2007-09-08, 10:17
Medlem
Jag måste snart köpa mig en microvågsugn och är i valet och kvalet vilken nivå jag ska lägga mig på. Idag lagar jag i princip inte mat i micron alls, bara tinar och värmer. Med alla nya funktioner som finns (gamla micron är typ 15 år) så finns det ju möjligheter till matlagning i micron. Jag lagar oftast bara mat till mig och någon till. Ibland till flera, men inte så ofta.

Crisp? Grill? Ångkokning? Varmluft? etc etc..

Är det värt att satsa på en "multifunktionsmicro" eller köpa en billigare och fortsätta laga mat "på riktigt"...

Vilka märken är bäst idag? Jag siktar på Whirlpool, men det beror mest på "lokalpatriotism"...

MVH

Tommy
Citera
2007-09-08, 11:14
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toru
Crisp? Grill? Ångkokning? Varmluft? etc etc..

Är det värt att satsa på en "multifunktionsmicro" eller köpa en billigare och fortsätta laga mat "på riktigt"...

Vilka märken är bäst idag? Jag siktar på Whirlpool, men det beror mest på "lokalpatriotism"
Bästa märken ur kvalitétssynpunkt: Gaggenau och Miele. Gaggenau tillverkar en mycket speciell kombiugn. I den ingår micron. Ej roterande tallrik.

Miele har löst problemet med varma kanter och kallt centrum genom att montera in flera patroner som korskjuter maten från ett antal positioner. Ingen roterande tallrik.

Jag har en Sharp kombiugn men till 99% så använder jag endast micron. De ggr jag använder något annat så är det varmluft, när jag inte vill att maten skall bli fuktig.

Den viktigaste aspekten är styrkan i Watt. Ju högre styrka, desto jämnare och snabbare tillagning. Gå inte under 900 W.

~Paul~
Citera
2007-09-08, 11:59
Medlem
hesons avatar
Enda gången jag blivit bjuden på bra microlagad mat var av provkökschefen (?) på whirpool. Det säger en del tror jag...

När min micro går sönder kommer jag satsa på effekt (1000W+), roterande tallrik, exakt ur (ner på sekunden) och hygienisk design.
Bonus om det ingår microlock i avpassad storlek.
Citera
2007-09-08, 15:32
Medlem
xavi8222s avatar
Kan någon förklara hur ångkokning fungerar med mikro? När jag kikat på mikrougnar i butikerna, verkar det som om man använder någon form av plastinsats när man ångkokar. Är det en riktig iaktagelse av mig? Varför kan då inte alla mikrougnar ångkoka?

Jag skulle vara väldigt tacksam för om någon kunde förklara hur ångkokning i mikro fungerar.
Citera
2007-09-08, 21:58
Medlem
Köp så simpel som möjligt. MAt skall lagas i en riktig ugn, inte nån jäkla plastig mikro. Mikron är till för uppvärmning.
Citera
2007-09-09, 00:06
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heson
Enda gången jag blivit bjuden på bra microlagad mat var av provkökschefen (?) på whirpool. Det säger en del tror jag...
Säger att det går utmärkt att laga mat i micron om man sätter sig in och läser om det?

Själv lagar jag inte mat i micron.

Erfarenheten säger också att det är onödigt att köpa prylar med massa extra funktioner. Använder man dom inte redan, är risken överhängande att man aldrig börjar...
Citera
2007-09-22, 12:07
Medlem
Pryltokig som jag är så blev det en multifunktionsmicro.

http://www.tretti.se/jt_359_alu

Rapport kommer när den anlänt...

/Tommy
Citera
2007-09-22, 12:11
Medlem
dePauls avatar
Citat:

/Tommy
Ser intressant ut! Grattis.

~Paul~
Citera
2007-09-22, 12:46
Medlem
Citat:

/Tommy
Har själv en liknande micro, några årsmodeller äldre bara. Den funktion jag anväder mest, förutom vanlig micro, är crispplattan. Den är perfekt att t.ex laga paj i, grilla div korvar, baka pizza, värma upp stekt eller grillad mat i.
Den kostade över 4000 och jag har aldrig ångrat mitt köp,nästa gång blir det en likadan.
Min syster köpte föregångaren till denna modell och den höll i över 20 år tills den slutligen åkte i golvet och pajade.
Citera
2007-09-22, 21:49
Medlem
Millicents avatar
Whirlpool är märket du ska välja.

Min dad är nogrann när han utvecklar dem
Citera
2007-10-12, 19:05
Medlem
Första testet

Så nu har ugnen kommit.

Första testet blev "Steak house fries". Tror jag i alla falla att de heter. Det är i alla fall Felix eller Findus tjocka frysta Pommes Frites (ca 300g)

Vanlig ugn: Lite drygt 20 minuter hyfsat resultat.

Nya Micron: 10 minuter riktigt bra resultat med crispfunktionen.

Vinnare Micron.

Ställning: Micron 1 Standardugn 0

Nästa test (förmodligen) i morgon: Wokgrönsaker och tigerräkor i SS-chilisås.

/Tommy
Citera
2007-10-12, 20:47
Medlem
Ahh spännande - ser fram emot kommande tester!

Gärna om du kan testa något med ångfunktionen?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in