2016-02-21, 09:58
Medlem
Cykel-Ingemar.s avatar
Jag har länge kvar p min utbildning men tycker att anestesi verkar intressant. Hur tycker nu som har efterenhet med plus och minus?

/ Cykel-Ingemar
Citera
2016-02-23, 08:15
Medlem
#1 Det finns de arbetsplatserna där man har fast dapersonal och fast nattpersonal.. det är upp till arbetsgivaren.. Vill du ha de så finns det att välja..

#2 Anestesi är den enda rätta vubben, högst lön, högst status, kan jobba inom vilket område som helst eftersom anestesi behövs överallt i vården - lätt val.
Citera
2016-02-23, 19:10
Medlem
Cykel-Ingemar.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obezer
#1 Det finns de arbetsplatserna där man har fast dapersonal och fast nattpersonal.. det är upp till arbetsgivaren.. Vill du ha de så finns det att välja..

#2 Anestesi är den enda rätta vubben, högst lön, högst status, kan jobba inom vilket område som helst eftersom anestesi behövs överallt i vården - lätt val.

Tack. Nu blir jag extra säker. Anestesi ska jag sikta på. 👍

/ Cykel-Ingemar
Citera
2016-03-04, 09:53
Medlem
Citat:
Vad gör en SSK på akuten? Vad är dennes exakta uppgifter..
Pluggar SSK - känns som jag inte kommer kunna ett skit om 3 år utan kommer få improvisera. Känns som att jag pluggar till USKA.

Hej! Säkert för sent svar för dig men kanske någon annan finner det intressant. Jag jobbar som ssk på en akutmottagning i en av de större städerna i Sverige. Utan tvekan den roligaste arbetsplatsen jag hár varit på. Ingen dag är någonsin likadan! Arbetsuppgifterna varierar alltid men du kan vara med att triagera patienter som söker vård. Vara patientansvarig ssk inom en viss sektion på akuten (då akuten ofta är uppdelad i flera olika sektioner beroende för vad pat söker för). Den största fördelen är att man slipper allt tråkiga rondande med läkarna och det är inte så överdrivet mycket journalföring. Jag började direkt efter utbildning på akuten, jobbade dock där som uska under min utbildning och man lär sig saker varje dag!
Citera
2016-03-06, 21:16
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marsipanen
Hej! Säkert för sent svar för dig men kanske någon annan finner det intressant. Jag jobbar som ssk på en akutmottagning i en av de större städerna i Sverige. Utan tvekan den roligaste arbetsplatsen jag hár varit på. Ingen dag är någonsin likadan! Arbetsuppgifterna varierar alltid men du kan vara med att triagera patienter som söker vård. Vara patientansvarig ssk inom en viss sektion på akuten (då akuten ofta är uppdelad i flera olika sektioner beroende för vad pat söker för). Den största fördelen är att man slipper allt tråkiga rondande med läkarna och det är inte så överdrivet mycket journalföring. Jag började direkt efter utbildning på akuten, jobbade dock där som uska under min utbildning och man lär sig saker varje dag!
Det bästa måste ändå vara att slippa ha tid för mat, toalett och en lön man inte blir högfärdig av??
Citera
2016-04-12, 16:59
Medlem
Är det mycket stress som SSK? Läser denna artikel från metro om en SSK som känner sig utbränd och utmattad på en dialysmottagning.

http://www.metro.se/metro-debatt/sju...!HM72niXGQjYo/

SSK verkar vara ett riktigt bra yrke men väldigt stressigt och knappt någon tid att varva av?
Citera
2016-05-24, 08:23
Medlem
Hej är det någon som arbetar som sjuksköterska på fängelse?
Vad är lönen?
Senast redigerad av yannon 2016-05-24 kl. 08:46.
Citera
2016-05-24, 16:13
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Assdefender
Är det mycket stress som SSK? Läser denna artikel från metro om en SSK som känner sig utbränd och utmattad på en dialysmottagning.

