Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-09-10, 19:42
  #1
Medlem
Engelbrektssons avatar
En diskussion om albaners kriminalitet uppstod i tråden om Invandrares syn på invandring. Jag undrar lite vilka albanerna som finns i Sverige är, hur många de är, varför de tagit sig hit, med mera. Det finns väl inte så hemskt många albaner i hela världen (8,5 miljoner enligt Wikipedia, varav drygt 3,5 i Albanien).

Bor de flesta i Landskrona? Vad är andra stora fästen?

Finns det många albaner i andra länder? Finns det särskilda kriminella ligor med albankopplingar där?

Sen undrar jag också om det stämmer att många av de "albaner" som flyttat från bl a Kosovo är romer? De albaner jag sett i Sverige verkar tvärtom visa helt vanliga slaviska drag, ibland är det svårt att se skillnad på en alban och en polack t ex.
2007-09-10, 21:41
  #2
Avstängd
Pringl3zs avatar
3,5 miljoner albaner i Albanien sedan finns ca 2 miljoner Kosovoalbaner i Kosovo. Resten är utspridd runt om i världen. Finns även en hel del albaner i Makedonien. I Sverige finns väl runt 40 000 albaner.

Albanska maffian är väldigt organiserad, albanligan (naser-ligan) som finns i Sverige står för majoriteten av heroinsmugglingen. Under Kosovokriget så finansierade maffian UCK med tyngre vapen för att få bort serbiska styrkor ur landet.

Kosovoalbaner är inte romer, i grund och botten är det samma folk som albaner. De har dock levt i skilda stater i över 100 år. Romer är något helt annat. Sedan att du har svår att se skillnad på en alban och polack är inget jag kan göra åt, har väldigt svårt att se hur du kan göra det. Albaner är illyrer, serber, kroater och bosnier tex är slaver. De liknar mer ryssar.

Albaner är inte överpresenterade i brott, Landskrona undantaget. Hoppas du fick lite svar på dina frågor ...
2007-09-10, 22:07
  #3
Medlem
Shalas avatar
Bara lite tillägg efter pringlez;

Den riktiga siffran på etniska albaner i Sverige ligger på runt 50 000 - 55 000. En majoritet av dessa är albaner från Kosovo, samt en större minoritet albaner från Makedonien. Albaner från staten Albanien är få i Sverige.

De flesta albaner är bosatta i Skåne samt Göteborgsområdet, finns dock utspritt fritt mellan Sveriges samtliga städer. Stockholm har runt 2 000 etniska albaner.

Albaner är varken romer eller slaver och är ej heller besläktat med några av dessa folk, finns däremot ett fåtal romer från Kosovo som kommit till Sverige, dessa talar både albanska och serbiska (de officiella språken i Kosovo) och kan därför förknippas med albaner eller serber även om utseendet skiljer sig gravt.

Vad gäller kriminalitet finns det en gruppering som omnämns "Naserligan" som i huvudsak utgörs av etniska albaner, dessa var bl.a. skyldiga till Stavangerrånet. Finns även albaner i nära sammarbete med "juggarna" i Stockholm och resterande landet, dessa jobbar utanför "Naserligan" och är mer självständiga, oftast torpeder samt indragare. Majoriteten av dessa kom till Sverige med andra ex-jugoslaver på 60, 70 och början av 80-talet som arbetskraftsinvandrare.

De flesta etniska albaner kom till Sverige mellan 1991 och 1994, nästan samtliga från Kosovo som en följd av förtrycket från den serbiska staten som tog kontrollen över Kosovo.

Inflyttandet av albaner har avstannat rejält och det är nästintill omöjligt att som etnisk albansk flykting att få uppehållstillstånd i dagens läge då Kosovo och hela Balkan återgått till "normaliserat" läge.

PS. Den riktiga siffran på albaner runt om i världen ligger troligtvis runt 10 miljoner, vad Wikipedia missat är framförallt;

- 60 000 albaner i Turkiet (Wiki), detta är en grav underskattning. Den sanna siffran ligger på minst hundratusentals. Många nämner miljoner, men det skall nämnas att många tvångsdeporterades till Turkiet av staten Serbien och Ottomanska Imperiet och är idag assimilerade.

