2007-09-07, 07:18
Medlem
project_xs avatar
Hej!
Jag har ett litet annorlunda problem med min dator. Har haft den i ett år ungefär och den har börjat bete sig konstigt på senaste. Den låser sig när man kommer in i windows (ungefär när alla autostart-program har laddats). Man är tvungen att starta om, och samma sak händer igen.

Har provat:
Installera om windows, funkade inte.
Köpte en ny HDD och installerade windows på den, fungerade tills jag hade installerat drivisar och program på den. Dock så låser sig inte datorn lika snabbt, utan man kan vara inne ett tag innan den låser. Därför provade jag med att avinstallera alla program, en för en, tills det bara var drivisarna kvar, utan resultat.

Systemet:
Abit sockel 939 moderkort
3xxx+ AMD processor
1Gb minne
X1600XT grafikkort
Windows XP Pro

Jag är mycket tacksam för hjälp.
Citera
2007-09-07, 07:45
Medlem
Det här är bara mina gissningar. Jag antar att under den tiden som du använder WinXP CD (Installerar) så är det inga problem med frysningar.

1.Drivrutins konflikt.
(2.Testa minnet med memtest)
(3.Dålig kabel till hårddisken)
4.Kopplat in något som stör eller tex extern enhet, pci kort.

Nr 1 verkar troligast. Kommer du ihåg om du nyligen har uppdaterat drivrutiner eller något? Går det att testa datorn utan att installera drivrutinerna?

Troligen inte Nr 2 och 3.
Citera
2007-09-07, 08:40
Medlem
project_xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
Det här är bara mina gissningar. Jag antar att under den tiden som du använder WinXP CD (Installerar) så är det inga problem med frysningar.

1.Drivrutins konflikt.
(2.Testa minnet med memtest)
(3.Dålig kabel till hårddisken)
4.Kopplat in något som stör eller tex extern enhet, pci kort.

Nr 1 verkar troligast. Kommer du ihåg om du nyligen har uppdaterat drivrutiner eller något? Går det att testa datorn utan att installera drivrutinerna?

Troligen inte Nr 2 och 3.

Jag skulle också gissa på någon konflikt, men frågan är vad? För jag har haft datorn utan krångel i ett år, samma drivrutiner hela tiden. Kan tilläggas också att jag provade en annan (utöver den köpta) HDD och stoppade in drivisar, sen körde jag Prime95 felfritt i 22 timmar.
Möjligen att ljudkortet skulle kunna krångla till det, ska kolla på det. Ska även testa att köra Prime95 på den nya HDD (med nyformaterat windows).

Blir glad om någon mer har smarta tips!
TACK!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in