2008-01-16, 23:29
Bannlyst
Det finns bland många ett osunt vurmande för judendomen. Den tilltalar människor som till varje pris vara aparta, ha en "identitet", ägna sig åt allsköns uråldrigt abrakadabra för att därigenom nå ett slags rus som gör det lättare att uthärda vardagen.

Särskilt utbrett är detta romantiska oskick bland homosexuella män. De hemfaller åt känslomässigt analogitänkande. Åh, vi hade sån mystisk gemenskap i Birkenaus skorstenar! Där steg vi tillsamman upp i himlen. Da liegt man nicht eng. De springer på allt slags judiska tillställningar i tid och otid. Prenumererar på Judisk Krönika. Ställer sig på Judiska Begravningsplatsen med kippa på skulten och läser kaddishar. I värsta fall konverterar de för att sedan tillbringa resten av sitt liv i ett idogt pendlande mellan synagogan och pissoaren.

Det där är inte heligt för femti öre. Det är bara pinsamt så man rodnar ihjäl sig.
Senast redigerad av Kraxpelax 2008-01-16 kl. 23:34.
Citera
2008-01-16, 23:51
Medlem
Der ewiges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kraxpelax
Särskilt utbrett är detta romantiska oskick bland homosexuella män. De hemfaller åt känslomässigt analogitänkande. Åh, vi hade sån mystisk gemenskap i Birkenaus skorstenar! Där steg vi tillsamman upp i himlen. Da liegt man nicht eng. De springer på allt slags judiska tillställningar i tid och otid. Prenumererar på Judisk Krönika. Ställer sig på Judiska Begravningsplatsen med kippa på skulten och läser kaddishar. I värsta fall konverterar de för att sedan tillbringa resten av sitt liv i ett idogt pendlande mellan synagogan och pissoaren.

Att icke-judar läser kaddisch var en nyhet – i sanning kuriöst.
Frekvensen av homosexuella kände jag inte till; jag trodde annars att den typiske effeminerade kryptobögen var frikyrklig. Varför sägs det annars: "Hur ser man skillnad på en frikyrklig och en bög? - Den senare är bättre klädd"?
Citera
2008-01-17, 00:18
Bannlyst
Jo, så här är det faktiskt. Jag har mina informationer från tillförlitliga källor, som jag inte vill avslöja. Vi har för övrigt samma problem inom katolska kyrkan, men den har nog till stor del mist sin dragningskraft på bÖgarna nu när vi inte längre har den aparta sektens image, utan är Sveriges näst största religiösa samfund.

Katolska kyrkan har annars enorma problem med homosexualitet, i sanning en paradox. I USA är HIV-prevalensen bland katolska präster 4 ggr större än hos allmänheten.

Förståndiga personer menar att detta har att göra med vårt prästacelibat. Jomenvisst är det så. Likväl får celibatet inte mildras utan måste tvärtom skärpas. Detta av fundamentala teologiska skäl. Det här är ett jätteproblem för oss.
Citera
2008-01-17, 01:09
Medlem
Dolphins avatar
Det var vanligt i den judiska Lanksky-maffian i Usa. Det kalldes tyska sjukan.
Men dom kanske inte var så religiösa.
Citera
2008-01-17, 02:57
Medlem
Dolphins avatar
David J. Smith sammanfattar ashkenazis historia på ett utmärkt sätt från c:a 21 min. in:

http://video.google.com/videoplay?docid=-6346306176459633313&q=David+J+Smith&total=997&star t=0&num=10&so=0&type=search&plindex=2
Citera
2008-01-17, 07:17
Medlem
excelsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Der ewige
jag trodde annars att den typiske effeminerade kryptobögen var frikyrklig. Varför sägs det annars: "Hur ser man skillnad på en frikyrklig och en bög? - Den senare är bättre klädd"?

Något föder ju hatet...
Citera
2008-01-17, 07:31
Medlem
Der ewiges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av excelsis

Något föder ju hatet...

Exemplet till trots, måste jag poängtera att jag själv inte har några problem med vare sig utlevd homosexualitet eller garderobsditon. Och jag anser att hög frekvens av s.k. skämt om homosexuella och andra minoriteter tyder på en abnormal fixering vid dessa – en fixering som bäst analyseras på terapisoffan.
Citera
2008-01-17, 09:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dolphin
David J. Smith sammanfattar ashkenazis historia på ett utmärkt sätt från c:a 21 min. in:

http://video.google.com/videoplay?docid=-6346306176459633313&q=David+J+Smith&total=997&star t=0&num=10&so=0&type=search&plindex=2

Vad har en skitboks verser med askhenazis att göra? Som sagt jag har redan visat att er revisionisters argument är bullshit. Ni använder er av bibeln, jag använder mig av genetik. Bibeln är full av lögner, genetik ljuger aldrig oavsett hur mycket du försöker få det till.
Citera
2008-01-18, 00:56
Medlem
IbnHazms avatar
Bismillah

Citat:
Ursprungligen postat av Squattastic
Vad har en skitboks verser med askhenazis att göra? Som sagt jag har redan visat att er revisionisters argument är bullshit. Ni använder er av bibeln, jag använder mig av genetik. Bibeln är full av lögner, genetik ljuger aldrig oavsett hur mycket du försöker få det till.

Mmm studier gjorda av zionister som du blint litar på ja och som inte betyder ett skit enligt mig. Revisionister är intellektuella och intellegenta människor så det var ett desperat försök av dig.
Citera
2008-01-18, 15:59
Medlem
Lawrences avatar
behöver hjälp med lite skoluppgifter.

Hur ska man tolka "det är inte vi som har hållit sabbaten, det är sabbaten som har hållit oss".

Betyder det just att det är gud som har valt judarna och gett dem dessa regler? Jag förstår inte helt 100% vad det menas.
Citera
2008-01-18, 16:06
Medlem
Ben Avrahams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawrence
behöver hjälp med lite skoluppgifter.

Hur ska man tolka "det är inte vi som har hållit sabbaten, det är sabbaten som har hållit oss".

Betyder det just att det är gud som har valt judarna och gett dem dessa regler? Jag förstår inte helt 100% vad det menas.
Det är ett gammalt talesätt. Det betyder att det inte så mycket är judarna som hållit sabbaten, utan snarare iaktagandet av sabbaten som gjort att judendom som religion, kultur och folk kunnat överleva i flera tusen år.

Att observera sabbaten har varit fullkomligt fundamentalt för det judiska folkets överlevnad, i kontexten åtskillnad. Det största hotet har alltid varit assimilation, ännu mer i dessa dagar. Att iaktta sabbaten är därför en av de viktigaste åtaganden att göra för att behålla de judiska traditionerna och sin egen judiskhet.
Citera
2008-01-18, 16:08
Medlem
Ben Avrahams avatar
Snart är det Tu Bishvat - ט"ו בשבט - Trädens nyår. Den firas på den 15e Shvat, därav namnet, som är en ihopslagning av datumet namn. Detta firar man med att äta allehanda frukter (och dricka vin) från Israel och att plantera träd. Vanligt är att man äter Carobträdets frukt, och enligt vissa chassidiska minhagim även etrog.

Chag Sameach och Shabat Shalom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in