2011-09-02, 01:38
Medlem
Intelligenss avatar
Jag köper skivor (även filmer) bland annat för att jag vill stödja artister (och även filmmakare) som jag gillar, men även för att om jag skulle ha all min musik & film på datorn skulle allt förmodligen gå förlorat den dagen min dator får för sig att sluta fungera (mindre risk för lägenhetsbrand).
Har inte spotify, vill kunna lyssna på musik även när jag inte har tillgång till internet.

Fast jag har alltid föredragit musik på vinyl, mycket bättre sound..
Jag äger själv något under 3000 cd-skivor, över 850 LP-skivor, över 200 EP:s och maxisinglar (och förmodligen över ca 300 dvd-filmer, de flesta vhs-filmerna står numera i kartonger hemma hos mina föräldrar i deras källare) som jag antingen har köpt (den stora majoriteten), bytt till mig eller fått i present.

Det händer ibland att jag laddar ner någon enstaka låt av artister/band som jag vill kolla upp och varenda gång jag gör det är det en röst i mig som säger att det är fel. Fast jag klandrar inte yngre som är så vana och uppväxta med att man kan få tag på det mesta musik och filmer gratis, de vet inte bättre.
Men jag köper dock inte argumentet att skivor och filmer är för dyra. Fattar att priset är högt om man går in på åhlens, men inte om man köper t ex online på nätet, där kostar de flesta skivor och filmer mellan 49 och 99 kr styck vilket fan inte är dyrt. Har jag råd med alkohol på bolaget och krogen har jag fan också råd med skivor.
Citera
2011-09-02, 21:04
Medlem
Pajosvs avatar
Köper givetvis skivor. När jag började köpa musik, som 9-åring i slutet av 70-talet, handlade det givetvis om vinyl. Men sedan snart 25 år har det varit CD. Har idag en bra bit över 1000 skivor där drygt 2/3-delar är CD.

Mp3-filer (och motsvarande) inhandlas på CDON och iTunes när;

* Jag vill ha enstaka låtar (ex när jag gör en egen CD-samling och just söker efter låten som gör samlingen komplett).

* När en låt, eller ett helt album, inte går att få tag på annat sätt.

* Om det bara är något halvbra som kan vara kul att ha...

* När jag gör lite udda/roliga CD-samlingar, ex. 60/70-talsinspirerad "mingel-musik" (cocktailparty/lounge), filmmusik, fransk schlager, usla covers av favoritlåtar.

Att jag köper CD beror på att jag vill ha musiken i min ägo. Vill ha den i hyllan, bläddra i dess booklet m.m. Dessutom är det inte fel att stödja artisten heller, men det gör man även vid köp av lagliga mp3-or.

Jag skulle av samma anledning heller inte ladda ner ett Word-dokument av ett klassiskt bokverk som ex. "Krig och Fred". Den vill man ju ha i bokhyllan, och att hålla i och läsa en bra bok är mycket trevligare än ett utskrivet Word-dokument (musikens mp3).
Citera
2011-09-02, 21:14
Medlem
ultrasunks avatar
jag har köpt på mej en massa skivor i mitt liv men senaste tre åren har det inte blivit av nåt mer med det. skiten samlar bara damm och det blir mer svårstädat hemma. lyssnar numer bara på spotify, tycker ej att musik är värd mer bara för att man betalat för det. musik skall vara gratis, så ock all annan underhållning! musiken finns i ens själ, inte i nån sorts materiell verklighet... haha, eller nåt.
Citera
2011-09-02, 22:09
Medlem
brianmolkos avatar
Köper både CD och LP. Vet inte hur man spelar upp musik på ett vettigt sätt från dator
Bara en ful mapp som liggr i datorn och inte orkar med att lyssna
Enda filerna jag skulle betala för är FLAC eller möjligtvis WMA lossless
så jag kan bränna, skull definitivt inte koppla in en dator i min stereo
liksom det kan komma ljud man inte begärt jättehögtom man går in på en del sidor
sen är det goodbye med högtalarna
men folk vekar ju inte bry sig om sina saker
Citera
2011-09-03, 00:36
Medlem
Åsa-Nietzsches avatar
CD-skivor verkar onekligen sakta men säkert gå mot sin död. Åsa-Nietzsche var senast i dag in i några skivaffärer och samtliga butiksägare beklagade sig över att de knappt sålde något alls av vare sig CD eller för den delen DVD-filmer. Vinyl verkar funka okej, men det är ändå en oerhört begränsad liten grupp som köper vax, inget man kan bygga en verksamhet på.

