Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-09-10, 18:55
  #1
Medlem
Gurka___s avatar
Har problem med min laptop just nu. Helt plötsligt ville inte Windows XP boota upp längre. Så jag körde in senaste ubuntu och försökte installera det. Efter ungefär 55% så stod det att det inte gick att skriva till hårddisken av någon anledning. Så jag undrar ifall det finns något program som kollar igenom hårddisken efter fel. Helst till linux, då jag kan köra det direkt i ubuntu (Live cd).

Tack för alla svar.
Citera
2007-09-10, 18:57
  #2
Medlem
Squalos avatar
Hårddisktillverkarna brukar ha det att ladda hem på deras hemsidor. Olika program till olika modeller av hårddiskar kan det vara.
Citera
2007-09-10, 19:00
  #3
Medlem
Gurka___s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
Hårddisktillverkarna brukar ha det att ladda hem på deras hemsidor. Olika program till olika modeller av hårddiskar kan det vara.

Okej. Hittade ingeting här iaf: http://www.toshibastorage.com/main.a...ives/MK4025GAS

:/

Finns det inget "universial"program? .p
Citera
2007-09-10, 19:07
  #4
Medlem
Chiquauas avatar
testa hirens boot cd, finns massa användbart där.

ska innehålla Toshiba Hard Disk Diagnostic 2.00b enligt informationen som står på piratebay
Citera
2007-09-10, 19:10
  #5
Medlem
Gurka___s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chiquaua
testa hirens boot cd, finns massa användbart där.

ska innehålla Toshiba Hard Disk Diagnostic 2.00b enligt informationen som står på piratebay

Okej! Det ska jag testa.
Citera
2007-09-10, 19:27
  #6
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurka___
Okej. Hittade ingeting här iaf: http://www.toshibastorage.com/main.a...ives/MK4025GAS

:/

Finns det inget "universial"program? .p
Märkligt. Har stött på företag som inte lägger ut programmen på hemsidan, utan man får be dom e-maila programmet.

Telefonnummer till Toshibas support för Sverige, i Tyskland: 00 800 84685463 Bör vara kostnadsfritt att ringa från Sverige. Öppet till 18.00 svensk tid.
Citera
2007-09-10, 20:01
  #7
Medlem
Gurka___s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
Märkligt. Har stött på företag som inte lägger ut programmen på hemsidan, utan man får be dom e-maila programmet.

Telefonnummer till Toshibas support för Sverige, i Tyskland: 00 800 84685463 Bör vara kostnadsfritt att ringa från Sverige. Öppet till 18.00 svensk tid.

Hehe, aja, testade installera ubuntu en gång till, och nu fungerar det.
Citera
2007-09-11, 09:55
  #8
Medlem
bockerss avatar
Du kan i linux använda smartmontools för att kolla om disken har hårdvarufel. Kör smartctl -a /dev/hda om disken du vill testa är hda. Den visar massa olika fel men det viktiga är SMART overall-health self-assessment test. Är den fail så kasta disken. Det går också köra tests för att hitta fler fel genom att köra smartctl -t long /dev/hda
Citera
2007-09-11, 12:13
  #9
Medlem
Kan tillägga att på vissa datorer måste du aktivera "S.M.A.R.T" i BIOSen, annars fungerar inte smartmontools.

Om det är en SATA-disk måste du lägga till "-d ata" som parameter till smartctl. Eg: smartctl -d ata -a /dev/sda
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback