2007-09-10, 19:11
Medlem
marklunds avatar
hejsan

jag tänkte höra med er om ni vet vart man kan vända sig då man har frågor om bostadsrätter och vilka skyldigheter föreningen har vid skador och lagningar.
jag har nämligen fått laga min elcentral då huvudbrytaren gick sönder, detta ska kosta 2800 kronor då elektrikern fick byta ut delar av centralen för att sätta in en ny modern brytare.

jag har hört att det är föreningen som äger elen fram till huvudbrytare och sen så äger jag allting efter brytaren men är inte helt säker, det står nämligen inte något om det i dom papper jag fick då jag köpte lägenheten.

tacksam för svar

mvh Marklund
Citera
2007-09-10, 20:40
Medlem
Paladias avatar
Bostadsrättshavaren svarar inte för reparationer av ledning för elektricitet om föreningen har försett lägenheten med ledningarna och dessa tjänar fler än en lägenhet.
Citera
2007-09-11, 12:20
Medlem
marklunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paladia
Bostadsrättshavaren svarar inte för reparationer av ledning för elektricitet om föreningen har försett lägenheten med ledningarna och dessa tjänar fler än en lägenhet.

så med andra ord så är det föreningens ansvar? ursäkta att jag frågar men hade lite svårt att förstå det du skrev.

mvh Marklund
Citera
2007-09-11, 15:39
Medlem
Paladias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marklund
så med andra ord så är det föreningens ansvar? ursäkta att jag frågar men hade lite svårt att förstå det du skrev.

mvh Marklund
Det kan jag inte svara på, eftersom jag inte vet hur det är i din lägenhet eller förening. Det jag skrev är direkt ifrån lagen, tycker inte den lämnar direkt något utrymme till att misstolkas. Är ledningarna försedda av föreningen? Tjänar de fler än en lägenhet? Om ja på båda frågorna, så ja, då är det föreningens ansvar, annars är det ditt.

Vet du inte svaret på någon eller båda av frågorna, så frågar du förslagsvis din förening. Jag har (naturligtvis) inga möjligheter att veta det.
Citera
2007-09-11, 21:18
Medlem
marklunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paladia
Det kan jag inte svara på, eftersom jag inte vet hur det är i din lägenhet eller förening. Det jag skrev är direkt ifrån lagen, tycker inte den lämnar direkt något utrymme till att misstolkas. Är ledningarna försedda av föreningen? Tjänar de fler än en lägenhet? Om ja på båda frågorna, så ja, då är det föreningens ansvar, annars är det ditt.

Vet du inte svaret på någon eller båda av frågorna, så frågar du förslagsvis din förening. Jag har (naturligtvis) inga möjligheter att veta det.

nej naturligtvis så kan du inte veta det. ja ledningarna ska ägas av föreningen upp till centralen efter vad jag har hört.

tack för det snabba svaret

mvh Marklund
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in