2007-09-12, 09:01
Medlem
herdens avatar
Vet inte om jag borde postat denna i databashantering istället?

I varje fall så håller jag på och lägger in en massa produkter i en fil för att kunna importera till en webbshop. Jag använder för tillfället Excel (2000) men eftersom det är så många kolumner blir det lite besvärligt att bläddra fram och tillbaka i sidled samt veta att man är på rätt rad.

Sedan så saknas en annan detalj i Excel (vad jag vet) och det är att automatiskt få nya (ej tidigare använda) artikelnummer i en kolumn likt man kan få i Access.

Funderar på att använda Access istället men hur funkar det med en cell som innehåller en massa text, går det att få en bra överblick med en massa radbrytningar osv. likt i Excel?

Eller finns det något annat program som funkar bättre för ändamålet?

Edit: Finns det möjlighet att få upp enskild rad som en ny ruta där det hela blir mer överblickbart?
Citera
2007-09-12, 09:44
Medlem
Känns som att du skall använda dig av access istället.

Sen kan du välja att hämta och formatera datan med hjälp av ASP, PHP eller annat valfritt scriptspråk
Citera
2007-09-12, 12:47
Medlem
herdens avatar
Problemet i Access är att jag inte ser vad en cell innehåller. I Excel så får man upp hela innehållet i cellen om man klickar på den.

Sedan så är det problemet med att varje rad innehåller många kolumner. Går det att få upp varje enskild rad i t.ex ett fönster så man mer överblickbart kan fylla i innehållet på den enskilda raden?
Citera
2007-09-14, 09:09
Medlem
herdens avatar
Ingen idé om hur man gör raderna mer överblickbara samt kan se/skriva i hela cellinnehållet i Access?
Citera
2007-09-19, 09:09
Medlem
herdens avatar
Nu har jag lärt mig att använda formulär i Access för att få en bättre överblick när jag fyller i datan.

Men har nu ett nytt problem:

När jag importerar via "Hämta externa data" från en Excel-fil så kommer det upp tecken istället för mina radbrytningar som jag hade i Excel.
Kopierar jag istället en cell i Excel och klistrar in på avsedd plats i Access-formuläret så ser det ut som jag vill.
Dock läses ju även det med extratecknen som radbrytningar osv. men det blir väldigt svåröverblickbart tyvärr.

Vet någon hur man gör för att få samma utseende i cellerna när man hämtar externa data, eller blir jag tvungen att manuellt föra över alla data.

Eller finns det möjlighet att använda formulär i Excel, då jag inte behöver möjligheten i Access att länka samman tabeller.
I Excel om man provar att använda formulär så kommer det upp en lista som inte går att använda då fälten inte går att justera i storlek. Provar jag via hjälpen så kommer det upp skriptfel på de andra alternativen.

Jag använder Office 2000. Kan det vara en idé att köpa Office 2007 (med Excel, inte Access) och få bättre funktioner i Excel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in