2007-09-09, 11:57
Medlem
Hej!
Jag känner att min dator är lite för klen för Vista.
Så jag undrar hur man lättast går tillbaka till XP, utan att förlora någon data? Jag vill inte förlora någon data alls.

Tack!
mvh
Karlstrand
Citera
2007-09-09, 13:39
Medlem
Någon som vet? Har nämligen lite bråttom Tack på förhand.
Citera
2007-09-09, 13:41
Medlem
Jikdors avatar
Går inte. Gör buckup på allt du vill ha kvar bara och instalera om.
Citera
2007-09-09, 13:45
Medlem
Okej :/ Skit också. Tack för svaret..

Edit: Man kan väl installera Winowds XP och sen välja i uppstarten vilket operativsystem man vill köra med? Eller?
Citera
2007-09-09, 13:48
Medlem
sparlunds avatar
Japp. Eller det tror jag iaf.. =)
Citera
2007-09-09, 13:59
Medlem
Någon som vet?

Läste också att man måste installera det äldre OS:et före det nya. :/ Då måste jag ändå formatera..
Citera
2007-09-09, 16:02
Medlem
Ja. Du kan installera windowsXP och ha kvar vista. Men då måste du installera windowsXP på en tom partition. Alternativt på en annan hårddisk.
Citera
2007-09-09, 16:36
Medlem
Anteuss avatar
Du kan ju snabbt ändra om storleken på den partionen som du har vista på och sen göra en ny partion där du kan installera winxp.
Citera
2007-09-09, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anteus
Du kan ju snabbt ändra om storleken på den partionen som du har vista på och sen göra en ny partion där du kan installera winxp.

Det är inte rekommenderat att ändra storleken på en redan existerande partition.
Citera
2007-09-09, 19:52
Medlem
Jaja, jag kör Vista ett tag till.
Citera
2007-09-11, 17:40
Medlem
Jag kidnappar tråden lite...

Jag har precis inhandlat en bärbar dator utrustad med Vista Home Premium och skulle också vilja köra XP pro på datorn.

Hur går jag till väga för att köra med 2 operativsystem?

Finns det en lättare lösning än att jag måste formatera och partionera hårdisken och på det sättet köra 2 operativsystem på min dator?

Jag har ingen skiva till Vista utan det var förinstallerat, jag har dock gjort återställningsskivor.

Kan jag göra på följande sätt:

-Formatera

-Installera Xp Pro

-Installera Vista med återställningsskivorna

resultat? Har läst att det är bäst att ha det äldre OS installerat först ifall man ska köra med 2 OS, och undrar därför ifall det räcker att bara installera 2 OS (först XP sen Vist)utan att partionera hårddisken och att detta resulterar i att man får välja när man startar upp vilket OS man vill arbeta i?

fundering Kan jag använda återställningsskivor för att ominstallera Vista efter jag installerat XP eller kommer återställningsskovorna skriva över allt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in