Jag skall konfigurera en touchscreen PC så att den kan stå monterad i ett skåp i fabriksmiljö. Inget extern tangentbord eller mus skall vara tillkopplat.
Problemet är att när man när skall logga på så måste man skriva in lösenord på den aktuella domänanvändaren för att komma in och skärmtangentbordet visas inte på skärmen. Om PCn inte är med i domänet kan man avaktivera "säker inloggning genom ctrl+alt+delete" under användarkonton, men detta hjälper inte eftersom det är ett domänkonto specifikt för fabriken och det skall skyddas med lösenord.
Loggar man in med hjälp av tangentbord så startar skärmtangentbordet så fort man kommer in i windows.
Hur löser man detta?
Om det inte går försvinner ju lite poängen med touchscreen om man ändå måste ha tangentbord anslutet..
Jag ska undersöka ovan givna råd och se om det är ok. Förstår det som att man där kan ställa in vilka användare som får logga in (utan lösenord) och om man minimerar det till en (begränsad användare i fabriksmiljön) så kan det kanske gå bra..
Edit: Finner ingen ruta där användaren kan avbockas för lösenordsinskrivning.
Jag vet att det funkar t ex på hemma PC, där man klickar på sin ikon vid inloggning och kan välja att bli tillfrågad om lösenord eller inte. Men det verkar inte gå med en domänanvändare, kanske domänkontrollerns inställningar prioriteras över..
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!