- USA 250 000 albaner (Wiki), återigen en grav underrepresentation. Vad man räknat med här är endast albaner från framförallt Albanien. Runt 600 000 etniska albaner lever i USA, bara i New Yorkregionen är siffran på mellan 150 000 - 200 000.

Finns även aningen fler i Schweiz, Tyskland och Grekland än det som är skrivet. Det är väldigt svårt att räkna albaner då dessa oftast har jugoslaviska, makedonska, serbiska eller andra staters pass.

Lite kuriosa; I Schweiz är var tionde invånare av albanskt ursprung, och var tionde kosovan i världen bor i Schweiz
2007-09-11, 00:32
  #4
Avstängd
Ann-O-Ny-mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pringl3z
Albaner är inte överpresenterade i brott, Landskrona undantaget. Hoppas du fick lite svar på dina frågor ...

Stämmer det där verkligen, eller är det etniskt önsketänkande?

Få folkslag har väl just blivit så omskrivna för sin kriminalitet som just albaner?

Här är några jag hittade vid en snabb sökning enbart här på FB, och de är inte direkt dåliga ursprungskällor heller:




Här är några få (av betydligt fler) internationella exempel:
Här är några svenska:


Fler:


2007-09-11, 00:35
  #5
Avstängd
Ann-O-Ny-mans avatar
Då det blev för långt för ett inlägg vart det två, här kommer resten från lite av det jag hittade på FB.

Ett urval av gängbrotten under ett halvår :


Jag orkar inte klippa in fler länkar även om det finns i mängd, men räckte inte detta finns just albaner t.o.m. nämnda i Europeiska Unionens officiella tidning rörande knarkhandeln.

Om det vore som du skriver, vad beror då detta ”oförtjänt” dåliga rykte om albaner på?
2007-09-11, 00:43
  #6
Medlem
Shalas avatar
Ann-O-Ny-man;

Det är två skiljda saker vi talar om här. Vi har två teorier;

1) Albanska kriminella grupper är väldigt aktiva och utspridda
2) Många albaner är kriminella

Att tro att en stor del av alla etniska albaner är kriminella är bara löjligt, albanligan i sig har något hundratal "anhängare" som max. Vilket är under 1% av Sveriges albaner sett till den mån att alla i "albanligan" ej är etniska albaner.

Däremot råder det ingen tvekan om att den albanska maffian världen runt är väldigt aktiva inom flera fält, något som definitivt måste bekämpas betydligt mer.

När man dock pekar ut en hel folkgrupp som kriminell går man dock klart över gränsen, italienarna är "legender" inom maffiaverksamhet, jag tror dock inte någon går runt och tänker att varenda italiano man får syn på sitter med maffiamorbröder i släkten.

Varför albanska kriminella gäng har så pass dåligt rykte råder det ingen tvekan om, de är hänsynslösa, har få moraliska gränser och agerar tyvärr över gränserna ganska fritt.

För övrigt är en personlig teori att albanernas "klanstrukturella" uppbyggnad av släkter kan bidra till att många släktmedlemmar återfinns i samma kriminella gäng som kan förstärka bilden av "massiv kriminalitet inom samma grupp".
2007-09-11, 01:02
  #7
Avstängd
Ann-O-Ny-mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shala
Ann-O-Ny-man;

Det är två skiljda saker vi talar om här. Vi har två teorier;

1) Albanska kriminella grupper är väldigt aktiva och utspridda
2) Många albaner är kriminella

Att tro att en stor del av alla etniska albaner är kriminella är bara löjligt, albanligan i sig har något hundratal "anhängare" som max. Vilket är under 1% av Sveriges albaner sett till den mån att alla i "albanligan" ej är etniska albaner.

Däremot råder det ingen tvekan om att den albanska maffian världen runt är väldigt aktiva inom flera fält, något som definitivt måste bekämpas betydligt mer.

