2010-05-12, 15:26
Medlem
Snoppzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bud
Undrar om någon kan rekommendera litteratur för att fördjupa sig lite i ämnet innan man hoppar på en SSK-utbildning?
Vilket ämne vill du fördjupa dig i? Vårdhistoria? Anatomi? Fysiologi? Farmakologi? Omvårdnadsteorier? Patologi?

Är du i största allmänhet nyfiken på sjuksköterskeyrket kan du ju börja med att kika igenom "Kompetensbeskrivning för legitimerad sjuksköterska", där det står vad du vid utbildningens slut ska kunna. Den brukar institutionerna flagga med mellan varven.
http://www.socialstyrelsen.se/Lists/...1_20051052.pdf
Citera
2010-05-13, 18:38
Medlem
Buds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snoppzor
Vilket ämne vill du fördjupa dig i? Vårdhistoria? Anatomi? Fysiologi? Farmakologi? Omvårdnadsteorier? Patologi?

Är du i största allmänhet nyfiken på sjuksköterskeyrket kan du ju börja med att kika igenom "Kompetensbeskrivning för legitimerad sjuksköterska", där det står vad du vid utbildningens slut ska kunna. Den brukar institutionerna flagga med mellan varven.
http://www.socialstyrelsen.se/Lists/...1_20051052.pdf

Förstår att det är många olika delar, är intresserad av rubbet. Tackar för länken.
Citera
2010-05-13, 22:01
Medlem
Snoppzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bud
Förstår att det är många olika delar, är intresserad av rubbet. Tackar för länken.
Jag tror att alla sjuksköterskeutbildningar börjar med att salutera Florence Nightingale, så där kan du ju ligga i framkant om du läser lite (jag skulle iofs hellre diska åt ett helt kompani). Lite basic anatomi hittar du ju på google. Hole's essentials of the human anatomy and fysiology är bra också.
Citera
2010-05-26, 01:04
Medlem
takeitchills avatar
I brist på arbete/sysselsättning nu när jag går ut gymnasiet har jag sökt sjuksköterskeprogrammet i en av de större studentstäderna där jag bor så att jag slipper ta studielån.

Men nu undrar jag hur det är som nybakad från gymnasiet på utbildningen, kommer man känna sig utanför p.g.a. av sin unga ålder o.s.v.? Vad jag har hört är det en lite högre medelålder på utbildningen än andra utbildningar. Att tilläggas är att jag även är kille.

Undrar även hur det är med att läsa dubbelt eller 150%. Kommer man ha tid till det och även ha ett liv? För vad jag har förstått är utbildningen inte direkt svår, rätta mig om jag har fel.
Citera
2010-05-26, 16:14
Medlem
Snoppzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av takeitchill
I brist på arbete/sysselsättning nu när jag går ut gymnasiet har jag sökt sjuksköterskeprogrammet i en av de större studentstäderna där jag bor så att jag slipper ta studielån.

Men nu undrar jag hur det är som nybakad från gymnasiet på utbildningen, kommer man känna sig utanför p.g.a. av sin unga ålder o.s.v.? Vad jag har hört är det en lite högre medelålder på utbildningen än andra utbildningar. Att tilläggas är att jag även är kille.

Undrar även hur det är med att läsa dubbelt eller 150%. Kommer man ha tid till det och även ha ett liv? För vad jag har förstått är utbildningen inte direkt svår, rätta mig om jag har fel.
Individuellt. Såklart. Men jag tror inte att chansen är större på sjuksköterskeprogrammet än någon annanstans. Snarare tvärtom. Man har ju (oftast) ett stort gemensamt intresse i det man studerar vilket fungerar som en bra bro mellan åldrar. Sedan är det (min erfarenhet) numera väldigt många som går direkt från gymnasiet, diverse uskor från omvårdnadslinjer etc, till högskola/universitet - så chansen är rätt stor att du inte är ensam.

Sen säger du ju att du bor i staden du ska plugga, då har du ju ditt vanliga liv att komma hem till, dina vanliga polare. Universitetet är inte som gymnasiet där du har "klasskompisar" på ett sätt, man är studiekamrater som råkar gå på samma föreläsningar. Sök dig till diverse kårverksamhet om du är sugen på öppna människor, dom brukar vara rätt softa till nytt folk dessutom.
Citera
2010-05-26, 19:15
Medlem
takeitchills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snoppzor
Individuellt. Såklart. Men jag tror inte att chansen är större på sjuksköterskeprogrammet än någon annanstans. Snarare tvärtom. Man har ju (oftast) ett stort gemensamt intresse i det man studerar vilket fungerar som en bra bro mellan åldrar. Sedan är det (min erfarenhet) numera väldigt många som går direkt från gymnasiet, diverse uskor från omvårdnadslinjer etc, till högskola/universitet - så chansen är rätt stor att du inte är ensam.

Sen säger du ju att du bor i staden du ska plugga, då har du ju ditt vanliga liv att komma hem till, dina vanliga polare. Universitetet är inte som gymnasiet där du har "klasskompisar" på ett sätt, man är studiekamrater som råkar gå på samma föreläsningar. Sök dig till diverse kårverksamhet om du är sugen på öppna människor, dom brukar vara rätt softa till nytt folk dessutom.

Okej, jo jag har förstått att fler kommer gå direkt till uni. nu när det knappt går att få ett jobb. Då speciellt för nybakade från gymnasiet utan erfarenhet.

Ah, det är ju en säkerhet att man har kvar det liv man har nu men på både gott och ont, jag vet inte. Men tack för svaren i alla fall!
Citera
2010-06-12, 23:09
Medlem
Patronymikons avatar
Hej!

Har lite funderingar, hoppas någon kan svara...

Läst T1 nu på läkarprogrammet under våren. Gick kanonbra! Dock har jag allvarligt börjat fundera på huruvida jag vill att arbete och studier ska ta upp så stor tid av mitt liv, såväl nu som i framtiden. Därför funderar jag på att testa något annat - och sjuksköterska är något jag absolut skulle kunna tänka mig, då jag vill jobba inom vården.

* Hur mycket plugg är det på SSK? Kan någon ex. vis jämföra med någon annan utbildning...
* Självklart ser det olika ut mellan olika specialiteter och arbetsinriktingar, men är arbetstiderna generellt sett verkligen så jobbiga som man kan läsa sig till?
Citera
2010-07-02, 04:02
Medlem
Rifter666s avatar
Ni som är manliga sköterskor. Uppfattar ni det som dom flesta kvinnliga patienterna både yngre och äldre tycker det är jobbigt att ni är män om det blir mer avklätt?
Hur ofta ber dom om en kvinna eller brukar ni bara lämna det åt dom kvinnliga sköterskorna rakt av utan att ens försöka sig på jobbet med rädsla att dom inte vill ha er?
Eller bryr sig dom flesta inte och bara accepterar att det är erat jobb.
Citera
2010-07-02, 06:51
Medlem
Baffess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rifter666
Ni som är manliga sköterskor. Uppfattar ni det som dom flesta kvinnliga patienterna både yngre och äldre tycker det är jobbigt att ni är män om det blir mer avklätt?
Hur ofta ber dom om en kvinna eller brukar ni bara lämna det åt dom kvinnliga sköterskorna rakt av utan att ens försöka sig på jobbet med rädsla att dom inte vill ha er?
Eller bryr sig dom flesta inte och bara accepterar att det är erat jobb.

Det är inte ofta, inte ofta alls någon tycker det är kymigt. Man blir nästan lite förvånad när man tänker på hur sällan det händer egentligen... Dock vet jag att det kab vara lite olika från sköterska till sköterska, vi tycker det händer min manlige kollega oftare än mig, men det kanske beror på vad man får för relation till patienterna, men i mitt fall kanske det är 2-3st på 100 kvinnliga patienter som undrar om det finns nån kvinnlig undersköterska i tjänst. De yngre verkar inte bry sig alls om sådant.

Det har t.o.m. hänt att patienterna väntat med dusch och annat till en annan gått i tjänst bland både yngre och äldre patienter, men det har väl att göra hur bekväm dom känner sig med en i sjukhusmiljön.
Citera
2010-07-02, 09:17
Medlem
Umleitungs avatar
Håller med Baffes, det är oerhört sällan.

Jag har jobbat i ett par år nu, och det har bara hänt mig en gång. Visserligen ägnar man ju sig inte så ofta åt intimhygien som sjuksköterska, men man hjälper ju titt som tätt patienter till/från toaletten och på min avdelning hjärtrytmövervakar vi en del, så det är rätt ofta man är innanför skjortorna på folk.

Yngre kvinnliga patienter i min egen ålder brukar jag dock undvika att ta EKG på, eftersom jag tror att de skulle känna sig obekväma.
Citera
2010-07-02, 12:27
Medlem
Rifter666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Umleitung
Håller med Baffes, det är oerhört sällan.

Jag har jobbat i ett par år nu, och det har bara hänt mig en gång. Visserligen ägnar man ju sig inte så ofta åt intimhygien som sjuksköterska, men man hjälper ju titt som tätt patienter till/från toaletten och på min avdelning hjärtrytmövervakar vi en del, så det är rätt ofta man är innanför skjortorna på folk.

Yngre kvinnliga patienter i min egen ålder brukar jag dock undvika att ta EKG på, eftersom jag tror att de skulle känna sig obekväma.

Ok, det glädjer mig att dom flesta inte bryr sig.

Enligt Baffes så verkar det ju vara dom yngre som inte bryr sig så du kanske borde köra på som vanligt trots allt när det gäller EKG. Om du nu är yngre
Citera
2010-07-02, 21:33
Medlem
Måste ta och fråga vilka de ny utbildade sjukskötarna anser ger den bästa utbildningen? De nykomlingar på arbetsplatsen som verkar veta mest och är mest förberedda för yrket, vilka skolor kommer de ifrån?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in