2012-07-27, 02:02
Medlem
swede1986s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triggerfreeze
för hemförsvar så är inte en 5.56 direkt optimal en liten och lätt kula som går i ca 2500foot/sec går rätt igenom väggar utan problem även om dom passerat genom nån kroppsdel innan.
Sen har det vart många klagomål att dom inte stoppar påtända antagonister.
En hederlig 45acp är en fin kaliber för hemförsvar!
En gangster är en kriminell parasit som förstör för vanligt folk.

Alla kalibrar som lämpar sig för försvar kan gå igenom en hel del väggar. Detta gäller även pistolkalibrar.

Det bästa sättet att minimera risken för 3e man är att faktiskt träffa den man siktar på och för det är gevär alltid bäst, särskilt när adrenalinet flödar.
Citera
2012-07-27, 07:15
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2

Jag har också anpassat mig efter Sveriges lagar. Därför kör jag med en gammal och licensbefriad revolver i sängbordet. Bra att ha om jag inte hinner in i vapenskåpet när jag får oväntat besök.
Hur förklarar du den nedskjutne tjuven på hallmattan för polisen?
En sak att du har ett lagligt vapen i lådan och använder du det som tillhygge kan du eventuellt komma undan med nödvärn, annars kommer du att åka dit betydligt hårdare än tjuven.

red;
Ett olaga vapeninnehav eller ej har ingen betydelse för straffet ifall du döms för mordförsök.
Senast redigerad av borriz 2012-07-27 kl. 07:17.
Citera
2012-07-27, 09:44
Medlem
Triggerfreezes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swede1986
Alla kalibrar som lämpar sig för försvar kan gå igenom en hel del väggar. Detta gäller även pistolkalibrar.

Det bästa sättet att minimera risken för 3e man är att faktiskt träffa den man siktar på och för det är gevär alltid bäst, särskilt när adrenalinet flödar.
självklart går dom flesta kalibrar igenom innerväggar men en pistol kula gör mindre skada efter träff än en höghastighets gevärs projektil.

Det är en betydligt svårare uppgift att söka igenom huset med ett lång gevär än med en pistol är en viktig faktor att tänka på.
Citera
2012-07-27, 10:04
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triggerfreeze
självklart går dom flesta kalibrar igenom innerväggar men en pistol kula gör mindre skada efter träff än en höghastighets gevärs projektil.

Det är en betydligt svårare uppgift att söka igenom huset med ett lång gevär än med en pistol är en viktig faktor att tänka på.
Jag vet inte om det är en lång pipa eller kraft i vapnet du är ute efter så mitt svar blir kanske lite fel.

Du kan korta av pipan på ett hagelgevär så den är en fot istället för som idag. Då får du ett gevär som sticker ut 20cm från handen som håller stocken och det är ett vapen du med lätthet kan springa runt i en lägenhet med. Skulle man ge en uppgift till någon vapentillverkare att skapa ett "försvara din lägenhet gevär" skulle de nog kunna korta ner vapnet ordentligt och göra ett vapen som är 40 cm eller kortare totalt.

Om man skall ha ett skjutvapen måste det vara något som stoppar en angripare och där är en pistol lite för svag enligt mig, en kniv är nog betydligt mer effektiv så länge man är beredd att hugga.
Citera
2012-07-27, 10:55
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Hur förklarar du den nedskjutne tjuven på hallmattan för polisen?
En sak att du har ett lagligt vapen i lådan och använder du det som tillhygge kan du eventuellt komma undan med nödvärn, annars kommer du att åka dit betydligt hårdare än tjuven.

red;
Ett olaga vapeninnehav eller ej har ingen betydelse för straffet ifall du döms för mordförsök.

Det är fullt tillåtet enligt svensk lag att försvara sig, med skjutvapen om situationen så kräver.
Citera
2012-07-27, 11:57
Medlem
Triggerfreezes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
Jag vet inte om det är en lång pipa eller kraft i vapnet du är ute efter så mitt svar blir kanske lite fel.

Du kan korta av pipan på ett hagelgevär så den är en fot istället för som idag. Då får du ett gevär som sticker ut 20cm från handen som håller stocken och det är ett vapen du med lätthet kan springa runt i en lägenhet med. Skulle man ge en uppgift till någon vapentillverkare att skapa ett "försvara din lägenhet gevär" skulle de nog kunna korta ner vapnet ordentligt och göra ett vapen som är 40 cm eller kortare totalt.

Om man skall ha ett skjutvapen måste det vara något som stoppar en angripare och där är en pistol lite för svag enligt mig, en kniv är nog betydligt mer effektiv så länge man är beredd att hugga.
Du behöver inte kapa nånting på vapnet så det ej går att återställa till orginal.
Skaffa dig en Remington 870 med kort pipa och montera pistolgrepp om du skall ha en hagelbrakare som hemma försvar ( se min ficklampa i tidigare inlägg)
vill du ha en ännu kortare så skaffar du dig en revolver och skaffar dig hagelpatroner till den.

