2007-09-06, 12:22
Medlem
mmas avatar
Kan man spara inställningarna på något vis?

Om jag tex behandlat mina NEF-filer och fått till en bra grundinstlällning med ljus, kontrast osv, kan jag spara själva inställningen på något sätt?

Samma när man gör webgalleri, kan man spara dom instaällningarna när man ska göra ett nytt? Så man slipper sitta och komma ihåg exakt färg på olika ställen osv?

En fråga till, kan man lägga till en (C) text på varje bild i lightroom? Jag hittar då inte det.
Citera
2007-09-06, 13:44
Medlem
vad jag vet kan du köra sync så alla bilder du markerar får samma ljus,kontrast,osv.
om webbgalleriet tror jag att det ska gå att spara som en action/template.

(c) tänkte du en watermark ? eller att du lägger copyrightinfon i metadatan ?

edit: snor lite och frågar enfter en bra lightroom bok,lite tips?
tänkte köpa lightroom for photographers men såg att den är anpassad efter 1.00 och inte till den "nya" . nån som vet ?
Citera
2007-09-06, 13:46
Medlem
mmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C8H10N4O2
vad jag vet kan du köra sync så alla bilder du markerar får samma ljus,kontrast,osv.
om webbgalleriet tror jag att det ska gå att spara som en action/template.

(c) tänkte du en watermark ? eller att du lägger copyrightinfon i metadatan ?

Jo det där med sync vet jag, men om jag vill köra en ny process om en vecka med samma inställningar precis, går det att då typ spara nån profil eller liknande?

Det där med watermark, det är inte synligt va? Jag vill lägga in nån synlig copyright-text på shjälva bilden, typ nere i hörnet eller liknande.
Citera
2007-09-06, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mma
Jo det där med sync vet jag, men om jag vill köra en ny process om en vecka med samma inställningar precis, går det att då typ spara nån profil eller liknande?

Det där med watermark, det är inte synligt va? Jag vill lägga in nån synlig copyright-text på shjälva bilden, typ nere i hörnet eller liknande.

hmm ska kolla lite så återkommer jag om watermark
Citera
2007-09-06, 14:39
Medlem
i lightroom gå till web, och leta vid output settings till vänster om bilder, där kan du välja att lägga till en watermark men mer än så kan jag inte

visste jag hade kvar länken

http://www.uconomix.com/Products/uMark/Default.aspx

den där verkar fungera rätt bra, den har batch funktionen
Citera
2007-09-06, 14:42
Medlem
mmas avatar
Men den där watermark-funktionen är dold va? inget som blir synligt på bilden?
Citera
2007-09-06, 14:47
Medlem
Citat:
Men den där watermark-funktionen är dold va? inget som blir synligt på bilden?

det ska bli synligt på bilden tydligen ..
Citera
2007-09-06, 14:56
Medlem
JAAA ! nu har jag fixat det !

först : gå till library, till höger längst ser har du "metadata" , öppna det och bläddra till Copyright "_______", sen gå till web output settings och markera add copyright watermark. sen är det klart.

fan, nu har jag lärt mej ngt nytt

"(C)" måste du skriva in i metadatafältet i library.
Citera
2007-09-06, 15:01
Medlem
mmas avatar
Tackar! ska provas så fort mina bilder har blivit processade, det suger verkligen med 512 meg minne och Llightroom, har tagit ganska precis 2 timmar hittills att processa mina NEF-bilder.
Citera
2007-09-06, 15:07
Medlem
Citat:
Tackar! ska provas så fort mina bilder har blivit processade, det suger verkligen med 512 meg minne och Llightroom, har tagit ganska precis 2 timmar hittills att processa mina NEF-bilder.

jag vet exakt va du menar ... kör enbart i raw, så det va en del meckandet med mina PEF när jag hade 512 ..nu har jag 1gb, men det blir ändå segt
Citera
2008-01-29, 14:22
Medlem
Catacomb Kittens avatar
snor denna tråd lite då.

världens nybörjarfråga, menne..

hur sparar man bilderna i sitt hela format?! jag tror jag har letat precis överallt, och jag har då inte fattat det än..det närmaste jag kommit var när man öppnade bilden med explorer och sparade därifrån, men då blev det väldigt stor nergradering istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in