http://www.metro.se/metro-debatt/sju...!HM72niXGQjYo/

SSK verkar vara ett riktigt bra yrke men väldigt stressigt och knappt någon tid att varva av?
Känner en ssk i Norrlands större sjukhus, frågade henne förra veckan om hon inte gillade att läsa på jobbet (hade fått för mig att hon sagt det) men hon svarade lite hånfullt att det fanns ingen tid till det, efter att de dragit ner ifrån tre till två. Jag tror att det är lugnare på andra områden, exempelvis på vårdcentraler..
Citera
2016-05-24, 16:32
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Outdoorson
Om man vill arbeta som sjuksköterska, men även ha ett ganska tekniskt arbete, vad bör man satsa på? Alltså där man kombinerar medicin/omvårdnad med mycket tekniska arbetsuppgifter.

Det verkar som om man bör satsa på att antingen utbilda sig till röntgensjuksköterska, eller vanlig sjuksköterska och sedan vidareutbilda sig inom till exempel anestesisjukvård, intensivvård eller operationssjukvård. Vissa vidareutbildningar verkar gå bort helt, bland annat psykiatrik och vård av äldre. Jag vet dock inte om min uppfattning av sjuksköterskornas vidareutbildningar stämmer.

Jag vill söka in till någon av utbildningarna, men måste ju välja mellan den vanliga sjuksköterskeutbildningen eller röntgensjuksköterskeprogrammet. Därav min fråga.
Jag såg att arbetsförmedlingen betalade en rönktenssk-utbildning för ett tag sedan. Jag fick även en kommentar att jag borde bli röntkenssk då det saknades mycket. Detta var i mitten av sverige. Men ja, ssk är bredare, fast allt annat än mycket tekniskt om, sålänge anatomi inte är din livspassion. Vad valde du?
Citera
2016-05-24, 18:21
Medlem
utan.att.stannas avatar
Undvik om ni tänker jobba i sverige. Kom ihåg var ni hörde det först. Ledtråd, stress, otacksamt, negligerade. Dunförklarade. Löneförhandligar.
Citera
2016-05-24, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Undvik om ni tänker jobba i sverige. Kom ihåg var ni hörde det först. Ledtråd, stress, otacksamt, negligerade. Dunförklarade. Löneförhandligar.

Herregud, snacka om vad bitter över ett val man gjort i livet. Bli något annat man de suger så jävla hårt, du pissar på allt och alla som har med yrket att göra. Sådana som du borde inte ens få vara ssk. Du jobbar med människoliv och och vill ha mer lön, kämpa ist för att se allt negativt.

Dessutom har jag inte förstått stressen än. Äldreboende drack jag kaffe på och satt för de mesta med mina handledare, så de verkar lugnt. Akutkirurgen var ganska lugn med med stressiga tillfällen men absolut inte som folk beskriver. Vissa var stressade men de visste ju uppenbarligen inte hur man planerade och strukturerade sitt jobb.
Citera
2016-05-24, 21:59
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Herregud, snacka om vad bitter över ett val man gjort i livet. Bli något annat man de suger så jävla hårt, du pissar på allt och alla som har med yrket att göra. Sådana som du borde inte ens få vara ssk. Du jobbar med människoliv och och vill ha mer lön, kämpa ist för att se allt negativt.

Dessutom har jag inte förstått stressen än. Äldreboende drack jag kaffe på och satt för de mesta med mina handledare, så de verkar lugnt. Akutkirurgen var ganska lugn med med stressiga tillfällen men absolut inte som folk beskriver. Vissa var stressade men de visste ju uppenbarligen inte hur man planerade och strukturerade sitt jobb.
Hm. Vem säger att man inte kämpar varje dag för sina patienter? Problemet är att det går ut öå ett skadligt sätt över personalen då de får offra för mycket av sog själva för att få det att gå ihop på många platser.

Återkom gärna efter något år i yrket. Obs, äldreboende är säkert som du beskriver.

Sista dygnet:

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/sor...malarsjukhuset
Sedan årsskiftet ett axplock;
http://norran.se/nyheter/vard-omsorg...edaligt-554194

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6400397

http://www.sn.se/nyheter/nykoping/1....sager-upp-sig-
Senast redigerad av utan.att.stanna 2016-05-24 kl. 22:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in