Flashback bygger pepparkakshus!
2007-09-08, 13:05
Medlem
Som rubriken anger så planerar jag att köpa ett nytt grafikkort och en ny processor, i år. Jag har dock pengarna till en av dom redan i dagsläget, vilken av de två kategorierna går minst ned i pris innan årsskiftet? Vill inte köpa en komponent nu som sjunker 500 kr i pris till nyår...

mvh
Citera
2007-09-08, 13:09
Medlem
Zebraspankers avatar
Troligen grafikkort.. även om det egentligen inte går att sia om det hela. Är ju "nya" processorer på väg snart.
Citera
2007-09-08, 13:21
Medlem
Ok, quad core då eller?
Jag har funderat lite över det också, om man bör vänta på quad core eller satsa på dual core. Det lär väl ändå ta cirka 1-2 år innan quad core-applikationer slår igenom?
Citera
2007-09-08, 14:11
Medlem
Aja Bajas avatar
Senaste stora prissänkningen på prossessorer var för lite mer än en månad sedan. Senaste stora prissänkningen på grafikkort var i november förra året.

Det borde finnas betydligt större utrymme för att sänka grafikkortspriserna.

Det ryktas om både nya processorer och nya grafikkort mot slutet på året.

Själv funderar jag på att köpa en Intel Core 2 Duo E6750. Den ger högre prestanda i de flesta fall, är billigare och ger mindre värme än en q6600. Pengarna som jag sparar får gå till att uppgradera till en snabbare quadcore om ett år eller två.
Citera
2007-09-08, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aja Baja
Senaste stora prissänkningen på prossessorer var för lite mer än en månad sedan. Senaste stora prissänkningen på grafikkort var i november förra året.

Det borde finnas betydligt större utrymme för att sänka grafikkortspriserna.

Det ryktas om både nya processorer och nya grafikkort mot slutet på året.

Själv funderar jag på att köpa en Intel Core 2 Duo E6750. Den ger högre prestanda i de flesta fall, är billigare och ger mindre värme än en q6600. Pengarna som jag sparar får gå till att uppgradera till en snabbare quadcore om ett år eller två.

Ok, då kanske man bör investera i ram-minne nu istället och vänta med processorn/grafikkortet till årsskiftet...

Funderar även själv på en E6750, verkar prisvärd.

Någon som vet vad minnet hos processorn gör? Det står ibland 2, 4 eller 8 mb? Är det superviktigt?
Citera
2007-09-08, 14:52
Medlem
Zebraspankers avatar
Nya grafikkort kommer att släppas, dock så kommer NVIDIAs nya inte vara bättre än 8800GTX/ULTRA vad jag har hört i alla fall. Alltså finns det ingen anledning för dem att sänka priserna för GTX och ULTRA då dem redan är bäst.

Ska man köpa en processor så ska man köra en Q6600 om man har råd. Det är med minnet är cachen, jag kan dock inte förklara vad det är, men en allmän tumregel är att ju mer cache du har = bättre.
Citera
2007-09-11, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zebraspanker
Det är med minnet är cachen, jag kan dock inte förklara vad det är

Det är ett snabbt buffertminne som processorn kan temporärlagra ofta använt data i, så att det slipper gå ut till det förhållandevis långsamma RAM-minnet hela tiden, vilket skulle sänka prestandan avsevärt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in