Citat:
Ursprungligen postat av VenGyr
Det är ingen vandring, utan jag är bara ute 1 dag. Jag kanske överdrev det lite med "avancerat", det behöver inte vara så avancerat så att man behöver kryddor och sådant
Du snackar emot dig själv. Utan kryddor - ingen varken mer eller mindre avancerad mat. Kryddor väger ju dessutom "ingenting".
Du bör åtminstone ha salt och peppar med dig. Personligen skulle jag också ha: buljongtärningar, socker, lökpulver, citronsyra, någon typ av örtkrydda och grillkrydda. Sedan bör man ju ha fett att steka i. Jag hade valt något på tub eller hällt av lite matolja i en tät (!) plastburk. Eftersom du ratar korv och hamburgare så kan du strunta i senap och ketchup.
Då det gäller råvaror så vill man kanske inte släpa med sig 5 kg potatis och rotgrönsaker. Satsa därför på pasta, cous-cous/bulgur, ris eller nudlar. Vidare hade jag gått in för frystorkade grönsaker och rökt kött. Rökt kött håller avsevärt bättre i värmen än färskt/rått. Rökt kött kan med fördel stekas, grillas och kokas.
Som efterrätt hade jag valt en pudding i pulverform med vatten som bas och till det torkad frukt (som man blötlägger en stund innan tillagningen).
~Paul~