• 2
  • 3
2009-10-03, 11:16
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojoel
Nu har jag iofs varit ganska mycket i Ungern, och blivit bjuden p lecs

Det finns allts mnga stt att fl en katt,
Ja, det finns som sagt tusentals olika varianter. Den variant som jag skrev upp var baserad p ett mellaneuropeiskt grundrecept som frekommer i norra delar av sterrike, stra delar av Bayern, Tjeckien och tydligen ocks sdra delar av Polen.

Jag lagade letscho bara fr ngra dagar sedan och hade d i en falukorvsvariant frn Polen som gick alldeles utmrkt ihop med mina spetspaprikor (grnvita och rda) och resten av ingredienserna. Mjligtvis slant jag lite p nven och hllde i lite fr mycket chiliflakes. Det var svettigt med gott .

~Paul~
Citera
2009-10-03, 11:19
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.Stotzky
1. Intressant, det verkar som att soppor med gg r ett ststatspfund.

2. Jag misstnker att detta r en ukrainsk borsjtj. Ngon som kan bekrfta/dementera?

3. (Nej, kta borsjtj behver inte innehlla rdbetor, det hade man bara i nr det fanns tillgngligt.)
1. Ja, det kan mycket vl stmma. Fast det frekommer ocks i hela regionen som tidigare infll under sterrike/Ungern monarkin, norra delar av forna Jugoslavien inberknade.

2. Jag har kikat i en rysk matlagninsbok (tyvrr r min ryska inte vad den borde vara) men inte hittat ngot liknande.

3. Hm, det var nytt fr mig.

~Paul~
Citera
2009-10-03, 12:23
Medlem
R.Stotzkys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
1. Ja, det kan mycket vl stmma. Fast det frekommer ocks i hela regionen som tidigare infll under sterrike/Ungern monarkin, norra delar av forna Jugoslavien inberknade.

2. Jag har kikat i en rysk matlagninsbok (tyvrr r min ryska inte vad den borde vara) men inte hittat ngot liknande.

3. Hm, det var nytt fr mig.

~Paul~
Jag har googlat lite, och hittade det hr: http://www.matblogg.se/archives/2007...%80%93-soppor/
Citat:
Nr jag frgar Ljudmila vad som egentligen srskiljer borsjtj frn sjtji eller lapsja eller bara vanlig soppa blir svaret lite glidande. Jag tror mig dock kunna sammanfatta hennes utsaga ungefr shr:

En borsjtj ska innehlla
vitkl eller ngssyra (щавель sjavel)
morot
tomatpur

En borsjtj br innehlla (om sdan finns att tillg)
rdbeta
paprika

Allts r rdbeta inte ens ett mste i en borsjtj. I det som vi i Sverige kallar borsjtj r det dock ett mste. Det kallas nmligen tminsone i de kokbcker jag hittat liknande recept ukrainsk borsjtj. Ljudmila anmler dock en avvikande uppfattning;
Citat:
sch. Varenda liten by har sitt eget borsjtjrecept. Hr p Kuban (den flod som rinner genom Krasnodar och drmed ftt ge namn t regionen runt staden) till exempel brukar vi laga rosa borsjtj p rosa rdbetor.
Jag skall fortstta forska i det hr.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in