Man undrar hur branschen kommer att se ut om 10-15 år, artisterna vill ju trots allt ha betalt för sina alster och ansträngningar.
Citera
2011-09-03, 01:12
Medlem
Geomeisters avatar
Jag kör på allt möjligt. Spotify, youtube, få låtar via kompisar osv.

Men köper även CD-skivor. Jag köper inte CD-skivor av band eller artister jag inte direkt bryr mig om. Jag kan säkert gilla en Spice Girls låt, men det är inget jag vill ha i en samling. Jag vill att en samling ska vara mer "personlig". Om man ser igenom min samling, ska man kunna veta åtminstone på ett ungefär vad jag har för musiksmak. Inte massa "Greatest Hits", "Absolute Dance 23" och enstaka album av band. Sedan vill jag självklart sponsra band, nya som gamla, även om varken Gary Moore eller The Jimi Hendrix Experience bryr sig särskilt mycket om mina enstaka köp idag.

Jag gillar även att inte vara helt beroende av dator, IPod eller liknande för att kunna lyssna på musik. En CD-skiva ligger alltid där och väntar oavsett om internet lägger ner eller hårddisken brakat ihop.

Allt detta beror nog mycket på att intresset för musik är stort. Skulle jag inte vara särskilt intresserad av musik utan ha många större prioriteringar (familj, sport, bilar) skulle antagligen Spotify osv. duga för mig.

Jag köper CD-skivor sporadiskt. Om ett favoritband släpper nytt eller om jag går in i en skivbutik och får syn på något till hyfsat pris slår jag till, eller om jag vill unna mig något.

Gillar man musik mer om man äger det? Inte nödvändigtvis, men... man ger musiken flera chanser. Jag köper inte ett album av en artist jag gillar endast för 2-3 låtar och sedan skippar resten. Skulle jag göra så skulle jag missat många låtar jag idag kan nämna som favoriter. Visst är det oftast några låtar som står ut mer på första lyssningen, men lyssnar man på skivan 10 gånger kan man se att många andra låtar ligger på samma nivå.

Edit: Skyller eventuella stavfel eller konstiga meningsuppbyggnader på den sena klockan och min trötthet!
Citera
2011-09-03, 02:43
Medlem
Jag brukar ladda hem all ny musik jag upptäcker som en start och är det tillräckligt bra så lägger jag ut pengarna på att köpa CD-skivor. Jag är mycket glad i att äga mina favoritalbum i fysisk form med booklet och omslag och allt annat smått o gott. Att köpa musikfiler via internet kommer dock aldrig på fråga! Köper jag något så vill jag ha det fysiskt annars är det skit samma.
Citera
2011-09-03, 03:45
Medlem
DeGes avatar
Köpt 3 stycken bara denna vecka

Men visst laddar jag ner också men försöker ändå i ganska stor utsträckning köpa det jag verkligen fastnat för.
Citera
2011-09-03, 09:36
Medlem
Tullamores avatar
Jag kommer alltid att köpa cd-skivor. Jag tycker fortfarande att det är fräckt med en fet skivsamling. Dessutom låter det alltid bäst från stereon. Tycker jag iaf.
Citera
2011-09-03, 09:43
Medlem
Jag köper skivor! Det enda dåliga är att skivorna jag vill ha brukar ta flera veckor att få in
Citera
2011-09-03, 20:12
Medlem
dok.s avatar
jag piratkopierar såklart nästan all musik som jag lyssnar på, jag som student skulle ha aldrig ha råd med att upprätthålla min nuvarande musikkonsumtion om jag köpte allt jag lyssnade på.

jag tycker om musik och vill givetvis stödja bra artister, så jag köper skivor från independent-bolag och artister som ger ut egna skivor. det skulle aldrig falla mig in att vilja stödja någon majorbolag som bara handlar om kommers dock, dessutom tilltalar inte den mesta musiken som de ger ut mig.

köper dessutom aldrig cd utan bara skivor, eftersom att jag inte gillar formatet öht, cd känns inte som något utöver att ha motsvarande på datorn. kanske kan vara bra att ha en cd om man vill lyssna i en bil typ. jag har dock ingen bil
Citera
2011-09-03, 22:37
Medlem
Point Blanks avatar
Fysiska medium att leverera musik på känns väldigt passé när de allra flesta i slutändan vill lyssna på musiken i sin dator/mp3-spelare/telefon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in