• 1
  • 2
2010-02-08, 20:41
Medlem
WeaselPodowskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Visst kan man dra av huvudet först och därefter resten. Det vill säga om man skall skala 10 kg räkor och bongerna bara trillar in.

Är man dock en hemmakock så vill man ha störst valuta för minsta möjliga peng. Det gäller således att få ut så mycket som möjligt ut ur den lilla räkan.

Gör i så fall så här:
1. Vik över huvudskölden åt ena sidan
2. Greppa runt benen under huvudet och vik framåt så att alla ben och känselsprön avglägsnas tillsammans med den tidigare undanvikta huvudskölden
3. Lossa försiktigt tre segment av stjärten under buken närmast intill där huvudet tidigare suttit
4. Ta tag i stjärtfenan och dra av alltsammans i ett enda svep

Har du gjort varje steg korrekt så sitter du där med en räka som är ungefär 1/3 större än vanligt och där "smöret" som finns i huvudet och som brukar hamna i sophinken är kvar. Det är där den mesta smaken sitter.

Använd som sagt skalen till en fond eller soppa. Tänk dock på att inte koka skalen mer än ca 25-30 minuter eftersom dessa därefter börjar bli beska.

~Paul~

Jag tror inte att KaptenLilja är så sugen på "smöret" med tanke på den räkskalarfobi som uppstod efter att han, jag citerar, "råkade slita bort endast ytterhöljet av skallen och så satt hjärnan kvar".
Citera
2010-02-08, 20:49
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WeaselPodowski
Jag tror inte att KaptenLilja är så sugen på "smöret" med tanke på den räkskalarfobi som uppstod efter att han, jag citerar, "råkade slita bort endast ytterhöljet av skallen och så satt hjärnan kvar".
Kan hända, vi får se .

~Paul~
Citera
2010-02-08, 22:47
Medlem
mats.nystroms avatar
Jag vet att det låter sjukt, men skala räkor har en terapeutisk inverkan på mig.
Kan inte påstå att det är kul, men jag känner inre frid och lugn.
Och två kilo går ganska snabbt att skala.
Citera
2010-02-09, 17:35
Medlem
siddharthas avatar
Kan bara hålla med. Man hittar rytmen och sedan går det undan. Det är ett större problem att man till ist blir lite klistrig om händerna och det fastnar lite räkspröt på dem som gärna åker ner i buppan med skalade räkor. SKALA RÄKOR FÖR HAND!
Citera
2010-02-09, 21:50
Medlem
brainfluids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mats.nystrom
Jag vet att det låter sjukt, men skala räkor har en terapeutisk inverkan på mig.
Kan inte påstå att det är kul, men jag känner inre frid och lugn.
Och två kilo går ganska snabbt att skala.

Det funkar lite så för mig också, likaså med disk. Inte jätteroligt men
harmoniskt o trevligt.
Citera
2010-02-12, 00:11
Medlem
mats.nystroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brainfluid
Det funkar lite så för mig också, likaså med disk. Inte jätteroligt men
harmoniskt o trevligt.

Nu blir det här jävligt OT (kanske läge för en egen tråd) men även strykning har den påverkan på mig.
Sjukt.

Edit: Det blev en ny tråd.
Senast redigerad av mats.nystrom 2010-02-12 kl. 00:14.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in