2007-09-10, 16:42
Medlem
Yules avatar
Hej hej

Jag har sålt min gamla laptop till min far och planerar nu på att köpa en ny och bättre. Jag kan tänka mig att betala uppmot 13k, någonstans runt det.

Jag har funderat länge på denna: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku...&view=detailed
En HP PAVILION DV6560. Nackdelarna är bland annat att skärmen är högblank, jag skulle föredra en matt skärm eftersom det är svårt att se något om man har ljuset bakom sig med en blank skärm samt att det är störande att se en spegelbild av sig själv i bakgrunden på allt man gör hela tiden :S
Det andra minuset är webcamen. Jag har inget behov av en inbyggd webcam, man kan ju låta bli att använda den men drar inte den prestanda?

Och så undrar jag eftersom många, inkl min pojkvän påstår att HP är kasst, vad är det för fel på HP och isåfall vad ska man ha?

Vet ni någon dator som skulle passa mig bättre än DV6560 så får ni gärna tipsa om den
Citera
2007-09-10, 16:45
Medlem
Fekkes avatar
Webcam'en drar i princip ingen prestanda alls - när den inte är aktiv. Det är alltså inget att se som direkt negativt.

I övrigt har jag inte svaret på dina frågor.
Citera
2007-09-10, 17:02
Moderator
rancors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yule
Hej hej

Jag har sålt min gamla laptop till min far och planerar nu på att köpa en ny och bättre. Jag kan tänka mig att betala uppmot 13k, någonstans runt det.

Jag har funderat länge på denna: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku...&view=detailed
En HP PAVILION DV6560. Nackdelarna är bland annat att skärmen är högblank, jag skulle föredra en matt skärm eftersom det är svårt att se något om man har ljuset bakom sig med en blank skärm samt att det är störande att se en spegelbild av sig själv i bakgrunden på allt man gör hela tiden :S
Det andra minuset är webcamen. Jag har inget behov av en inbyggd webcam, man kan ju låta bli att använda den men drar inte den prestanda?

Och så undrar jag eftersom många, inkl min pojkvän påstår att HP är kasst, vad är det för fel på HP och isåfall vad ska man ha?

Vet ni någon dator som skulle passa mig bättre än DV6560 så får ni gärna tipsa om den

Vad skall du göra med datorn och vilka program brukar du använda?
Citera
2007-09-10, 17:09
Medlem
Yules avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rancor
Vad skall du göra med datorn och vilka program brukar du använda?

Jag brukar inte spela, isåfall ytterst sällan. Det mest krävande jag kommer att göra på den är väl att peta i photoshop. Men trots det så vill jag inte ha en alltför "kass" dator. Jag har ju ingen stationär och jag vill kunna använda den några år utan att känna att de nya datorerna är otroligt mycket bättre (om det nu går när teknologin flyger frammåt som den gör).

Om det spelar någon roll så kommer jag att bära runt på den massa, fram och tillbaka från skolan och om jag reser någonstans.
Citera
2007-09-10, 17:21
Moderator
rancors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yule
Jag brukar inte spela, isåfall ytterst sällan. Det mest krävande jag kommer att göra på den är väl att peta i photoshop. Men trots det så vill jag inte ha en alltför "kass" dator. Jag har ju ingen stationär och jag vill kunna använda den några år utan att känna att de nya datorerna är otroligt mycket bättre (om det nu går när teknologin flyger frammåt som den gör).
Jag är svag för Dell när det gäller bärbara. Det finns alltid skräckhistorier som folk drar upp så fort man nämner dem men det får man ta, vi har endast Dell på jobbet och jag har bara varit med om att runt 3 st av snart 200 datorer har bråkat så dem går jag i god för.

Jag hade valt att lägga till en tusenlapp så jag hamnade på 14 490 kr och köpt en Dell XPS M1710.

Tyvärr är det blanka skärmar på de flesta bärbara eftersom man får ökad upplevd kontrast.

Kolla på denna: Länk
  • 17" skärm
  • Vista Home Premium (går att få svensk om man ringer Dell (rekommenderas att ringa dem oavsett)
  • 256 MB DDR3 nVidia® GeForce™ Go 7900-grafikkort
  • 1 gig minne
  • trådlöst 802.11a/b/g
Citera
2007-09-10, 18:56
Medlem
don_carleones avatar
HP ska (enligt vad jag har hört, har inga egna erfarenheter) vara väldigt bra och hålla bra kvalitét. Den du länkade till tror jag duger alldeles utmärkt till att sitta och pilla i photoshop
Citera
2007-09-10, 19:04
Medlem
Chims avatar
HP är väl trots allt det märket som anses hålla väldigt hög kvalité av många.
Dell är nog inte något fel på heller.

Vi har en liknande dator som du funderar på, dock större modellen, och ja, skärmen är jobbig, men man vänjer sig.
I övrigt inget att klaga på.
Citera
2007-09-11, 06:27
Medlem
cavedivers avatar
Lenovo X61S
Citera
2007-09-11, 11:28
Medlem
Lenov X61s med Mecenat kortet

http://www.mecenat.se/rabatter_natio...&categoryid=13
Citera