Jag tror att mitt grafikkort är sönder .. det har krånglat en längre tid men nu är det värre än någonsin. Så fort jag kör något som kräver lite jobb från grafikkortet t.ex spel eller tillochmed google earth, så stängs skärmen av och det går inte att väcka datorn igen om man inte startat om den, dessutom blir datorn väldigt varm om man inte startar om den. Är det någon fläkt som låser sig kanske?
Har i alla fall provat med alla passande drivrutiner det finns, har haft datorn flera år så jag vet vilka drivar jag brukade köra med när det funkade bra att spela och göra vanliga saker med datorn utan att den hängde sig.
Har hänt ibland att jag fått rengöra fläkten på kortet från damm när datorn krånglat i spel och då har det faktiskt fungerat bra igen, men nu är det helt rent och funkar ändå inte som det ska så fort den ska rendera något i 3d, på sistone har det ibland flippat ut när jag kollar på ett filmklipp också.
Grafikkortet är gammalt, ett Asus v9560 256 mb (Nvidia geforce fx 5600).
Kör Windows XP.
Och jag hoppas väl att det är grafikkortet det är fel på och inget större fel, då kan jag i så fall bara byta ut det mot ett nytt..
Vad tror ni?
I datorlådan sitter en fläkt i "taket", en på moderkortet + en på grafikkortet, och så en i nätaggregatet då...så i datorn finns 4 fläktar.
Temperaturer
Moderkort 45 °C (113 °F)
CPU 48 °C (118 °F)
CPU diod 57 °C (135 °F)
Maxtor 6Y080L0 41 °C (106 °F)
Maxtor 6Y080L0 42 °C (108 °F)
Kylfläktar
CPU 2766 RPM
Voltvärden
CPU kärna 1.65 V
+3.3 V 3.20 V
+5 V 5.19 V
+12 V 12.10 V
-12 V -12.20 V
-5 V -5.05 V
+5 V viloläge 4.92 V
AGP 2.90 V
Debug Info F FF 3D FF
Debug Info T 45 48 246
Debug Info V 67 FF C8 C1 C7 21 35 (01)
Bud, ser inte ut att vara några problem. Moderkortet blev lite varm kanske men det borde inte påverka.
Du kan prova att köra utan lock, eller om du har, sätt en bordsfläkt som blåser luft mot den öppna datorn, om problemet är borta då är det värmen som spökar på något vis.
Varför stänger den av så fort det blir något jobb för grafikkortet då?
Så fort man ska köra nån 3d-applikation stängs skärmen av och datorn somnar.
Allt ser ok ut på mjukvarufronten iaf, alla drivrutiner installerade osv. har provat gamla som nya.
Okay, vart hittar man nytt nätaggregat, och hur monterar man det?
Står väl varningsetiketter på att man inte ska öppna nätaggregatet själv utan låta proffs göra det, pga risk för att det kan finns kvar ström i så man får stötar.
Bullshit?
Körde förresten nyss ett "stabilitetstest" i ett Nvidia monitorprogram...där kunde man köra testet på diskar, minnen, cpu och gpu.
Alla test går bra utom det på gpu, när man kör det hänger sig datorn efter några sekunder.
Kan man dra någon slutsats av det eller är det fortfarande svårt att säga om de är fel på grafikkortet eller på nätaggregatet?
Om ditt grafikkort har en extra strömsladd, har du provat sätta i den? Hade ungefär samma problem, det berodde på att jag hade glömt sätta i den lilla extrasladden.
Okay, vart hittar man nytt nätaggregat, och hur monterar man det?
Står väl varningsetiketter på att man inte ska öppna nätaggregatet själv utan låta proffs göra det, pga risk för att det kan finns kvar ström i så man får stötar.
Bullshit?