2007-09-12, 08:03
Medlem
ubersantas avatar
Hej,

Flickvnnen har brjat jobba mycket, och hennes 4 r gamla katthona verkar knna sig ensam. S vi bestmde oss fr en kattkompis och har nu tagit hem en kattunge p prov.

Den 4 r gamla honan vxte upp de frsta 1,5 ren med en annan katt, men har sedan dess varit ensam.

Vi har lst p internet om hur det r att introducera en kattunge till en ldre katt s vi var frberedda p morrande och frsande. Nu har en dag gtt och 4 ringen verkar fortfarande rdd. Sitter ihopkurad p ett fnsterbrde och morrar och frser om ungen kommer i nrheten.

Ungen dremot r hur ordd som helst och jttenyfiken. Bryr sig inte om morrandet eller frsandet.

Jag har nu satt in ungen i ett separat rum med egen kattlda och mat och vattensklen s att "gamlingen" kan slappna av lite (har nog varit p helspnn sen ungen kom igr kvll). r det en bra id att bara lta dem vistas i samma rum ett par timmar om dagen i brjan? (Har lst att det kan ta flera veckor innan den ldre accepterar en ny kattunge.)

Alla tips och rd emottages med stor tacksamhet.
Citera
2007-09-12, 08:13
Medlem
Chandler Bings avatar
Mitt rd till dig r att lta dom vara i samma rum s ofta som mjligt. Gamla katten kommer att vnja sig snabbare n du tror. Att separera dom gr att invnjningen tar mycket lngre tid. Snart kommer "rdslan" att frvandlas till nyfikenhet, och morrandet r mer ett spel fr galleriet. Frsk att inte pverka, utan lt dom hlsa p varandra i sin takt. Om lillkatten tar fr sig och gr fram r risken att hon kanske fr en disch av den ldre, ingen fara den dr inte av det utan banden frstrks av att dom vet rangordningen. Lycka tiil!
Citera
2007-09-12, 10:10
Medlem
ubersantas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chandler Bing
Mitt rd till dig r att lta dom vara i samma rum s ofta som mjligt. Gamla katten kommer att vnja sig snabbare n du tror. Att separera dom gr att invnjningen tar mycket lngre tid. Snart kommer "rdslan" att frvandlas till nyfikenhet, och morrandet r mer ett spel fr galleriet. Frsk att inte pverka, utan lt dom hlsa p varandra i sin takt. Om lillkatten tar fr sig och gr fram r risken att hon kanske fr en disch av den ldre, ingen fara den dr inte av det utan banden frstrks av att dom vet rangordningen. Lycka tiil!

Tackar!

Nu skall katterna dock fr vara ensamma hemma i 6 timmar. Skall man fortfarande lta dem vara tillsammans? Lste p flera stllen att man skall helst hlla dem i tskilda rum om de r overvakade.

Lillkatten gick fram till gammelkatten fr nn timme sen och ville gosa. Fick en ordentlig avfrsning frn den ldre. Knns allts rtt hopplst just nu - fr man kan inte tnka sig att den ldre skull ndra uppfattning - men alla hemsidor och mnniskor sger att det brukar ordna sig, s man skall bara ha tlamod.

Tacksam fr alla tips!
Citera
2007-09-12, 10:33
Medlem
wastes avatar
Ja, det r bara tlamod som krvs. Hade samma situation med vr kattunge och det tog ungefr 3 veckor innan frsningar och attacker frsvann. Helt pltsligt lg den lille och sov hopkurad intill vr ldre katt. Vi hade dem tskilda s fort de var overvakade och lt dem ha mjligheten att trffa p varandra s fort vi var hemma och hade koll.