När man dock pekar ut en hel folkgrupp som kriminell går man dock klart över gränsen, italienarna är "legender" inom maffiaverksamhet, jag tror dock inte någon går runt och tänker att varenda italiano man får syn på sitter med maffiamorbröder i släkten.

Det är klart att inte alla i folkgruppen är kriminella. Det säger sig självt.

Jag ifrågasatte påståendet: "Albaner är inte överpresenterade i brott, Landskrona undantaget".

Skulle nämligen vilja avfärda detta som en ren lögn.
Jag tror nämligen inte Landskrona är någon isolerad företeelse, för varför skulle det vara det?

Att så många för den delen i ex. Landskrona väljer rösta på ett parti som Sverigedemokraterna ger tvärtom en rätt bra fingervisning om hur illa samexistensen med bl.a. albaner just fungerar. Lägger vi därtill antagandet att merparten av dem som just röstade på ett parti som Sverigedemokraterna var just svenskar (och att etniska svenskar enbart utgör begränsad del av befolkningen där), blir antagandet ännu mer illvarslande.

Jag tycker tvärt om det verkar som att albaner tvärtom är just överrepresenterade, bara att googla ger ju en ganska skrämmande bild. Att albaner just är rejält överrepresenterade verkar snarare rätt uppenbart oavsett vad vissa påstår.

Vad beror det annars på att albaner än slår sig ned just blir kända för sin förkärlek för kriminalitet?

Det jag var lite undrande över är dels varför vissa tycks försöka förneka något så uppenbart och vad förkärleken för kriminaliteten beror på?
2007-09-11, 01:20
  #8
Medlem
Golonkas avatar
Vad ni "seriösa" albaner framförallt bör tänka på är att "hålla rent" inom era egna led! Dessa jävla böss smutsar ner ert namn och rykte. De gör er OVÄLKOMNA i de länder som tagit emot er som flyktingar. De ökar främlingsfientlighet och vidgar klyftor. Albaner som snattar det första de gör när de kommer till Sverige som asylsökande... Hur jävla bra är DET för ert rykte egentligen?

Tyvärr får jag ofta ett intryck av att ni tvärtom HYLLAR dessa svins framfart och låter någonslags märklig blodslojalitet komma före det som egentligen är rätt och riktigt! Med illa kamuflerad stolthet snackar ni om "hänsynslöshet", "hårdhet" etc....

Vi är ju alla här smärtsamt medvetna om de pinsamma postningar som ofta kommer upp i de infamösa "Balkan-trådarna" när det diskuteras om albanernas kapacitet som soldater etc. Det är inget fel i att vara stolt över sitt ursprung, men när det passerar mytologins gränser blir det bara patetiskt.

Albanerna från Kosovo är nog den i särklass impopuläraste invandrargruppen i Sverige idag. Mer illa sedda än både somalierna och araberna (vilket säger en del) och det är framförallt era ungdomars framfart som ligger till grund för detta. Lös problemet! NU!
2007-09-11, 02:31
  #9
Medlem
Albaner emellan brukar ofta nämna alla dåliga saker som finns hos oss.
Men det är med andra som många "försvarar" varandra.

Dom här som snattar det första dom gör ses som svin även i hemlandet.

Sen håller jag inte med om att vi har sämst rykte.
Beror nog mycket på vart nånstans man bor men här jag bor finns det en hel del albaner, och vi har inget dåligt rykte precis.

Sen borde TS ändra titeln.
Romer kan aldrig ses som albaner.
2007-09-11, 02:48
  #10
Medlem
Trancelations avatar
Jag har hört att man inte ska förväxla kosovoalbaner med albaner från albanien. Dom sistnämnda finns inte många av i Sverige. Det är albaner från forna jugoslavien som är väldigt kriminella, kanske för att dom var andra klassens medborgare bland alla slaver, eller nåt ...
2007-09-11, 05:01
  #11
Medlem
Shalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka
Vad ni "seriösa" albaner framförallt bör tänka på är att "hålla rent" inom era egna led! Dessa jävla böss smutsar ner ert namn och rykte. De gör er OVÄLKOMNA i de länder som tagit emot er som flyktingar. De ökar främlingsfientlighet och vidgar klyftor. Albaner som snattar det första de gör när de kommer till Sverige som asylsökande... Hur jävla bra är DET för ert rykte egentligen?

