Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-09-11, 17:35
  #1
Medlem
Hejsan har börjat använda Linux Yellow Dog på min PS3 och kan verkligen ingenting om det så skulle vara glad om jag kunde få lite hjälp. Vill att program som MSN Messenger, Realplayer/Winamp, Bitlord/Dc++, Flash (så man kan se videos/filmer över nätet), Codecpack (så att jag kan se alla flesta slags filmer samt spela upp flesta ljudformat) m.m. och i såna fall hur gör jag föra att installera dem, verkar jätte knepigt. Undrar dessutom hur jag göra för att få min bild skarpare och i 720p och dessutom så är det svart på sidorna av skärmen, hur lyckas man fylla bilden dära? Använder mig av en HD-ready Tv.

Skulle vara riktigt shysst om någon här på forumet tog sig tid och skriver hur man göra. Tack på förhand!
Citera
2007-09-11, 17:51
  #2
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av minime08
Hejsan har börjat använda Linux Yellow Dog på min PS3 och kan verkligen ingenting om det så skulle vara glad om jag kunde få lite hjälp. Vill att program som MSN Messenger, Realplayer/Winamp, Bitlord/Dc++, Flash (så man kan se videos/filmer över nätet), Codecpack (så att jag kan se alla flesta slags filmer samt spela upp flesta ljudformat) m.m. och i såna fall hur gör jag föra att installera dem, verkar jätte knepigt. Undrar dessutom hur jag göra för att få min bild skarpare och i 720p och dessutom så är det svart på sidorna av skärmen, hur lyckas man fylla bilden dära? Använder mig av en HD-ready Tv.

Skulle vara riktigt shysst om någon här på forumet tog sig tid och skriver hur man göra. Tack på förhand!

Yellow Dog Linux på PS3 är ingen höjdare, tyvärr. Jag trodde man kunde göra så mycket mer men insåg efter ett tag att jag hade fel.

Kolla min post i PS3-tråden från förra veckan:

http://www.flashback.org/showpost.p...postcount=2096

Finns nåt liknande program som MSN Messenger i YDL (vet inte vad det heter). Du kan använda VLC Media Player till att spela upp musik efter lite pulande (Winamp vet jag ingenting om). DC++ blir nog svårt att få igång - den får någon annan svara på.

Det där med skärmupplösningar och 720p står på nån hemsida hur man går tillväga. Tyvärr minns jag inte sidan men återkommer i så fall.
Citera
2007-09-11, 22:32
  #3
Medlem
Virgils avatar
Yellow Dog Linux använder yum som pakethanterare. Läs till exempel här för instruktioner om hur du använder yum http://www.terrasoftsolutions.com/su..._5.0/yum.shtml

På samma hemsida finns även en HOWTO för video http://www.terrasoftsolutions.com/su...eo-intro.shtml
Citera
2007-09-12, 23:26
  #4
Medlem
katten80s avatar
Nu vet jag inte mycket om ps3 eller Yellow Dog Linux men jag vet en del om GNU/Linux.

För det första har ps3 processorn arkitekturen PowerPC vilket betyder att alla program måste vara anpassade för PPC (vanliga PC datorer kör x86).
Det är därför windwos ej går och köra på en ps3 och ej heller alla Linux program( detta gäller mest proprietära sådana).
På ps3 kan du inte heller köra 3D i linux eftersom sony har spärrat det vad jag vet.

När det gäller codec/webb-tv är det alltid bekymmer i linux det flesta format går och få igång med lite pil men vissa går ej att få igång alls som t.ex. aftonbladets webb-tv (funkar inte ens i windows om kör firefox ). Detta är alltså inte linux fel utan det är sajterna som kör så usla format.

Flash video ska fungera med den fria spelaren gnash (senaste versionen) men har också hört att det ska finnas en spelare till också.
Realplayer finns förr PPC (otroligt nog)

När det gäller MSN, torrent, dc klient så finns det men det är inte samma klient program som du är van vid.

MSN klient(så som Pidgin, aMsn eller kanske någon annan) borde du enkelt kunna installera via din pakethanterare yum men resten kan säkert vara lite jobbigt att installera jag rekommenderar dig att söka på google så kanske du finnar en guide.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback