• 1
  • 2
2007-09-12, 15:12
Bannlyst
Därför undrar jag om det finns GODA färdigskalade räkor? De jag prövat smakar skit nämligen. Det kanske finns i välsorterade saluhallar att köpa? Men då är väl priset därefter kan jag tänka mig.
Citera
2007-09-12, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pettson3816
Därför undrar jag om det finns GODA färdigskalade räkor? De jag prövat smakar skit nämligen. Det kanske finns i välsorterade saluhallar att köpa? Men då är väl priset därefter kan jag tänka mig.

Jag har testat att köpa färdigskalade räkor från söderhallarna på Medborgarplatsen i Stockholm. Vad jag kommer ihåg smakade dom som vanliga räkor och var nog inte allt för dyra. Men det var för några månader sedan
Citera
2007-09-12, 15:18
Medlem
Rauzs avatar
Lär dig skala snabbt istället, tar ju en stund men är alltid värt det.
Citera
2007-09-12, 16:23
Medlem
Låt någon annan skala!
Citera
2007-09-12, 16:38
Medlem
redbull72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hfmn
Jag har testat att köpa färdigskalade räkor från söderhallarna på Medborgarplatsen i Stockholm. Vad jag kommer ihåg smakade dom som vanliga räkor och var nog inte allt för dyra. Men det var för några månader sedan

Dom räkorna smakar nog inte som vanliga räkor idag.... Nä, skala räkor e bara snäppet roligare än att diska!
Citera
2007-09-12, 16:49
Medlem
buffalos avatar
Jag tycker att de skalade räkorna som finns i vilken butik som helst är riktigt goda.
Citera
2010-02-07, 17:25
Medlem
KaptenLiljas avatar
Nej det är inte kul!
Har haft fobi mot att skala räkor i säkert 10 år. Fick det efter en incident då jag råkade slita bort endast ytterhöljet av skallen och så satt hjärnan kvar. Detta skapade ett trauma hos mig. Nu tänkte jag trots det bjuda sambon på en förrätt med räkor ikväll. Jag ska tvinga mig själv att skala, men hur gör man?? Jag har glömt bort hur man gör,haha. Drar man bort huvudet först eller?
Citera
2010-02-07, 17:45
Medlem
WeaselPodowskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenLilja
Nej det är inte kul!
Har haft fobi mot att skala räkor i säkert 10 år. Fick det efter en incident då jag råkade slita bort endast ytterhöljet av skallen och så satt hjärnan kvar. Detta skapade ett trauma hos mig. Nu tänkte jag trots det bjuda sambon på en förrätt med räkor ikväll. Jag ska tvinga mig själv att skala, men hur gör man?? Jag har glömt bort hur man gör,haha. Drar man bort huvudet först eller?

Först och främst så ska du spara skalen och göra buljong av dem, riktigt gott till hemmagjorda soppan!
Annars är det väl bara att 1) avlägsna huvudet, 2) dra av skalet på stjärten och 3) mittendelen – för att snabba upp processen brukar jag skala alla räkorna enl. "steg 1" innan jag fortsätter till nästa, det går mycket fortare än att skala en räka i taget.
Citera
2010-02-07, 17:46
Medlem
haiguises avatar
Citat:
Nej det är inte kul!

Vrid av huvudet, krossa stjärtplåten och dra av den, sen drar du av resten underifrån, från magen.
Citera
2010-02-07, 18:01
Medlem
dePauls avatar
Visst kan man dra av huvudet först och därefter resten. Det vill säga om man skall skala 10 kg räkor och bongerna bara trillar in.

Är man dock en hemmakock så vill man ha störst valuta för minsta möjliga peng. Det gäller således att få ut så mycket som möjligt ut ur den lilla räkan.

Gör i så fall så här:
1. Vik över huvudskölden åt ena sidan
2. Greppa runt benen under huvudet och vik framåt så att alla ben och känselsprön avglägsnas tillsammans med den tidigare undanvikta huvudskölden
3. Lossa försiktigt tre segment av stjärten under buken närmast intill där huvudet tidigare suttit
4. Ta tag i stjärtfenan och dra av alltsammans i ett enda svep

Har du gjort varje steg korrekt så sitter du där med en räka som är ungefär 1/3 större än vanligt och där "smöret" som finns i huvudet och som brukar hamna i sophinken är kvar. Det är där den mesta smaken sitter.

Använd som sagt skalen till en fond eller soppa. Tänk dock på att inte koka skalen mer än ca 25-30 minuter eftersom dessa därefter börjar bli beska.

~Paul~
Citera
2010-02-07, 18:18
Medlem
KaptenLiljas avatar
Tack för instruktionerna!
Citera
2010-02-07, 18:31
Medlem
dePauls avatar
Citat: