Tja, forumet har funnits sedan 2002, nyöppnades 2003-06-28 och det är ju dryga 4 år sedan, så helt otänkbart att det skulle finnas kvar om tio år är det ju inte.
Egentligen så skulle man ju hoppas att behovet hade försvunnit, att yttrandefriheten på internet i allmänhet var minst lika stor som på FB av idag, och att inga ämnen var tabu på något håll, men det är nog ganska orealistiskt.
Men jag hoppas väl att det är möjligt att ha några andningshål där det går att vara mer eller mindre anonym och framföra åsikter som inte är rumsrena i ämnen som sällan tas upp på andra platser.
Skulle övriga förutsättningar vara lika som i dag, så tror jag att:
- vi har en bättre struktur bland forumen, som gör att diskussioner uppmuntras. Det är bättre nu än förr, men optimalt tror jag inte vi har det än.
- forumet kan ha fragmenterats i mindre och mer lätthanterliga format, både för användare och för mods, men där man lätt kan hoppa mellan delarna. Varje del kan ha en egen startsida, men nyheter och längre artiklar i ämnet.
- vår internationella närvaro och samarbete med liknande forum kan ha stärkts - vilket gör att debatten blir mindre inavlad och nya infallsvinklar kommer regelbundet.
- chatt, wiki och blog är integrerade i forumet, liksom möjligheten för medlemmar att skriva längre artiklar. (Se t ex Bakom Galler för hur det skulle kunna se ut.
http://www.bakomgaller.se/ )
Jag hoppas att vi INTE får se den tretusenfemhundrasjätte tråden där någon frågar om 17 cm är normalt, eller där någon råkat få reda på att muslimer faktiskt följer sin tro, eller där någon trosviss ny medlem i SD basunerar ut att nästa år, ja, då jävlar, kommer de in i riksdagen.
Men, risken finns att jag blir besviken. Förstås.