnet efter en sån här grej ? =)
Citera
2011-03-16, 21:32
Medlem
Jag är 16 år och fick Ulcerös Colit när jag var 15 på sommaren, har haft det snart i ett år.
Jag har märkt att kortisonet påverkar humöret och man blir lite mer deprimerad men det har inte påverkat mina muskler, jag har haft problem med att trappa ut min kortison så jag har gått från 30 mg till 0 ett antal gånger som är väldigt jobbigt för man märker att man mår sämre men det är ändå skönt att slippa smärtorna i tarmen, när man kommer ner på låga doser så ser man hur fettet som har bildats sakta försvinner under en tid.
Jag har själv inte märkt någon skillnad med Imurelen som jag har ätit i 5 månader snart på 7,5 mg som är rätt så mycket, samt så märker jag inte heller någon vidare skillnad med Azalcolen jag har någon liknande tablett som jag äter 6 tabletter per dag, det ska inte göra så stor skillnad utan bara vara inflammations dämpande i tarmen.
Jag kan hålla igång med träningen när jag är på kortison det är dessvärre värre när jag har skov, jag kommer förmodligen få en adacolumn som är en behandling där man tar bort de dåliga blodkropparna, som jag hoppas kommer att hjälpa annars har jag nästan ingen val en att operera bort tjock tarmen och jag gillar verkligen inte sjukhus

Är dock lite sen med svaret men postar iaf
Hoppas att jag hjälpte någon med min erfarenhet - Simon
Citera
2013-09-24, 13:56
Medlem
Ulceriös kolit, Första utbrottet, Stora besvär inlagd på sjukhus fick sprutor och sedan gå över på 30mg nertrappning 5mg per vecka.. då mådde man skit och orkade inget i träning över en vecka efter man kommit ut ur sjukhuset..

nu har jag vad jag tror är ett litet skov å tagit 30mg dos några dagar, När är det okej att träna? kan promenera utan besvär, Pigg inte sjuklig annat än svullen mage å smått ojämn..

, Bara för att kortison är katabolt bör man ju ändå kunna köra ett bra pass å sedan vila flera dagar till nästa pass, Då har ju dosen trappats ner ytterligare??

verkar vara dåligt med information, Vad anses vara hög dos? Och om folk som tar 10-20 mg kan träna bör man själv kunna göra det fast man är på 30mg tillfälligt prenisolon dos? utomstående läkare föreslog jag skulle ta ny dos, Min riktiga läkare väntar jag än på kontakt med..

varför finns det inga allmänna rekommendationer !! bli galn!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in