Citat:
Ursprungligen postat av takeitchill
I brist på arbete/sysselsättning nu när jag går ut gymnasiet har jag sökt sjuksköterskeprogrammet i en av de större studentstäderna där jag bor så att jag slipper ta studielån.
Men nu undrar jag hur det är som nybakad från gymnasiet på utbildningen, kommer man känna sig utanför p.g.a. av sin unga ålder o.s.v.? Vad jag har hört är det en lite högre medelålder på utbildningen än andra utbildningar. Att tilläggas är att jag även är kille.
Undrar även hur det är med att läsa dubbelt eller 150%. Kommer man ha tid till det och även ha ett liv? För vad jag har förstått är utbildningen inte direkt svår, rätta mig om jag har fel.
Individuellt. Såklart. Men jag tror inte att chansen är större på sjuksköterskeprogrammet än någon annanstans. Snarare tvärtom. Man har ju (oftast) ett stort gemensamt intresse i det man studerar vilket fungerar som en bra bro mellan åldrar. Sedan är det (min erfarenhet) numera väldigt många som går direkt från gymnasiet, diverse uskor från omvårdnadslinjer etc, till högskola/universitet - så chansen är rätt stor att du inte är ensam.
Sen säger du ju att du bor i staden du ska plugga, då har du ju ditt vanliga liv att komma hem till, dina vanliga polare. Universitetet är inte som gymnasiet där du har "klasskompisar" på ett sätt, man är studiekamrater som råkar gå på samma föreläsningar. Sök dig till diverse kårverksamhet om du är sugen på öppna människor, dom brukar vara rätt softa till nytt folk dessutom.