2007-09-05, 11:53
Medlem
Sviras avatar
Finns det något ämne som typ "återupptar"/kickar igång dopaminfunktionen?

Tänk: motsatsen till t.ex. neuroleptikans hämmande effekt?

Jag har startat en tråd om ämnet, men är det någon som tror att det går att ÅTERFÅ känsligheten/komplexiteten efter en duktigt degenererade neuroleptikabehandling? (Och hur är det med minnena?) Det enda jag kan tänka mig är LSD eller möjligtvis svamp vid några enstaka tillfällen för att totalt reformera jaget.
Citera
2007-09-05, 12:30
Medlem
buddsans avatar
jag tror sorligt men sant är att den enda du kan göra utan att fucka up nått annat är att vänta.
Ride the big one / The Notch
Citera
2007-09-05, 12:57
Medlem
Sviras avatar
Vänta? Jag vet inte.

Är det någon här som har återgått till hur det var innan efter en liknande behandlig? Om vi pratar typ "kognitiva" förmågor, ja kanske. Om vi jämför med en psykos (som jag inte fick), så kommer ju den aldrig tillbaka, eller hur? Så mitt intensiva tillfrisknande (ur en lång depressiv medvetandekonstruktion) där jag utforskade djupare och komplexare saker, som ledde till genuina insikter och de förändringarna de bär med sig.. jag får inte direkt en "uppenbarelse" på tisdag eller hur?

Känner mig mer dragen åt att börja om från början och "inse" allt på nytt. Jag har inte den emotionella intelligens, eller viljestyrka att bli den jag vill vara längre.
Citera
2007-09-05, 13:12
Medlem
hundens avatar
ursäkta mig men vad pratar du om?
skriv så man förstår
blev lite för mkt av det goda
Citera
2007-09-05, 13:25
Medlem
Sviras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hunden
ursäkta mig men vad pratar du om?
skriv så man förstår
blev lite för mkt av det goda
Du med. Vad är det som är oklart?
Citera
2007-09-05, 17:49
Medlem
Arkomanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svira
Finns det något ämne som typ "återupptar"/kickar igång dopaminfunktionen?

Bara alla droger värda namnet? Tyvärr finns det inget mirakelmedel för att få en konstant hög dopaminfrisättning efter en engångsdosering.

Citat:
Tänk: motsatsen till t.ex. neuroleptikans hämmande effekt?

Den uppenbara motsatsen vore väl amfetamin, men då får du dras med litet extra noradrenalin också. Kanske söker du alkoholens upplösande effekt?

Citat:
Jag har startat en tråd om ämnet, men är det någon som tror att det går att ÅTERFÅ känsligheten/komplexiteten efter en duktigt degenererade neuroleptikabehandling?

Den naturliga känsligheten återvänder så småningom.

Citat:
(Och hur är det med minnena?) Det enda jag kan tänka mig är LSD eller möjligtvis svamp vid några enstaka tillfällen för att totalt reformera jaget.

Vill du reformera eller restaurera? Ja, psykedelika kan ge dig en helt ny uppfatttning, men det ger dig inte nödvändigtvis din gamla uppfattning tillbaka, även om det kan väcka gamla minnen till liv. Det kan för övrigt också förvränga och pervertera gamla minnen genom associationer till trippen, under vilken de dök upp och under vilken de sammanblandades i en enda röra tillsammans med en massa hallisar och skeva tankegångar.
Citera
2007-09-05, 21:15
Medlem
Ställer en till fråga:
vilka födoämnen i denna vida värld stimulerar dopaminproduktionen?
Har läst att blåbär är en naturlig vara som påskyndar och stimulerar kroppens dopaminproduktion, vilka andra finns det? Vore skönt o ha en liten inköpslista när man handlar mat till helgen så återhämtning etc. blir lättare framåt slutet.
Citera
2007-09-05, 21:16
Medlem
Arkomanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teemb
Ställer en till fråga:
vilka födoämnen i denna vida värld stimulerar dopaminproduktionen?
Har läst att blåbär är en naturlig vara som påskyndar och stimulerar kroppens dopaminproduktion, vilka andra finns det? Vore skönt o ha en liten inköpslista när man handlar mat till helgen så återhämtning etc. blir lättare framåt slutet.

Fenylalanin är väl en prekursor, som jag har förstått det. Drick mycket lightläsk.
Citera
2007-09-06, 23:39
Medlem
Sviras avatar
Tack för ditt svar, Akromann.

Och så enligt mina efterforskingar..

Tyrsion finns att köpa som L-tyrosin, och är ett förstadie till dopamin och noradrenalin. Ginko Biloba och Ginseng höjer dopaminhalterna.
Citera
2007-09-07, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arkomann
Fenylalanin är väl en prekursor, som jag har förstått det. Drick mycket lightläsk.

Och du där under.

Tack för svaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in