• 1
  • 2
2007-09-09, 14:40
Medlem
Funderar på vad som kommer att hända med Flashback Forum om sisådär 10 år. Kommer nuvarande trådar att finnas kvar då? Kommer man att exempelvis att kunna bumpa en 10 år gammal tråd? Låt oss säga att någon startar en tråd om huruvida blinda kan drömma, och så kommer någon och skriver "Finns en tråd om detta" och slänger upp en sju år gammal tråd. Eller kommer det gamla Flashback att sparas i något gigantiskt arkiv, där alla trådar låses? Kommer Flashback ens att finnas kvar då?

Vad tror ni?
Citera
2007-09-09, 14:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av namram

Vad tror ni?
Om tio år kommer modsen med admin i spetsen äntligen ha fått ordning på forumet (I&I var som skrivet endast början) vilket fått tillföljd att den enda aktiviteten finns i outlaw.. massor av nya mods har tillkommit pga arbetsbristen och att de har för tråkigt i outlaw.. "yttrandefrihet" är fortfarande parollen men det liksom 85% av det svenska ordförrådet ses som för svenskt och genererar genast en 1.03-tillsägelse om man råkar skriva det.. farsi är forumets nya officiella språk..
Citera
2007-09-09, 14:58
Medlem
roaders avatar
Moderatorerna får fast lön och andra förmåner.

Spelforumet är Sveriges största och bästa spelforum.
Citera
2007-09-09, 15:04
Medlem
stfu!s avatar
Kul att bumpa trådar från 2000 om 10 år hö hö hö
Citera
2007-09-09, 15:43
Moderator
Ruskigbusss avatar
Tja, forumet har funnits sedan 2002, nyöppnades 2003-06-28 och det är ju dryga 4 år sedan, så helt otänkbart att det skulle finnas kvar om tio år är det ju inte.

Egentligen så skulle man ju hoppas att behovet hade försvunnit, att yttrandefriheten på internet i allmänhet var minst lika stor som på FB av idag, och att inga ämnen var tabu på något håll, men det är nog ganska orealistiskt.

Men jag hoppas väl att det är möjligt att ha några andningshål där det går att vara mer eller mindre anonym och framföra åsikter som inte är rumsrena i ämnen som sällan tas upp på andra platser.

Skulle övriga förutsättningar vara lika som i dag, så tror jag att:

- vi har en bättre struktur bland forumen, som gör att diskussioner uppmuntras. Det är bättre nu än förr, men optimalt tror jag inte vi har det än.

- forumet kan ha fragmenterats i mindre och mer lätthanterliga format, både för användare och för mods, men där man lätt kan hoppa mellan delarna. Varje del kan ha en egen startsida, men nyheter och längre artiklar i ämnet.

- vår internationella närvaro och samarbete med liknande forum kan ha stärkts - vilket gör att debatten blir mindre inavlad och nya infallsvinklar kommer regelbundet.

- chatt, wiki och blog är integrerade i forumet, liksom möjligheten för medlemmar att skriva längre artiklar. (Se t ex Bakom Galler för hur det skulle kunna se ut. http://www.bakomgaller.se/ )

Jag hoppas att vi INTE får se den tretusenfemhundrasjätte tråden där någon frågar om 17 cm är normalt, eller där någon råkat få reda på att muslimer faktiskt följer sin tro, eller där någon trosviss ny medlem i SD basunerar ut att nästa år, ja, då jävlar, kommer de in i riksdagen.

Men, risken finns att jag blir besviken. Förstås.
Citera
2007-09-09, 16:03
Medlem
grens avatar
Jag tror inte forum kommer finnas kvar i den formen du ser framför dig just nu. Hur det kommer se ut vet jag naturligtvis inte, men jag slår vad om att allting kan ske effektivare.
Citera
2007-09-09, 22:56
Medlem
Germanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gren
Jag tror inte forum kommer finnas kvar i den formen du ser framför dig just nu. Hur det kommer se ut vet jag naturligtvis inte, men jag slår vad om att allting kan ske effektivare.
tio år är kort tid och så mycket har inte hänt de senaste fem åren med forummjukvara, lite mer funktioner, optimering och mindre grafiska lyft är nog det som väntar. sen kommer antagligen de extrafunktioner som rb nämner läggas in här, men det är ju delvis redan på gång.

visst det är möjligt att de kommer nån variant som inspireras upplägget som finns i nästa generations windows gui , men frågan är om det skulle vara praktiskt.
Citera
2007-09-09, 23:05
Medlem
Men vad händer med alla trådar och inlägg? Kommer alla tusentals trådar att hållas öppna i framtiden och vara sökbara eller kommer de att arkiveras på något sätt? Jag tycker att man i framtiden ska låsa alla trådar som blir för gamla (ca 10 år) och gör dem sökbara för läsning.
Citera
2007-09-10, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av namram
Men vad händer med alla trådar och inlägg? Kommer alla tusentals trådar att hållas öppna i framtiden och vara sökbara eller kommer de att arkiveras på något sätt? Jag tycker att man i framtiden ska låsa alla trådar som blir för gamla (ca 10 år) och gör dem sökbara för läsning.
tycker 10 år är för mycket, 5 borde räcka för att en tråd ska bli arkiverad.(Dvs att den blev startad för 5 år sedan, och har varit oaktiv en längre tid).

Jag hoppas att det tillkommer lite friskt blod, specielt(jag minns aldrig hur man stavar det ordet) till Samhällavdelningen.
Sen så skulle inte jag ställa mig negativ mot att en minsta-möjliga-längd grej skapades så man fick bort alla miniinlägg som inte bidrar med något väsentligt(som tex mina egna försök till one-liners )
Citera
2007-09-10, 03:36
Bannlyst
om 10 år är flashback invite only och endast dom tuffaste tupparna får hänga här
Citera
2007-09-10, 05:52
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
...
Du glömde skriva att om 10år kanske forumet rentav har en bra fungerande sökfunktion men kvar kommer det nog finnas.
Citera
2007-09-10, 07:47
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
Du glömde skriva att om 10år kanske forumet rentav har en bra fungerande sökfunktion men kvar kommer det nog finnas.

Nja, vi skall väl hålla förväntningarna hyfsat realistiska? Att flyga ut i rena sciencefiction-scenarion det kan vara roande, men ...

Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in