• 1
  • 2
2007-09-12, 09:48
Medlem
Frank Dandys avatar
Tjena.

Jag handlade en ost för några dagar sedan och ekonomisk som jag är så köpte jag den billigaste jag kunde hitta - ett kilo ost som hette något med lager och kostade 49 kronor. Glad över mitt kap gick jag hem med ostsmörgås i tankarna, men när jag öppnade förpackningen så upptäckte jag till min stora förskräckelse att osten luktade röv och gammal svett! Jag har aldrig känt en ost lukta så vidrigt men jag ville ju inte kasta bort 50 spänn så jag bet i det sura äpplet, hyvlade och åt ändå.

Den smakade faktiskt inget särskillt, den smakade nästan ingenting alls. Men jag undrar ändå, är det normalt för vissa ostar att lukta röv? Eller är det ett tecken på att något inte står rätt till?
Citera
2007-09-12, 09:49
Medlem
Chandler Bings avatar
Lager??? Menar du att den var lagrad? Vad hette osten?
Citera
2007-09-12, 09:54
Medlem
dePauls avatar
Kan det ha varit en extralagrad dansk Havarti?

~Paul~
Citera
2007-09-12, 09:55
Medlem
Frank Dandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chandler Bing
Lager??? Menar du att den var lagrad? Vad hette osten?

Jag gick och kollade på plasten nu men är inte säker på namnet ändå.

Det står:

45+ L & B

45+ Mellemlagret 26% FEDT.

Den är alltså dansk och inköpt på netto. Tillverkaren hette "Wernerssons" tror jag.
Citera
2007-09-12, 09:56
Medlem
Frank Dandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Kan det ha varit en extralagrad dansk Havarti?

~Paul~

Dansk är den ja, fast mellanlagrad. Så det är inget fel på den? Lagrade ostar luktar helt enkelt illa? Jag är ingen stor ostkännare.
Citera
2007-09-12, 09:58
Medlem
Chandler Bings avatar
Ibland kan vissa ostar lukta skumt direkt efter att man har öppnat förpackningen, den lukten brukar försvinna efter ett tag, luktar den lika illa nu tycker du?
Citera
2007-09-12, 10:00
Medlem
machetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank Dandy
Tjena.

Jag handlade en ost för några dagar sedan och ekonomisk som jag är så köpte jag den billigaste jag kunde hitta - ett kilo ost som hette något med lager och kostade 49 kronor. Glad över mitt kap gick jag hem med ostsmörgås i tankarna, men när jag öppnade förpackningen så upptäckte jag till min stora förskräckelse att osten luktade röv och gammal svett! Jag har aldrig känt en ost lukta så vidrigt men jag ville ju inte kasta bort 50 spänn så jag bet i det sura äpplet, hyvlade och åt ändå.

Den smakade faktiskt inget särskillt, den smakade nästan ingenting alls. Men jag undrar ändå, är det normalt för vissa ostar att lukta röv? Eller är det ett tecken på att något inte står rätt till?

Du har inte fått tag på en vällagrad Danbo (dansk) ost? Dom brukar lukta rövsvett, men smakar ganska OK. På tal om ostar med odörer säljer vi en fransk ost på jobbet som luktar svett, avskräde, avlopp, avskum, avföring, ja fyfan allt det värsta man kan tänka sig. Man får nästan ha gasmask när man går förbi delidisken där denna stinkbomb strategiskt är utplacerad.
Citera
2007-09-12, 10:09
Medlem
Frank Dandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chandler Bing
Ibland kan vissa ostar lukta skumt direkt efter att man har öppnat förpackningen, den lukten brukar försvinna efter ett tag, luktar den lika illa nu tycker du?

Aha, jo den luktar lika illa men inte lika mycket faktiskt. När jag först öppnade förpackningen fylldes rummet med odören, men nu måste man lukta lite närmare för att känna den lika starkt.

Citat:
Ursprungligen postat av machete
Du har inte fått tag på en vällagrad Danbo (dansk) ost? Dom brukar lukta rövsvett, men smakar ganska OK. På tal om ostar med odörer säljer vi en fransk ost på jobbet som luktar svett, avskräde, avlopp, avskum, avföring, ja fyfan allt det värsta man kan tänka sig. Man får nästan ha gasmask när man går förbi delidisken där denna stinkbomb strategiskt är utplacerad.

Mellemlagret står det ju så att.

Åfyfan. Ja men okej, jag tror vi kan fastslå att vissa ostar luktar röv och att det inte behöver vara något fel på dom för det.
Citera
2007-09-12, 10:20
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank Dandy
Jag gick och kollade på plasten nu men är inte säker på namnet ändå.

Det står:

45+ L & B

45+ Mellemlagret 26% FEDT.

Den är alltså dansk och inköpt på netto. Tillverkaren hette "Wernerssons" tror jag.
OK, det handlar om en ost som tillverkas av Tølløse Ost i Danmark och som förädlas (lagras) av Wernerssons (Ulricehamn) som tillsammans med Tølløse Ost ägs av Norska Tine Gruppen.

Det här företaget tillverkar inte en egen Havarti, varken mellan- eller extralagrad eftersom namnet Havarti är TM skyddat. Däremot tillverkar de en variant på den. Det är med största sannolikhet den du har köpt. Är förpackningen blå med silvriga detaljer?

~Paul~
Citera
2007-09-12, 10:45
Medlem
Tjohildas avatar
Du ska bara vara glad att du fått en vällagrad ost till ett bra pris! Käkar du bara Arla hushåll annars? Med ost är det ofta så att ju värre lukt (doft!) desto bättre smak.
Citera
2007-09-12, 10:47
Medlem
SupaStrats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av machete
På tal om ostar med odörer säljer vi en fransk ost på jobbet som luktar svett, avskräde, avlopp, avskum, avföring, ja fyfan allt det värsta man kan tänka sig.

Är det roquefort månne? Den luktar luktar helt obeskrivligt illa men är en riktig delikatess.
Citera
2007-09-12, 10:59
Medlem
Frank Dandys avatar
Citat:
OK, det handlar om en ost som tillverkas av Tølløse Ost i Danmark och som förädlas (lagras) av Wernerssons (Ulricehamn) som tillsammans med Tølløse Ost ägs av Norska Tine Gruppen.

Det här företaget tillverkar inte en egen Havarti, varken mellan- eller extralagrad eftersom namnet Havarti är TM skyddat. Däremot tillverkar de en variant på den. Det är med största sannolikhet den du har köpt. Är förpackningen blå med silvriga detaljer?

~Paul~

Helt rätt! Fast förpackningen är silvrig med blå detaljer. Hur kan du veta allt det där?

Citat:
Du ska bara vara glad att du fått en vällagrad ost till ett bra pris! Käkar du bara Arla hushåll annars? Med ost är det ofta så att ju värre lukt (doft!) desto bättre smak.

Jag är som sagt var ingen stor ostkännare men jag brukar gilla kryddost annars. Hushållsost med paprika är annars bra skit.

Personligen så har jag lite svårt att njuta av smaken med den lukten i näsan, men det är väl en vanesak.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in