2007-09-08, 01:33
Medlem
Nerdgreens avatar
Hej, har kpt en ny tv med massa fina ingngar utom VGA

Tv = http://www.prisjakt.se/produkt.php?p=161297

Min ati mobility radeon 1600 p laptopen har tyvrr varken dvi-d eller hdmi utgngar.

Jag knner inte heller fr att koppla ihop datorn och tv med vanlig s-video > scart med hnsyn till bildkvaliteten.

Det jag undrar drfr r om det skulle vara mjligt att koppla datorns VGA uttag till min tv's rgb ingng med hjlp av en sn hr sladd http://www.kabelgiganten.se/artiklar...=1626&menyid=1

Det str ju shr i produktbeskrivningen : "Anvnds fr att koppla in en projektor/LCD/Plasma-TV till en DVD-spelare."

Om inte detta fungerar, hur gr jag annars fr att f bsta mjliga kvalitet p dator bilden p min tv d jag endast har vga och s-video uttag p datorn.

Kom p en sak till, d stter jag allts de tre ( rd, grn, bl ) i y,pb,pr som sitter under scartuttagen p min tv?

Ha d

edit: lnk till tv
Citera
2007-11-30, 17:16
Medlem
Inhales avatar
Lyfter denna istllet fr att starta en ny.

Undrar precis samma sak...

Mvh.
Citera
2008-09-11, 01:40
Medlem
Jag lyfter ocks denna eftersom jag har ocks precis samma funderingar.
Citera
2008-09-11, 12:53
Medlem
Sitter ocks i samma lge, fast de du borde kunna gra r att dra till teknikmagasinet o kpa en HDMI kabel sen kper du en adapter som passar till VGA,

polaren gjorde detta fast han kpte doc en adapter till dvi-d, fast borde ju finnas en till VGA ocks?
Senast redigerad av _MackE_ 2008-09-11 kl. 12:54. Anledning: lnk
Citera
2008-09-11, 12:59
Medlem
across avatar
Alla sdana kablar jag sttt p kan bara skicka signalen frn RGB till VGA. Det mste ven finnas std fr RGB i apparaten som tar emot signalen p sin VGA ingng. Detta str ven i produktbeskrivningen i frsta inlgget.

Den kan allts inte anvndas fr att koppla in VGA-kontakten i datorn och skicka signalen till RGB-kontakterna p TVn.
Citera
2008-09-11, 13:07
Medlem
across avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _MackE_
Sitter ocks i samma lge, fast de du borde kunna gra r att dra till teknikmagasinet o kpa en HDMI kabel sen kper du en adapter som passar till VGA,

polaren gjorde detta fast han kpte doc en adapter till dvi-d, fast borde ju finnas en till VGA ocks?

DVI klarar bde analog och digital signal, drfr funkar det att kra VGA -> DVI med en liten adapter. HDMI klarar bara digital signal och drfr behver man en liten lda som konverterar signalen frn analog till digital. Lter inte s svrt kan man tycka men dessa ldor tror jag gr p ngon tusing, hittar tyvrr ingen bra lnk men det finns om man letar.
Citera
2009-04-29, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av acros
Alla sdana kablar jag sttt p kan bara skicka signalen frn RGB till VGA. Det mste ven finnas std fr RGB i apparaten som tar emot signalen p sin VGA ingng. Detta str ven i produktbeskrivningen i frsta inlgget.

Den kan allts inte anvndas fr att koppla in VGA-kontakten i datorn och skicka signalen till RGB-kontakterna p TVn.
Menar du inte tvrtom, att det mste finnas std fr vga i apparaten som tar emot signalen p sin rgb ingng? Det r klart TV'n har std fr RGB om den har en RGB-kontakt...
Citera
2009-04-29, 22:39
Medlem
across avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yidaki
Menar du inte tvrtom, att det mste finnas std fr vga i apparaten som tar emot signalen p sin rgb ingng? Det r klart TV'n har std fr RGB om den har en RGB-kontakt...
Frsk trd du hittade..

Jag menade precis som jag skrev. Den typen av kabel som TS lnkade till kan bara skicka frn RGB till VGA, allts mste den mottagande apparaten ha en VGA-ingng med std fr RGB-signaler, fr det r vad som skickas frn RGB-utgngen p den sndande apparaten.

Kabeln passar allts inte TS behov eftersom TV:n inte hade VGA-ingng, men det har han nog listat ut nu efter ungefr ett och ett halvt r..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in