Flashback bygger pepparkakshus!
2007-09-09, 02:39
Medlem
Jag har haft ett NVIDIA 6800 GS i snart två år, och har aldrig haft några problem överhuvudtaget.
Nyss bestämde jag mig för att kolla hur min temperatur på kortet är, eftersom jag funderar på att överklocka det. Då ser jag att kortet ligger på runt 65 grader celsius när man bara är i Windows. När jag sedan spelar ett spel och sedan kollar temperaturen via nTune så brukar den ofta gå upp till cirka 90 grader celsius.

Jag har som sagt aldrig haft problem med grafikkortet på något vis, och jag tycker att det är rimligt att anta att jag alltid har haft samma temperatur, eftersom inga ändringar har utförts eller liknande.

Är detta normalt? Jag får intrycket, när jag söker i ämnet på google, att det rör sig om väldigt höga temperaturer för ett grafikkort.
Citera
2007-09-09, 03:17
Medlem
Update:
Jag har klockat ned klockfrekvensen och minneshastigheten till hälften av fabriksspecifikationerna. Fortfarande så når temperaturerna upp ända till 90 grader, när jag kör t.ex. Unreal Tournament i fönsterläge.

Jag har även öppnat chassit och satt samtliga fläktar på full hastighet. Det här kan inte stämma tycker jag nog, kan det vara att temperaturen mäts fel?
Citera
2007-09-09, 03:40
Medlem
Wills avatar
kolla så att fläkten inte är full med damm. Annars kan du pröva att ta bort sidan på datorn och köra så ett tag - om det funkar bättre då så bör du fixa en chassifläkt.
Citera
2007-09-09, 03:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Will
kolla så att fläkten inte är full med damm. Annars kan du pröva att ta bort sidan på datorn och köra så ett tag - om det funkar bättre då så bör du fixa en chassifläkt.

Tack för ditt svar. Jag skall kolla fläkten imorgon. Har förövrigt testat att köra med chassit öppet men det blir samma sak.
Citera
2007-09-09, 10:49
Medlem
sitter de fläkt på det grafikkortet? annars finns det att köpa ett "skal" till grafikkort som tex 8800 serien har.

Edit: Såg att den hade fläkt men en liten sådan. de finns fetare fläktar och skal till 6800 på komplett som sänker graderna en hel del tydligen
Citera
2007-09-09, 11:10
Medlem
Nate Blacks avatar
Helt normalt för detta grafikkort, tänk på att grafikkort är gjorda för att klara högre temperaturer än t.ex processorer och hårddiskar. Tror att 115C är gränsen där ditt grafikkort klockar ner sig för att inte riskera överhettas.
Citera
2007-09-09, 11:19
Medlem
Funkes avatar
6800-serien är mer eller mindre känt för att gå extremt varmt men jag har aldrig hört om någon som har haft problem med kortet pga av värmen. Som referens kan jag säga att mitt fabriksklockade 8800 GTS ligger just nu idle på 78°C.
Citera
2007-09-09, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Funke
6800-serien är mer eller mindre känt för att gå extremt varmt men jag har aldrig hört om någon som har haft problem med kortet pga av värmen. Som referens kan jag säga att mitt fabriksklockade 8800 GTS ligger just nu idle på 78°C.

Wooot (W00t) lr fan de nu stavas
mitt ligger på 74°C vid timtals spelande och jag är skiträdd att kortet ska brinna ner. 74°C e ju fetingvarmt.

Edit: glömde skriva att ja hade likadant kort som du.
Citera
2007-09-09, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joro83
mitt ligger på 74°C vid timtals spelande och jag är skiträdd att kortet ska brinna ner. 74°C e ju fetingvarmt.
74c är ingenting för ett grafikkort, så du behöver inte oroa dig. Jag har själv kört ett Radeon x1950pro i 114c (enligt dess egna sensor) utan problem. Kortet tar nog stryk i längden vid så hög temperatur.

Efter lite städning kommer den nu som mest upp i 78c, idle-temp är runt 55c.
Citera
2007-09-09, 13:06
Medlem
azels avatar
Städa datorn,

Kolla om fläkten är fast skruvad ordentligt på graffekortet..
Kolla om det är glapp mellan fläkten och kortet, kolla om fläkten funkar som den ska etc etc..

tror det är fläkt problem

jag har samma kort och kommer bara up i 60 grader som mest när jag lirar bioshock
Citera
2007-09-09, 13:36
Medlem
114°C.. alltså kokpunkten för vatten är 100°C så du kunde i princip köpa en megaminiwok-panna och fixa käk på kortet. sjukt
Citera
2007-09-09, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av azel
Städa datorn,

Kolla om fläkten är fast skruvad ordentligt på graffekortet..
Kolla om det är glapp mellan fläkten och kortet, kolla om fläkten funkar som den ska etc etc..

tror det är fläkt problem

jag har samma kort och kommer bara up i 60 grader som mest när jag lirar bioshock

Har gjort allt detta nu, men problemet kvarstår. Grafikapplikationer flyter dock på bra, så jag ser ingen anledning att byta fläkt eller liknande, särskilt med tanke på att jag skall köpa ny GPU vid årsskiftet.

mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in