Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2007-09-09, 23:09
Medlem
Jag har skapat flera trådar i forumet på sista tiden, och detta ämne berör alla de ämnena, men eftersom problemet inte är topic i någon av trådarna så hoppas jag att mod har översyn med att jag skapar en ny.

Jag bör börja med att förklara förloppet som ledde till den olyckliga händelsen.

Överklockningen: Jag började kika på överklockningsguider, då jag fick lust att få ut mer av min dator. Jag fann ganska snabbt att det finns ett enkelt sätt att överklocka nvidia-kort, nämligen att ladda ner programmet nTune och reglera justeringarna där.

Sagt och gjort, jag tankade hem applikationen och maxade inställningarna FSB, ram-minne och GPU på direkten, vilket såklart (förstår jag nu) fick följderna att datorn kraschade. När jag sedan startade datorn igen verkade allt fungera bra, och jag hade inga problem. Datorn hade återgått till fabriksklockningen.

Temperaturen: Det var då jag bestämde mig för att kolla temperaturerna på mina komponenter, något jag aldrig gjort tidigare. Processorn låg som max på 55 grader celsius, men grafikkortet hade uppemot 90 grader när den låg i. Oroväckande värre, jag ignorerade dock det då jag inte har haft problem tidigare med det, och jag trodde inte att det hade med tidigare överklockning att göra.

Formateringen som blev en omflashning som aldrig skedde: Vid det här laget så upptäckte jag att datorn hackade i Battlefield 2, och jag hade även innan överklockningen noterat att min dator blivit allt långsammare på sistone. Eftersom defragmentering och dylikt inte hjälpte bestämde jag mig för att formatera om hårddisken. Men när jag då skulle boota XP-skivan så svarade inte datorn på mina tangent-nedtryckningar (något jag senare insåg berodde på att jag inte ställt in USB-stöd efter att jag resettat BIOS), så jag fick för mig att uppdatera BIOS. Jag laddade då ner Abit's flash-program för sådana ändamål, men när jag försökte starta det hände ingenting. Jag försökte upprepade gånger starta programmet men med samma resultat. Sedan tröttnade jag och började surfa på flashback istället, vilket jag gjorde i en halvtimma.

PANG! Sedan kom smällen, det lät precis som om någon stuckit hål på en stor ballong. Lukten av något bränt nådde min näsa, så jag skyndade mig till att dra ur kontakten. Efter rekognosering medelst näsa kunde jag lokalisera den brända komponenten, nämligen nätaggregatet.

Nuläget: Så nu sitter jag här vid en annan dator, och hoppas att någon här på flashback kan hjälpa mig få rätsida i vad som hände. När nätagget small var datorn fortfarande klockad efter fabriksinställningarna, så jag har svårt att tro att överklockningen var problemet.

Frågorna: Var det något med grafikkortet, processorn eller moderkortet, som i sin anslutning med nätagget orsakade felet? Hade temperaturen på grafikkortet något med det att göra? Var det kanske så att spännings-inställningarna blivit knas med nTune?

Det jag mest undrar är om ni tror att annan hårdvara skadats. Skulle vara tråkigt om jag måste köpa helt nya prylar.

mvh

EDITERING ::: Jag har ett gammalt nätagg som ligger och skräpar, som ger 235 watt. Är det möjligt att använda detta för att bara ge kraft åt moderkort, hårddisk, fläktar, processor och ett äldre PCI-grafikkort? D.v.s. inte det krävande PCI-e kortet.

Hårdvara:
ABIT KN8-Ultra
AMD Athlon 64 3000+
2x1024 mb Kingston ValueR minnen
Seagate Barracuda hårddisk
Citera
2007-09-10, 00:23
Medlem
Jag skulle tro att nätagget la av för att dom andra delarna i datorn krävde mer ström iochmed klockningen vilket inte nätagget pallade med...men de är ju vad jag tror
Citera
2007-09-10, 00:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FoxDawn
Frågorna: Var det något med grafikkortet, processorn eller moderkortet, som i sin anslutning med nätagget orsakade felet? Hade temperaturen på grafikkortet något med det att göra? Var det kanske så att spännings-inställningarna blivit knas med nTune?