Katter r tjuriga och revirtnkande av naturen och accepterar vldigt sllan nykomlingar direkt. Dremot r det nog vldigt f katter som inte accepterar en nykomling efter ngra veckor, nr den mrker att nykomlingen r dr fr att stanna. S hng i bara och glm inte att visa bda katterna tillgivenhet och uppskattning ven om de inte kan vara tillsammans just nu.
Citera
2007-09-12, 11:04
Medlem
tjaboooos avatar
Kan ju prova att hlla lite torrjst p kattungen, katter r mycket frtjusta i bde lukten och smaken av torrjst vilket kan underltta.
Citera
2007-09-12, 11:22
Medlem
grens avatar
Torrjst? Har jag aldrig hrt talas om. Kattmynta hade jag provat med.

Iallafall s kommer det g snabbare n du tror. Det r viktigt att prioritera _den ldre_ katten vid kel. Tnk sjlv om din tjej skulle plocka hem en kille till (du har inget annat val) och sen skulle hon kela mer med honom.

Acceptera ven att katterna kanske aldrig kommer ligga och kela med varandra, fr det hnder det ocks. Jag har tv honor (14 r och 3 r) som ofta brkar och tjabbar med varandra, men samtidigt vet jag att de tycker tjabbet r ganska skoj. De kelar, mig veterligen, aldrig med varandra.

En annan kompis skaffade en katta till sin katta, och det innebar att mnniskorna inte fick kel lngre, utan de brydde sig bara om varandra.
Citera
2007-09-15, 11:41
Medlem
ubersantas avatar
Uppdatering:

De frsta tv dagarna var gammelkatten mkt sur och skeptiskt. Morrade och frste med detsamma lillkatten syntes. Gammelkatten satt mest i ett hrn och var sur.

Men nu r det ombytta roller. Kattflickan har blivit en riktig bitch. Gammelkatten byr sig inte lngre om den lilla - men den lilla skall hela tiden vsa och frska sl gammelkatten. Skrmmer till och med gammelkatten (trots att lillkatten r mycket mindre).

Antar att det bara r en fas, men jag hade nskat att gammelkatten hade satt den lilla p plats - istllet som nu nr den ldre verkar rdd fr den lilla, och den lilla kan hrja fritt.
Citera
2007-09-15, 12:15
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ubersanta
Uppdatering:

De frsta tv dagarna var gammelkatten mkt sur och skeptiskt. Morrade och frste med detsamma lillkatten syntes. Gammelkatten satt mest i ett hrn och var sur.

Men nu r det ombytta roller. Kattflickan har blivit en riktig bitch. Gammelkatten byr sig inte lngre om den lilla - men den lilla skall hela tiden vsa och frska sl gammelkatten. Skrmmer till och med gammelkatten (trots att lillkatten r mycket mindre).

Antar att det bara r en fas, men jag hade nskat att gammelkatten hade satt den lilla p plats - istllet som nu nr den ldre verkar rdd fr den lilla, och den lilla kan hrja fritt.

Ja, snt dr r mrkligt.
Emellant r det som om maktbalansen skiftar i katternas vrld och det r inte mycket att gra t det frutom att frska stvja de vrsta vldsutbrotten.
Det brukar lugna ner sig efter ett tag, eller har gjort fr mig eftersom jag klargjort att jag inte accepterar stndiga verfall och frsningar.

Och jo, det GR att uppfostra katter!
Citera
2007-09-17, 23:53
Medlem
ubersantas avatar
Visst frses det fortfarande, men mycket mindre.

Dagens hjdpunkt: katterna slickade lite p varandra !!!
Citera
2007-09-18, 00:19
Medlem
Detta r en riktigt rolig upplevelse, har vart med om det sjlv. Lt katterna skta sitt och observera bara. Det kommer antagligen ett par rejla fajter nr dom ska visa vem som ska bestmma. Mina katter fick skta sig sjlva och nr dom blev fr aggressiva mot varandra var det bara att ropa till s dom vet grnsen. Numera sover och leker minu katter ihop jmt och stndigt. Man knner sig som en stolt farsa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in