Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2007-09-10, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spikey
Kisel, som alla halvledare är gjorda av smälter vid 1410 grader, så temperaturer på över 100 grader är inget farligt. Grafikkort arbetar med betydligt högre temp än t.e.x. CPU, så även chipsetet.

D.v.s. grafikkortet borde inte vara orsaken till kraschen?
Citera
2007-09-10, 13:50
Medlem
Spikeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FoxDawn
D.v.s. grafikkortet borde inte vara orsaken till kraschen?
Nej knappast, däremot kan PSU:n ha blivit överbelastad iom klockningen. Var det ett sunkigt aggregat kanske det inte orkade leverera tillräckligt med ström.
Citera
2007-09-10, 16:18
Medlem
Öppnade nyss det gamla nätagget, och upptäckte att det var hyffsat dammigt. Inte överfullt, men nog var det dammtussar inträngda i elektroniken här och där, kan det kanske ha varit anledningen till smällen?

Kikade även på grafikkortet, och där såg jag att fläkten var nästan igenproppad av damm, inte mycket luft kan ha sugits ut där.

Dessa dammproblem kanske har att göra med det faktum att jag har ett dammfilter i fronten som jag inte rensat på kanske ett år.
Citera
2007-09-14, 01:13
Medlem
Bumpar den här tråden.

Jag har nyss lagt pengar på ett nytt nätaggregat, som kommer till helgen. Innan jag vågar testa det så vill jag försäkra mig om att det inte är något fel på t.ex. grafikkortet som orsakade smällen i första hand.

Jag har därför undersökt samtliga komponenter i datorn, och letat efter konstigheter, och upptäckte att några delar nära elkontakten på grafikkortet såg något brända ut. När jag sedan luktade på dom så luktade det lite bränt. Jag vet inte om det skall vara så, eller om det beror på en urladdning ifrån nätaggregatet eller något annat. Lägger upp en bild så kanske någon mer kunnig kan uttala sig...

http://bayimg.com/NAGDHaabP (har markerat de områdena jag förmodar är brända, iom den gula färgen runt kretsarna).
Citera
2007-09-14, 01:21
Medlem
OT: vad är ads.php? (filen som laddas ner från sidan där din bild ligger)
Citera
2007-09-14, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rn.m
OT: vad är ads.php? (filen som laddas ner från sidan där din bild ligger)

Har väl något med "ads" att göra, d.v.s. reklam. Inte vet jag, sidan är pålitlig iaf.
Det är dock som sagt OT... vill ha svar gällande grafikkortet.
Citera
2007-09-14, 22:22
Medlem
*BUMPAR*
Ingen som kan uttala sig om kretsarna på grafikkortet i bilden tre inlägg ovanför?
Citera
2007-09-14, 22:37
Medlem
Ingen som kan göra mer än gissa utan rätta kunskaperna.

Det ser inte bra ut är min amatörmässiga åsikt. Har inte sett något sådant på flera år så jag kommer inte riktigt ihåg men det ser rätt bränd ut.
Citera
2007-09-14, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
Ingen som kan göra mer än gissa utan rätta kunskaperna.

Det ser inte bra ut är min amatörmässiga åsikt. Har inte sett något sådant på flera år så jag kommer inte riktigt ihåg men det ser rätt bränd ut.

Ok, det är väl ungefär så jag ser på det också. Har inte heller sett något liknande vad jag kan minnas faktiskt.

Får bara hoppas att någon som kan sånt här med kretsar kan ge ett utlåtande så att jag kan avgöra om jag vågar sätta in ett nytt nätaggregat eller om jag kanske borde fixa nytt grafikkort.
Citera
2007-09-16, 11:44
Medlem
Kirchhoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FoxDawn
http://bayimg.com/NAGDHaabP (har markerat de områdena jag förmodar är brända, iom den gula färgen runt kretsarna).

Jag tycker att det gula ser ut som helt vanligt flussmedel som inte tvättats bort från kortet vid tillverkningen. I och med att det främst finns runt de paddar som det inte ens sitter några komponenter på, så bör det inte vara något farligt alls.
Citera
2007-09-16, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirchhoff
Jag tycker att det gula ser ut som helt vanligt flussmedel som inte tvättats bort från kortet vid tillverkningen. I och med att det främst finns runt de paddar som det inte ens sitter några komponenter på, så bör det inte vara något farligt alls.

Japp, har fått det bekräftat på flera andra forum också.

Men vaddå, du menar att de där rutorna inte fyller någon funktion? Eller bara att de inte har några specifika komponenter?
Citera
2007-09-17, 14:00
Medlem
Kirchhoffs avatar
På ditt grafikkort fyller de ingen funktion. Tillverkarna framställer oftast ett generellt mönsterkort som passar till flera olika produkter, sen sätter de bara dit de komponenter som behövs för en viss produkt.
Exempelvis kanske det finns plats för större spänningsregulatorer eller mer minne som bara behövs i "high-end"-produkterna, men inte används på den modell du har.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in