2013-04-04, 12:12
Medlem
Rabbadabs avatar
Jag köper nästan aldrig CD-skivor numera, händer att jag vid enstaka tillfällen köper någon fyndbacksskiva att ha i bilen. Annars brukar jag använda mig av Spotify för att hitta nya artister/album.
Hittar jag något jag gillar köper jag albumet på vinyl.
Tycker det är mycket trevligare att äga och samla vinyl än CD! Sen jag skaffade min LP-spelare förra året har mitt musikintresse ökat markant.
Citera
2013-04-04, 12:15
Medlem
det säljs fler LP´s än cd skivor idag tror jag starkt på
Citera
2013-04-05, 21:02
Medlem
Bret-Harts avatar
En till köpt idag-Rampant:Back from nowhere
Citera
2013-04-07, 12:40
Medlem
donaukinds avatar
Saknar CD-skivor.... Älskade att sitta och bläddra bland låttexterna. Tror det blir att åka ner till storstan nån dag och köpa ett par
Citera
2013-04-07, 15:13
Medlem
För något år sedan köpte jag fortfarande CD-skivor. Såna som jag verkligen ville ha som skiva. Nu har jag lagt ner. Köpte en skiva för typ två år sedan, efter en utomhuskonsert och fick den signerad.

Lite synd, skivor har sin charm.
Citera
2013-04-07, 17:04
Bannlyst
Jag köper fortfarande en och annan, men jag har också börjat att spisa vinyl igen! Helt klart är de gamla LP-omslagen mycket trevligare att titta på än ett cd-konvolut. Ljudet är dessutom naturligare och mer njutbart - när skivan är i bra skick vill säga. Precis som med cd skiljer sig ljudet väldigt mycket åt mellan olika skivor.

Köpte nu senast Bowies och Suedes nya alster på cd. När det gäller ljudkvaliteten är Suedes nya inte mycket att hurra för dessvärre. Bedrövligt dålig mastering! Det knastrade ljudet som hörs bakom gitarrsolot i "What are you not telling me?"; jag är säker på att det inte är pålagt som en "ljudeffekt"! Hördes ännu tydligare även före och efter solot med hörlurar.
Citera
2013-04-07, 17:05
Medlem
Fettohanss avatar
Jag köper alltid CD-skivor sen rippa jag dem
Citera
2013-04-07, 22:02
Medlem
Parkers avatar
Suck. Jag ligger kvar på mina drygt 900 plattor, då skivköp ständigt bortprioriteras när ekonomin inte är den bästa. När jag väl lyckas styra upp den, om 100 år eller så, då tar jag tag i skivkonsumeringen igen. Till dess får Spotify duga.
Citera
2013-11-08, 12:45
Medlem
Mr.Riddims avatar
Jag har nog inte köpt skivor på flera år, även fast jag samlade på vinyl ett tag. Det är något med att man blir äldre och att man tröttnar. CD- skivor är inte värda något och hur ofta gillar man hela album? De flesta cd skivor jag har ligger begravda någonstans i källaren, jag vill inte veta av dom. Sen finns det skivor jag vill äga fysiskt, men då helst vinyl och då kostar det kosan och måste specialbeställas. Jag klagar inte, jag har upptäckt så mycket genom bl.a spotify. Men det är charmen och känslan som går förlorad och att man kanske inte har möjlighet att koppla upp sig. Sen har jag över 5000 låtar på min spotify och risken är att alla timmar jag har lagt ned på spotify kommer gå förlorad. Kanske försvinner min playlist nåndag, vem vet Det händer ju inte med fysiska skivor. Men sen när det kommer till vinyl måste man hålla på och vända skivor vilket är jobbigt. Det är bökigt om man har t:ex smutsiga händer. Jag har funderat på att börja samla på jazz och blues. Men det är priset som avskräcker. Sen vet man inte om det håller, tänk om man tröttnar. Man kanske skall finna en annan hobby!?
Citera
2013-11-08, 21:05
Medlem
Relays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rabbadab
Jag köper nästan aldrig CD-skivor numera, händer att jag vid enstaka tillfällen köper någon fyndbacksskiva att ha i bilen. Annars brukar jag använda mig av Spotify för att hitta nya artister/album.
Hittar jag något jag gillar köper jag albumet på vinyl.
Tycker det är mycket trevligare att äga och samla vinyl än CD! Sen jag skaffade min LP-spelare förra året har mitt musikintresse ökat markant.
Har svårt att fatta att kids idag gillar vinyl mer än cd, jag växte upp med vinylskivor och vet inte än om jag saknar dom eller inte dom tar en jävla plats också.
Citera
2013-11-08, 21:29
Medlem
Catapillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Relay
Har svårt att fatta att kids idag gillar vinyl mer än cd, jag växte upp med vinylskivor och vet inte än om jag saknar dom eller inte dom tar en jävla plats också.

Grejjen är att vinyl låter bättre, CD är bättre på alla andra sätt det är smidigare, kompaktare, räcker längre, billigare osv

Grejjen är dock att alla CDns fördelar gör Spotify bättre, spotify är ännu billigare, tar ingen plats alls mm

Därför många kör streaming + vinyl

Själv köper jag fortfarande en hel del CD mest för att begagnad CD numera är så otroligt billigt

Det är extremt svårt att hitta t.ex bra jazz på vinyl för överkomliga pengar, på CD finns det i överflöd däremot då mycket av t.ex Blue Note katalogen varit budget hur länge som helst
Senast redigerad av Catapilla 2013-11-08 kl. 21:31.
Citera
2014-03-11, 22:29
Bannlyst
Jo det gör folk. Ä*ldre gör det som ej vet hur man laddar ner som 40 talisterna och pensionärer köper dansbandsskivor!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in