Skulle du be en vapensmed bygga ett "gevär" för hemförsvar så skulle du nog få en grovkalibrig Glock med en stock monterad.
En pistol eller revolver är optimalt för hemförsvar om du bor i ett land i Europa.
Citera
2012-07-27, 12:33
Medlem
Sluta tjafsa om skjutvapen nu. Det fattar väl alla att en pistol under huvudkudden är det optimala att ha om någon försöker ta sig in hemma hos dig. Hade TS haft vapenlicens och kunnat köpa semiautomatiska karbiner med 30-skotts magasin och rödpunktsikte hade han inte startat den här tråden, samma om han hade varit bästa polare med bandidos och haft tillgång till vapen den vägen.

Mer intressant är ju vapen som varenda svensson med internetuppkoppling kan beställa hem på laglig väg, tex knivar, yxor, batonger, slagträn, verktyg, knogjärn mm. Det optimala enligt mig är en mindre stridsyxa eller en större bowiekniv/ stridskniv. Mindre knivar som moraknivar stilletter ballisonger och dolkar går fetbort om man verkligen inte vill riskera att döda personen som angriper dig.
Citera
2012-07-27, 15:40
Medlem
BigIvars avatar
Då är vi nere på jorden igen. Härligt!!!

Ska man placera ut "vapen" i sitt hem så ska man se till att en inkräktare inte utan vidare inser att de är effektiva tillhyggen. Vidare bör dessa tillhyggen vara föremål som hör hemma där man lägger dem.
Ger man någon på nöten, till och med i sitt eget hem, så kommer någon jurist ofelbart att mena att man har "beväpnat sig" i syfte att bruka våld och så sitter man själv där med skit upp till midjan.

Har man haft en yxa bredvid sängen så kommer man garanterat att få en massa besvärliga frågor. Om den ligger på en ryggsäck som man inte har plockat undan efter helgens friluftsäventyr så kan ingen ge en skit för det. Vill man ha ett stort djävla basebollträ innanför dörren så kan man ju alltid hänga dit en påse med ett par bollar och en handske när man ändå är igång. Det gäller att hålla ryggen fri och bara fantasin sätter gränserna.
Citera
2012-07-27, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigIvar
Då är vi nere på jorden igen. Härligt!!!

Ska man placera ut "vapen" i sitt hem så ska man se till att en inkräktare inte utan vidare inser att de är effektiva tillhyggen. Vidare bör dessa tillhyggen vara föremål som hör hemma där man lägger dem.
Ger man någon på nöten, till och med i sitt eget hem, så kommer någon jurist ofelbart att mena att man har "beväpnat sig" i syfte att bruka våld och så sitter man själv där med skit upp till midjan.

Har man haft en yxa bredvid sängen så kommer man garanterat att få en massa besvärliga frågor. Om den ligger på en ryggsäck som man inte har plockat undan efter helgens friluftsäventyr så kan ingen ge en skit för det. Vill man ha ett stort djävla basebollträ innanför dörren så kan man ju alltid hänga dit en påse med ett par bollar och en handske när man ändå är igång. Det gäller att hålla ryggen fri och bara fantasin sätter gränserna.

Det gäller väl mer om man ska knalla runt på stan med ett bollträ att man bör ha en bra förklaring varför man har det med sig. Hemma kan du ju ha bollträn och yxor i varje rum om du vill, det ska polisen skita i. Du kan ju bara säga att du har dom som prydnader om nån tjaffsar om det. Vissa har blommkrukor utplacerade lite över allt, du föredrar baseballträn :-P
Citera
2012-07-27, 17:05
Medlem
BigIvars avatar
Jovisst är det så. Kan man bara ge en bra förklaring till varför man så lägligt hade det där tillhygget i näven när man konfronterade sin antagonist är det lugnt.
Citera
2012-07-27, 17:06
Medlem
Sen så är det faktiskt Sverige vi lever i. Här är det bäst att alltid räkna med fängelsestraff om man försvarar sig mot en angripare. Du kan lika gärna slå inkräktaren på käften med dina knytnävar, ramlar han och krossar skallen mot dörrtröskeln så lär du ju ändå åka dit för övervåld eller grov misshandel. Enda sättet du kan klara dig utan straff är att låta gärningsmannen misshandla dig grovt och våldta frugan för att sendan försvinna från platsen med era värdesaker. Jag satsar på storkniven vid nattduksbordet och tar risken för fängelse i en nödsituation.
Citera
2012-07-27, 17:32
Medlem
BigIvars avatar
Nej, så är det inte alls. Nödvärnsrätten är stark i det här landet ! Du får bara inte använda uppenbart övervåld. Uppenbart övervåld kan vara att man bankar på någon alldeles för mycket bara för att man tycker att han förtjänar det, det kan också vara att man beväpnar sig för att kunna göra riktigt mycket skada. Läs nu mina tidigare inlägg igen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in