Det jag mest undrar är om ni tror att annan hårdvara skadats. Skulle vara tråkigt om jag måste köpa helt nya prylar.

mvh

EDITERING ::: Jag har ett gammalt nätagg som ligger och skräpar, som ger 235 watt. Är det möjligt att använda detta för att bara ge kraft åt moderkort, hårddisk, fläktar, processor och ett äldre PCI-grafikkort? D.v.s. inte det krävande PCI-e kortet.

Hårdvara:
ABIT KN8-Ultra
AMD Athlon 64 3000+
2x1024 mb Kingston ValueR minnen
Seagate Barracuda hårddisk
90 grader är på TOK för varmt för ett chipset!!! Jag tror att något på grafikkortet smälte och det blev kortslutning och det var det som gjorde att nätaggregatet smällde!!
Du kan alltid prova med det gamla nätaggregatet, det kan inte bli värre än det redan är i alla fall!
Citera
2007-09-10, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feinlyre
90 grader är på TOK för varmt för ett chipset!!! Jag tror att något på grafikkortet smälte och det blev kortslutning och det var det som gjorde att nätaggregatet smällde!!
Du kan alltid prova med det gamla nätaggregatet, det kan inte bli värre än det redan är i alla fall!

Dock surfade jag på internet när det smällde, och då låg temperaturen på cirka 65 grader celsius. Så jag vet inte om din teori, som förövrigt är intressant, håller.

Om jag provar med det gamla nätaggregatet så kanske jag sabbar något genom att det får för lite ström. Hårddisken t.ex. har klarat sig, det vore trist om mer gick sönder i onödan, jag tror jag avvaktar och investerar i ett nytt nätagg istället.
Problemet med det är dock att jag inte är säker på om det var nätaggregatet, grafikkortet, moderkortet eller någon kontakt som orsakade det hela. Om jag köper ett nytt nätaggregat så kanske det också går sönder på grund av att problemet går att finna i någon annan komponent. Några förslag på hur jag skall lösa detta dilemma?
Citera
2007-09-10, 01:07
Bannlyst
Citat:
Dock surfade jag på internet när det smällde, och då låg temperaturen på cirka 65 grader celsius. Så jag vet inte om din teori, som förövrigt är intressant, håller.

Om jag provar med det gamla nätaggregatet så kanske jag sabbar något genom att det får för lite ström. Hårddisken t.ex. har klarat sig, det vore trist om mer gick sönder i onödan, jag tror jag avvaktar och investerar i ett nytt nätagg istället.
Problemet med det är dock att jag inte är säker på om det var nätaggregatet, grafikkortet, moderkortet eller någon kontakt som orsakade det hela. Om jag köper ett nytt nätaggregat så kanske det också går sönder på grund av att problemet går att finna i någon annan komponent. Några förslag på hur jag skall lösa detta dilemma?
Även 65 grader är FÖR varmt för ett chipset! Har det dessutom varit uppe i 90 grader tidigare...
Jag har aldrig hört talas om att något går sönder p.gr.a. "för litet" ström! Datorn kommer inte att starta eller gå mycket slött bara. Sätt i det gamla agget och se om det också smäller, gör det det så får du skicka in delarna för undersökning, vilket du nog borde göra ändå...
Citera
2007-09-10, 01:12
Medlem
Citat:
Även 65 grader är FÖR varmt för ett chipset! Har det dessutom varit uppe i 90 grader tidigare...
Jag har aldrig hört talas om att något går sönder p.gr.a. "för litet" ström! Datorn kommer inte att starta eller gå mycket slött bara. Sätt i det gamla agget och se om det också smäller, gör det det så får du skicka in delarna för undersökning, vilket du nog borde göra ändå...

Jag har hört att 65 grader celsius skall vara ganska normalt. Maxtempen ligger ju på 114, och då stängs kortet av automatiskt.

Förövrigt gick mitt förra grafikkort sönder för att jag gav det för lite ström när jag en gång glömde ansluta båda kontakterna till PSU-kablarna.

Var kan man vända sig för att undersöka delarna? Datorn är ett hemmabygge, delarna köpte jag ifrån komplett.se för två år sedan.
Citera
2007-09-10, 01:29
Bannlyst
Citat:
Jag har hört att 65 grader celsius skall vara ganska normalt. Maxtempen ligger ju på 114, och då stängs kortet av automatiskt.

