2007-09-12, 13:23
Medlem
terry_butchers avatar
Hej!

Jag ska köpa en ny dator (bärbar). Jag har kollat lite på datorer hos Onoff etc. Jag har i alla fall insett att har inga stora krav på prestanda och liknande. Utan det jag gör på datorn är typ arbetar med officepaketet samt slösurfar på internet mestadels fotbollssidor.
Har känt att begagnade datorer kanske är något att satsa på. Har kollat lite på blocket men har inte riktigt känt att den som säljer är den som h*n verkligen är seriösa och inte ljuger om namn. Har efter lite sökande på google hittat olika företag som rekonitionerade datorer.Det svaret jag fått är lite svävande med det som ingår i rekonditioneringen är typ programtest, kontroll och rengöring. Är det något att rekomendera att köpa en sådan dator? Ska tillägga att jag inte har den allra fetaste plånboken, då jag studerar. En ny dator behöver jag ändå köpa snart.
Citera
2007-09-12, 13:39
Medlem
Flytande_argots avatar
Jag har också kikat lite på begagnade bärbara både på blocket, tradera och hos olika företag. Min slutsats är att det skiljer så jävla lite mellan en begagnad bärbar (rekonditionerad via företag) och en ny low-end laptop att det inte är värt att köpa begagnat.

En ny laptop kan man ju få för 4995 :- på typ elgiganten medan en rekondad laptop med några år på nacken går lös på typ 3000 :-

Kunde jag hitta något riktigt gammalt skrälle för en tusenlapp så skulle det kanske vara värt att tänka på, men såna har jag inte hittat.
Citera
2007-09-12, 13:51
Medlem
terry_butchers avatar
När du säger det så. Jag är väldigt dålig på hårdvara och liknande kollat upp de billigaste hos de jag känner till. De jag vet är jag vill ha en med typ 15,4' skärm. Något mer jag inte för ungefär 5-6K. Det är inte lätt att vara fattig student.
Citera
2007-09-12, 14:06
Medlem
Flytande_argots avatar
Dessutom så är oftast batterierna totalt slut i begagnade laptops och ett nytt sånt går lös på 500-800 kr så då är den begagnade laptopen uppe i runt 3700 kr helt plötsligt.

Jag sympatiserar med dig eftersom jag också är en fattig student i exakt samma situation som dig själv!

Jag tänkte vänta en månad och se om Asus Eee (se länk) dyker upp här i Sverige. Den skulle duga utmärkt åt mig då allt jag behöver göra på en bärbar är att skriva text, kolla mail och lättare internetsurfning. Asus Eee kommer att kosta runt 2000 kr enligt de uppgifter jag fått.

http://www.micropc.se/2007/07/06/asus-eee-pc-701/
Citera
2007-09-12, 15:29
Medlem
terry_butchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Dessutom så är oftast batterierna totalt slut i begagnade laptops och ett nytt sånt går lös på 500-800 kr så då är den begagnade laptopen uppe i runt 3700 kr helt plötsligt.

Jag sympatiserar med dig eftersom jag också är en fattig student i exakt samma situation som dig själv!

Jag tänkte vänta en månad och se om Asus Eee (se länk) dyker upp här i Sverige. Den skulle duga utmärkt åt mig då allt jag behöver göra på en bärbar är att skriva text, kolla mail och lättare internetsurfning. Asus Eee kommer att kosta runt 2000 kr enligt de uppgifter jag fått.

http://www.micropc.se/2007/07/06/asus-eee-pc-701/

Skärmen känns lite liten för min del. Kollat lite på olika butiker via internet.

Advent: Vad är det för märke? Kostade typ 5k på elgiganten tror jag. Har aldrig hört talas om märket. Eller är det någon av de mer kända datortillverkarna som börjat tillverka billiga datorer under annat märke.

Annars verkar det finnas datorer inom det prissegmentet jag kan tänka mig. Det gäller väl att att titta runt lite. Jag har trots allt råd med pengarna jag tjänade under sommarens samt skatteåterbäringen. Får till och me pengar över.
Citera
2007-09-12, 16:37
Medlem
Flytande_argots avatar
Kan tyvärr inte uttala mig om Advent. Antagligen är det en dator från Clevo i Taiwan. De tillverkar laptops åt en jävla massa företag som sätter sätter "sitt" märke på dem. Säkert inget fel på dem.

Om du köper på Elgiganten, Siba eller nån annan stor elektronikkedja, kom då ihåg att INTE, absolut INTE gå med på att köpa den där extra "försäkringen" som säljern kom att jobba hårt för att pracka på dig. Du har noll nytta av den. Det skydd du behöver har du ändå via garanti och hemförsäkring. Köper du säljaren tilläggsförsäkring så blir datorn på en gång bra mycket dyrare utan att du egentligen får något för pengarna.

Säljaren är jävligt angelägen eftersom han/hon har fet provision på dessa försäkringar.
Citera
2007-09-12, 20:18
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Om du köper på Elgiganten, Siba eller nån annan stor elektronikkedja, kom då ihåg att INTE, absolut INTE gå med på att köpa den där extra "försäkringen" som säljern kom att jobba hårt för att pracka på dig. Du har noll nytta av den. Det skydd du behöver har du ändå via garanti och hemförsäkring. Köper du säljaren tilläggsförsäkring så blir datorn på en gång bra mycket dyrare utan att du egentligen får något för pengarna.

Jag tyckte jag hade väldig nytta när de löste in min 2,5 år gamla dator och lät mig betala 20% på en ny "motsvarande".
(I praktiken dubbla minnet / hårddisken / processorn)
Citera
2007-09-12, 21:51
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Jag tyckte jag hade väldig nytta när de löste in min 2,5 år gamla dator och lät mig betala 20% på en ny "motsvarande".
(I praktiken dubbla minnet / hårddisken / processorn)

Då är du ett undantag. Normalt sett så är dessa "försäkringar" en jävligt dålig affär.

Bara att kolla typ Råd & Rön och andra konsumentsiter för att få svart på vitt på den saken.
Citera
2007-09-20, 09:46
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Då är du ett undantag. Normalt sett så är dessa "försäkringar" en jävligt dålig affär.

Bara att kolla typ Råd & Rön och andra konsumentsiter för att få svart på vitt på den saken.
Det där stämmer inte. Garantin täcker bara fabrikationsfel. Om du själv tappar datorn i golvet eller spiller kaffe på tangentbordet är det bara en försäkring som kan hjälpa dej. Täcker alla olyckshändelser eller egna misstag, värt mycket när det gäller så komplicerade saker som bärbara datorer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in