• 1
  • 2
2007-09-11, 11:08
Medlem
VenGyrs avatar
Det är ingen vandring, utan jag är bara ute 1 dag. Jag kanske överdrev det lite med "avancerat", det behöver inte vara så avancerat så att man behöver kryddor och sådant, utan bara något man kan grilla/koka som är lite annorlunda, inga vanliga hamburgare/korvar med bröd och ketchup. Kanske något annat kött man kan grilla, eller kanske någon god blandning av pasta och korv med någon sås som man bara häller över.

Tack för tipsen, ös gärna på med mer. Och om någon skulle veta någon svensk sida med mat som man lagar ute i skogen skulle jag vara väldigt tacksam.
Citera
2007-09-11, 12:10
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VenGyr
Det är ingen vandring, utan jag är bara ute 1 dag. Jag kanske överdrev det lite med "avancerat", det behöver inte vara så avancerat så att man behöver kryddor och sådant
Du snackar emot dig själv. Utan kryddor - ingen varken mer eller mindre avancerad mat. Kryddor väger ju dessutom "ingenting".

Du bör åtminstone ha salt och peppar med dig. Personligen skulle jag också ha: buljongtärningar, socker, lökpulver, citronsyra, någon typ av örtkrydda och grillkrydda. Sedan bör man ju ha fett att steka i. Jag hade valt något på tub eller hällt av lite matolja i en tät (!) plastburk. Eftersom du ratar korv och hamburgare så kan du strunta i senap och ketchup.

Då det gäller råvaror så vill man kanske inte släpa med sig 5 kg potatis och rotgrönsaker. Satsa därför på pasta, cous-cous/bulgur, ris eller nudlar. Vidare hade jag gått in för frystorkade grönsaker och rökt kött. Rökt kött håller avsevärt bättre i värmen än färskt/rått. Rökt kött kan med fördel stekas, grillas och kokas.

Som efterrätt hade jag valt en pudding i pulverform med vatten som bas och till det torkad frukt (som man blötlägger en stund innan tillagningen).

~Paul~
Citera
2007-09-11, 12:47
Medlem
Friedensengels avatar
Ska du bara vara ute en dag så är ju vikten inga problem, och inte hållbarheten heller. Testa att marinera kött/kyckling, eller gnid in med kryddor, hemma och lägg i plastpåse tills du kommer fram till ditt mål. Grilla eller stek sedan. Precis som hemma.
Citera
2007-09-11, 13:59
Medlem
Vi brukar släpa med oss gryta och krubb ut i skogen ibland. Om du inte är begränsad av vikt och behöver bära allting en bit, så är det oslagbart gott att käka i skogen.
Vår packning brukar bestå av:

gjutjärnsgryta minst 5 liters
nåt grytkött, oftast nöt.
1-2 stora lökar
morötter, palsternacka
purjolök
svamp
1 flaska mörkt öl, t ex carnegie porter eller guinness
chili av nåt slag
buljongtärningar
potatis (för bekvämlighetens skull brukar vi köpa burkpotatis)
250 gr smör
3 dl grädde
kryddor (baskryddor som salt och peppar)
eventuellt maizena-redning

kaffepanna och kok-kaffe

Man kommer inte hem, hungrig kan jag säga. Skogen får nåt sätt maten att smaka himmelskt! :-)

Du kommer inte att ångra dig, om du kör på det här konceptet.
Citera
2007-09-11, 14:01
Medlem
Siden-Carlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ending
Allemansrätten?

HAHA!
Citera
2007-09-11, 15:06
Medlem
Entrecôte
Citera
2007-09-11, 19:20
Medlem
VenGyrs avatar
Tackar för alla tips, inga mer behövs.
Citera
2007-09-11, 23:27
Medlem
Ph0nys avatar
Ja, vad sägs om ett ordentligt potatismos med en nyrökt, flugfiskad Röding?
Citera
2007-09-11, 23:37
Medlem
VenGyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ph0ny
Ja, vad sägs om ett ordentligt potatismos med en nyrökt, flugfiskad Röding?

Det låter gott fast det finns tyvärr inge röding på det området, och jag flugfiskar inte.
Citera
2007-09-11, 23:46
Medlem
Ph0nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VenGyr
Det låter gott fast det finns tyvärr inge röding på det området, och jag flugfiskar inte.

Du kan alltid börja! Eller ta med en köpt fisk, lite salt, lite peppar och potatis så är du homefree sen.
Citera
2017-04-22, 11:48
Medlem
Inte för lätt / inte för svårt?

Små tvättade dilikatess-potatisar
Metallfolie
Köttbullar

Lägg potatisen i metallfolien och grilla över elden.
Köttbullarna kan du grilla på spätt, som om de vore korv.

Du kan ha med en burk lingonsylt som tillbehör.
Citera
2017-04-22, 12:11
Medlem
Buffedbygods avatar
Kolla in Almazankitchen på youtube. Gör det ni andra också. Ni kommer inte ångra er. Han lagar otrolig mat ute i naturen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in