Tyvärr får jag ofta ett intryck av att ni tvärtom HYLLAR dessa svins framfart och låter någonslags märklig blodslojalitet komma före det som egentligen är rätt och riktigt! Med illa kamuflerad stolthet snackar ni om "hänsynslöshet", "hårdhet" etc....

Vi är ju alla här smärtsamt medvetna om de pinsamma postningar som ofta kommer upp i de infamösa "Balkan-trådarna" när det diskuteras om albanernas kapacitet som soldater etc. Det är inget fel i att vara stolt över sitt ursprung, men när det passerar mytologins gränser blir det bara patetiskt.

Albanerna från Kosovo är nog den i särklass impopuläraste invandrargruppen i Sverige idag. Mer illa sedda än både somalierna och araberna (vilket säger en del) och det är framförallt era ungdomars framfart som ligger till grund för detta. Lös problemet! NU!

Hur fan du lyckas vända min kritik mot kriminella albaner till "maskerad hyllning" är ett jävla fenomen. Saknar ord att fortsätta denna debatt..
2007-09-11, 05:06
  #12
Medlem
Shalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka
Vad ni "seriösa" albaner framförallt bör tänka på är att "hålla rent" inom era egna led! Dessa jävla böss smutsar ner ert namn och rykte. De gör er OVÄLKOMNA i de länder som tagit emot er som flyktingar. De ökar främlingsfientlighet och vidgar klyftor. Albaner som snattar det första de gör när de kommer till Sverige som asylsökande... Hur jävla bra är DET för ert rykte egentligen?

Tyvärr får jag ofta ett intryck av att ni tvärtom HYLLAR dessa svins framfart och låter någonslags märklig blodslojalitet komma före det som egentligen är rätt och riktigt! Med illa kamuflerad stolthet snackar ni om "hänsynslöshet", "hårdhet" etc....

Vi är ju alla här smärtsamt medvetna om de pinsamma postningar som ofta kommer upp i de infamösa "Balkan-trådarna" när det diskuteras om albanernas kapacitet som soldater etc. Det är inget fel i att vara stolt över sitt ursprung, men när det passerar mytologins gränser blir det bara patetiskt.

Albanerna från Kosovo är nog den i särklass impopuläraste invandrargruppen i Sverige idag. Mer illa sedda än både somalierna och araberna (vilket säger en del) och det är framförallt era ungdomars framfart som ligger till grund för detta. Lös problemet! NU!

Vilket jävla BS!

Du kanske baserar det på någon sorts mätning? Jag har väldigt svårt att tro att albaner skulle vara I SÄRKLASS mest impopulära etniska gruppen i Sverige. Förväntar mig att du visar några källor som leder till lite vett i dina antydningar, känns lite väl oseriöst att spotta ur dig såna teorier om du inte har något att luta dig tillbaka på.

Våra ungdomar?

Det kryllar av "skötsamma" albanska ungdomar. Lund, Stockholm, Södertörn, Linköping, Uppsala, Borås och ett flertal universitet har massviss med etniska albanska ungdomar som studerar. Albaner är för övrigt väldigt represenetativa inom svensk sport likaså.

Labinot Harbuzi, Jetullah Bahtiri, Fisnik Shala, Erton Fejzullahu, Astrid Ajdarevic, Emir Bajrami och ett flertal ungdomar har representerat landslaget redan. Yksel Osmanovski, Lutfi Kolgjini, Naim Terbunja (OS-boxare) samt ett flertal andra är även dom framstående.

Det du gör är att stirra blint på Landskrona och peka ut det som "det normala albanska samhället".

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback