• 1
  • 2
2007-09-10, 06:18
Medlem
Aqualexs avatar
Har lagt om datorn men måste på det igen.. Har en Sata ´koppling om det har någon betydelse? sist var det samma problem då satte vi hårdisken i en annan data och formaterade den..

Storleken är 250GB och efter formateringen har man bara 127GB är det moderkortet som behöver uppdateras och om vart läser man av namn/nummer på kortet så man vet vad det heter och vad är det jag behöver?
Citera
2007-09-10, 06:39
Medlem
tjaboooos avatar
Har inte med hårddisken att göra utan operativsystemet.

http://www.48bitlba.com/enablebiglba.htm
http://www.48bitlba.com/enablebiglbatool.htm
Citera
2007-09-10, 07:46
Medlem
Pussylovers avatar
Lägg in SP2 så hittar den hela HDD.

När du kör med SP1 så är maxgränsen det värde du nämnde.
Citera
2007-09-10, 07:57
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pussylover
När du kör med SP1 så är maxgränsen det värde du nämnde.
Fel, sp1 stödjer betydligt större hårddiskar än så om man aktiverar stödet för "48bit lba"
Citera
2007-09-10, 08:11
Medlem
kimdah2002s avatar
Enklast är dock att lägga in SP2 då man får med alla säkerhetsuppdateringar och windows brandvägg aktiveras... Dessutom slipper man problemet med 127Gb begränsningen utan att behöva göra någonting...
Citera
2007-09-10, 08:33
Medlem
BubbaSmiths avatar
Har du en äldre dator kan också BIOS vara begränsningen.
Men det märker du efter att SP2 blivit installerat.
Citera
2007-09-10, 11:33
Medlem
Pussylovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
Fel, sp1 stödjer betydligt större hårddiskar än så om man aktiverar stödet för "48bit lba"

Ok. Då lärde jag mig något nytt.

Men vore ju ren dårskap att surfa vidare med bara SP1 i datorn.
Citera
2007-09-10, 15:43
Medlem
Aqualexs avatar
Detta är en HP pavillion köpt våren 2006 jag lade om den direkt då kanske inte låg nått sp2 på dem då?

men jag lade in sp2 och det har legat där hela tiden och så formatera jag den nu och så hitta den bara 127gb ialf..

Kan vara moderkortet? då datan var relativt billig pga inbyggt grafik? Köpte till ett fett ATI kort och ljudkort mera minne... sitter även dubbla prosessorer.. så datan e ju inte piss men moderkortet kanske är?? hur fixar jag det i bios då?
Citera
2007-09-10, 15:59
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aqualex
Detta är en HP pavillion köpt våren 2006 jag lade om den direkt då kanske inte låg nått sp2 på dem då?

men jag lade in sp2 och det har legat där hela tiden och så formatera jag den nu och så hitta den bara 127gb ialf..

Kan vara moderkortet? då datan var relativt billig pga inbyggt grafik? Köpte till ett fett ATI kort och ljudkort mera minne... sitter även dubbla prosessorer.. så datan e ju inte piss men moderkortet kanske är?? hur fixar jag det i bios då?
Skivan du formaterar med måste vara en XP SP2 eller SP1 för att det skall fungera om du bara har en partition, om du har XP SP2 kan du lägga till ytterligare partioner som är större än 127GB
Citera
2007-09-10, 18:28
Medlem
Aqualexs avatar
Då är det alltså skivan som är fel? Är en windows xp pro kopia och vad jag vet finns det ej sp2 på den..

därimot lade jag om min gammla dator innan med den skivan kommer ej ihåg om det var 120gb eller 180gb på den dock!!!

Ska försöka få tag i Vista med en vista skiva ska det fungera? laddade hem en vista x64 men vad jag fattar är den på engelska kanske inte så bra och så verkade det bara vara en uppdatering till xp som också var med i paketet..
Citera
2007-09-10, 18:35
Medlem
Aqualexs avatar
Just det kom på att jag visst använde skivan när jag lade om min 250GB fast när vi satte den i kompisens dator... hur gick det till??
Citera
2007-09-10, 19:38
Medlem
Aqualexs avatar
Då är det alltså skivan som är fel? Är en windows xp pro kopia och vad jag vet finns det ej sp2 på den..

därimot lade jag om min gammla dator innan med den skivan kommer ej ihåg om det var 120gb eller 180gb på den dock!!!

Ska försöka få tag i Vista med en vista skiva ska det fungera? laddade hem en vista x64 men vad jag fattar är den på engelska kanske inte så bra och så verkade det bara vara en uppdatering till xp som också var med i paketet..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in