Citat:
Ursprungligen postat av filofax
Jag var inne i eskort nyss och såg en glädjeflicka som i lite nedlåtande ton pratade om "nerdekade tjackhoror".
Vad jag undrar är varför det just är drogen amfetamin som har fått ge namn åt det ordet? (För det är väl vad tjack står för?) Folk säljer sig ju även för andra droger. Är det vanligare att man säljer sig för just tjack? Missbrukas amfetamin mer av tjejer? (Även om jag vet att båda könen kan sälja sig så verkar det ju helt klart vara vanligare med kvinnlig prostitution).
Varför heter det just tjackhora?
Amfetamin är en väldigt populär drog bland kvinnor... Jag tror att det procentuellt sett finns fler tjejer som väljer tjack framför t.ex. cannabis och hallucinogener än män som gör det... Även om det finns väldigt många manliga amfetaminister (det finns nog fler knarkande män än kvinnor överlag) så har amfetaminet en del egenskaper som lockar många tjejer...
Skönhetsidealet för kvinnor är t.ex. magrare än skönhetsidealet för män, och amfetamin gör så att man inte känner sig hungrig... Detta gör att många går ner väldigt mycket under perioder av flitigt amfetaminbruk... Amfetamin är också en drog som ger ökad sexdrift hos väldigt många, men kukar krymper under amfetaminrus (ej permanent!)... Tjejer har förstås inte det problemet, därför är tjack en väldigt populär sexdrog hos många kvinnor... Sen så är idealet för många tjejer mer ytligt än idealet för män... Därför är många tjejer väldigt viktiga med att föra sig på ett attraktivt sätt, så därför föredrar nog många tjejer att snorta en lina och bli fylld av sexigt självförtroende och social energi än att "äta en äcklig svamp och bli dum i huvudet"...
Det finns med andra ord många orsaker till användningen av ordet "tjackhora":
- Många av de kvinnliga narkomanerna har tjack som sin favoritdrog
- Tjack höjer sexdriften
- Tungt amfetaminmissbruk ger ett härjat utseende, därför tar man ofta amfetaministerna som exempel då man vill beskriva en "skabbig" kvinnlig knarkare
- Det finns faktiskt liknande benämningar för lättfotade kvinnliga användare av andra droger, t.ex. "groggluder" och "sputluder"