2007-09-13, 01:06
Medlem
Hej!
Jag har letat, men inte funnit en tråd om detta. Om det finns en ber jag om ursäkt.

EU vill censurera sökord, såsom bomb och "ord som kan vara kopplade till terroristaktioner"

Hur långt kan man tänja den definitionen?

I mina öron låter detta som ett rejält språng mot dystopin i 1984 och liknande scenarion.

Vad tycker ni?!

http://www.idg.se/2.1085/1.120060
Citera
2007-09-13, 01:30
Medlem
Dan-Banans avatar
Detta är väl mer eller mindre en omöjlighet skulle jag säga. Ord som "bomb" och "AK-47", eller vad de nu har för ord i åtanke, används ju ofta i icke-terroristrelaterade sammanhang, såsom spel å film eller vad som helst egentligen. Ett sånt lagförslag skulle förhoppningsvis aldrig gå igenom... Om inte terroristerna smäller av en atombomb i varje huvudstad i Europa eller något liknande, då skulle nog en eller två mänskliga rättigheter rubbas på ett tag framöver.

Det de skulle kunna göra är väl att söka efter speciella fraser (t ex "salpetersyra + svavelsyra + tonårsgrabb = bang") och därifrån manuellt utvärdera innehållet för att se ifall det är något terroristrelaterat. Men jag tvivlar ju starkt på att terrorister är så pass dumma att de låter viktig information ligga helt tillgänglig via sökmotorer, men någon censur tror jag aldrig att Europas befolkning går med på.
Citera
2007-09-13, 01:49
Medlem
Tob-i-ass avatar
Jag fattar inte varför dom vill blocka massmord med dom andra orden.
Citera
2007-09-13, 16:26
Medlem
gr0gs avatar
Så jävla efterblivet.

Det finns väl minst tusen andra sätt att hitta informationen.
Hur frustrerande känns det inte att en sån här idiot tjänar mer pengar
än genomsnittet?
Citera
2007-09-13, 16:49
Medlem
Gojcins avatar
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article773049.ab
Citera
2007-09-13, 18:55
Bannlyst
Förvånar mig inte ett dugg.. Att lagstifta/kontrollera/censurera kring allt som inte gynnar politikerdiktaturerna kanske inte är den bästa lösningen Vi har ju ett gäng exempel på detta i historien (Sovjet mm) och det har ju inte fungerat så bra i längden...
Citera
2007-09-13, 19:04
Medlem
Numes avatar
Jävla kommunistfasoner!
Citera
2007-09-13, 20:12
Medlem
Franco Frattini vill censurera sökord. Det är skrattretande att ord som bomb och terrorist bör censureras. Däremot håller jag med honom på en punkt. Han säger ju bland annat att: "Dessutom bör internetleverantörerna blockera tillgången till sidor som innehåller exempelvis instruktioner för hur man tillverkar bomber"

En sådan hemsida anser också jag bör blockeras för att försvåra för terrorister att bygga bomber
Citera
2007-09-13, 20:55
Bannlyst
De kan lika gärna sitta på sina forum och skriva informationen till varandra. Tror inte det kommer ha nån effekt överhuvudtaget, de som är villiga att hitta informationen har den redan eller kan få tag i den på annat sätt.

Sjukt förslag tycker jag. Kommer inte göra någon nytta, folk kommer använda anonyma nätverk för att gå runt spärrarna och då blir det bara ännu svårare att hitta nån.
Citera
2007-09-13, 21:07
Medlem
Mackan52s avatar
Låter som den mest fåniga idén jag varit med om. Är det sådan här skit som vår medlemsavgift går till? Har EU inget vettigare att gör än att leta efter dåliga ord?
Citera
2007-09-13, 22:12
Medlem
Frattini är en åsna. Om pengarna till hans lön istället användes till att främja yttrandefrihet och demokrati i arabvärlden så hade det förhindrat fler terrorattentat än vad hans censuriver någonsin kommer göra.
Citera
2007-09-13, 23:15
Medlem
Leif Ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faust6
Hej!
Jag har letat, men inte funnit en tråd om detta.

Jag hade en, men den blev låst. Känsligt ämne, tydligen
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in