En kilobyte är ju 1024 byte men en kilobyte på en hårddisk är bara 1000byte och därför förlorar man en massa utrymme då hårddisktillverkarna räknar på ett helt annat sätt än man normalt gör.
En megabyte(hd) = 1.000.000
En megabyte i windows = 1.048.576
På 250gb förlorar man 12.5gb om jag räknat rätt.
Sen är många hårddisktillverkare jävligt bra på att överdriva hur mycket utrymme det finns, sitter med en hitachi och en seagate hårddisk båda på 160gb ändå är seagaten 4gb MINDRE än hitachin är, 149gb / 153gb.
jag har just nu det här problemet med en 127gb disk.. har läst hela tråden och jag har servicepack 2 som jag installerade direkt efter installation av xp. och bios kan jag utesluta som fel.. har inte varit där inne och pillat.
disken hade sin fulla storlek före formateringen... jag blir inte klok på det här
Så länge du har gjort en partition på 127 gb, innan LBA fixades, så kommer partitionen vara 127 gb. Om man däremot gör om partitionen så kommer hela utrymmet kunna användas.
En annan lösning på problemet är att göra fler partitioner av samma hårddisk, iaf så funkade det finfint på dom datorer jag fixade.
Så länge du har gjort en partition på 127 gb, innan LBA fixades, så kommer partitionen vara 127 gb. Om man däremot gör om partitionen så kommer hela utrymmet kunna användas.
En annan lösning på problemet är att göra fler partitioner av samma hårddisk, iaf så funkade det finfint på dom datorer jag fixade.
okey.. tror jag förstår.. kan jag tabort partitionen nu i efterhand på nått enklare sätt än att boota med xp-skivan ?
problemet är löst.. högerklickade på den här datorn och klickade på hantera. och därifrån så tog jag bort 127gb partitionen och skapade en ny med den riktiga storleken
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!