Förövrigt gick mitt förra grafikkort sönder för att jag gav det för lite ström när jag en gång glömde ansluta båda kontakterna till PSU-kablarna.

Var kan man vända sig för att undersöka delarna? Datorn är ett hemmabygge, delarna köpte jag ifrån komplett.se för två år sedan.
Vad jag vet tål vissa elektronikkomponenter max 60 grader, se'n smälter själva halvledaren och det blir kortslutning. Jag vet inte var det skall tåla 114 grader, men jag tvivlar starkt på att det är chipset.
Vidare är det skillnad på att mata med för låg effekt och att inte ha anslutet en strömkabel! Hur sören lyckades du med det?
Under två år = garanti, över två år = kontakta firman du köpte av först, vid negativt svar, kontakta svenska generalagenten, alternativt lokal datorreparationsfirma.
Citera
2007-09-10, 01:37
Medlem
Citat:
Vad jag vet tål vissa elektronikkomponenter max 60 grader, se'n smälter själva halvledaren och det blir kortslutning. Jag vet inte var det skall tåla 114 grader, men jag tvivlar starkt på att det är chipset.
Vidare är det skillnad på att mata med för låg effekt och att inte ha anslutet en strömkabel! Hur sören lyckades du med det?
Under två år = garanti, över två år = kontakta firman du köpte av först, vid negativt svar, kontakta svenska generalagenten, alternativt lokal datorreparationsfirma.

Sedär, då blev man några kunskaper visare.
Jag får ta och maila komplett och fråga vad dom kan göra, men eftersom jag har överklockat datorn så lär väl inte garanti gälla?

Angående din fråga: missade att ansluta en av två strömkablar, jag glömde totalt bort att kortet hade två kontakter. Dock märkte dom inte det på RMA så jag fick ett nytt kort.
Citera
2007-09-10, 01:43
Medlem
Citat:
Jag får ta och maila komplett och fråga vad dom kan göra, men eftersom jag har överklockat datorn så lär väl inte garanti gälla?

Angående din fråga: missade att ansluta en av två strömkablar, jag glömde totalt bort att kortet hade två kontakter. Dock märkte dom inte det på RMA så jag fick ett nytt kort.

Råkade ut för en liknande situtation där problemet var ett nätaggregat som beslutade haverera. Moderkort, grafikkort och processor blev grillade. Varpå jag dum som jag är bytte jag de trasiga delarna och anslöt samma nätagg varpå det hela omedelbart upprepade sig. Blev samma smäll som du beskrev men det kan ju ha andra orsaker. Byt för säkerhets skull nätagget eller testa det.
Citera
2007-09-10, 01:51
Bannlyst
Citat:

Nja, du skrev ju att det gick tillbaka till fabriksinställningen. I vilket fall behöver du ju inte upplysa dem om att du försökte överklocka datorn. Spela ovetande! Huruvida garantin gäller vid överklockning vet jag ej.

Jag läste en av dina andra trådar och fann den med 114 grader, det måste bara vara så att det mäts fel på kortet. Fast sedan kan man diskutera vid exakt vilken temperatur som det händer något. 60 grader fick jag lära mig var gränsen, fast det finns nog en "osäker zon" inom vilket det kan klara sig eller gå åt skogen, skulle gissa att den ligger 60 - 80 grader. 90 grader torde vara för mycket i alla fall.
114 grader! Min kommentar: "Det här är FlashBack, allt du läser är sant!" Eller inte!
Citera
2007-09-10, 02:05
Medlem
Feinlyre:
De har ingen möjlighet att upptäcka att jag överklockat då?

Mitt grafikkort har aldrig kommit upp i 114 grader, utan snarare 90. Men som du säger kanske det rör sig om en felmätning, och då borde det rimligen vara så att nätaggregatet smällde av någon annan anledning?
Citera
2007-09-10, 08:47
Medlem
Spikeys avatar
Citat:

Kisel, som alla halvledare är gjorda av smälter vid 1410 grader, så temperaturer på över 100 grader är inget farligt. Grafikkort arbetar med betydligt högre temp än t.e.x. CPU, så även chipsetet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in