• 1
  • 2
2007-09-05, 04:59
Medlem
Okej har listat ut så här mycket:

Hårddiskutrymme:

1. Stäng av systemåterställningen: (Kontrollpanelen/System och underhåll/System/Avancerade systeminställningar)

2. Stäng av viloläge, hiberfil.sys (Kontrollpanelen/Engerialternativ) Avmarkera allt igenom avancerade inställningar

3. Rensa TMP & LOG filer: Program, "Purge" "Okoker Disk Cleaner"

4. Ta bort smakprover från filmer och musik som följer med Vista installationen
Citera
2007-09-05, 18:08
Medlem
_Egon_s avatar
eller skaffa vlite, finns för vista. Det ska jag när mitt nya grafikkort, minne och cupfläkt kommer massa skit i Vista som du inte har andvändning av.
Citera
2007-09-05, 18:59
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PirateHook
Okej har listat ut så här mycket:
3. Rensa TMP & LOG filer: Program, "Purge" "Okoker Disk Cleaner"

Frågan är om inte programmen tar mer plats än loggfilerna. Just loggfiler och liknande kan dessutom krympas en bra bit om man aktiverar NTFS-komprimering på just de katalogerna.
Citera
2007-09-05, 22:25
Medlem
Nej du får ut minst 200MB, min installation tar 10GB å då ligger programen på en annan partition. Vad är de som tar så mycket plats?
Citera
2007-09-06, 09:19
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Nej du får ut minst 200MB, min installation tar 10GB å då ligger programen på en annan partition. Vad är de som tar så mycket plats?
Mina loggar tar bara 25 meg mot ursprungliga 100 efter vanlig NTFS-komprimering. Frågan är varför man orkar med en massa 'cleaners' för att spara 50-60 meg. Idag får man 500 gig för kring en tusing. Vad det gäller Vista så får du ganska många program med. Allt från brandvägg till brännarprogram till olika kortspel. Sen har du hur många drivrutiner som helst.

Edit: Kollade nyss min egen installation och den tar 8,5 gig.
Citera
2007-09-06, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Mina loggar tar bara 25 meg mot ursprungliga 100 efter vanlig NTFS-komprimering. Frågan är varför man orkar med en massa 'cleaners' för att spara 50-60 meg. Idag får man 500 gig för kring en tusing. Vad det gäller Vista så får du ganska många program med. Allt från brandvägg till brännarprogram till olika kortspel. Sen har du hur många drivrutiner som helst.

Edit: Kollade nyss min egen installation och den tar 8,5 gig.

Min Ubuntu installation innehåller hur mycket skräp och skit som hellst. Går nog inte ens att få in så mycket skräp i Windows...
OpenOffice, KDE + Gnome, och hur mycket mer som hellst.

Totalt 3.5GiB.

Så ja, den frågan vill jag också ha ett svar på... Vore riktigt nice om man kunde fixa
Vista under 5GiB, börjar bli ganska trött på XP (som också tar upp hur mycket utrymme som hellst...).
Citera
2007-09-06, 12:11
Medlem
inte för att verka stötande på något sätt men eftersom ni klagar på 5 gig hit eller dit... sitter ni på 15 gigs hdds eller vad?
Kan ju knappast vara så stort problem så att ni måste kkrångla med att få 75 meg mer utrymme?

Bara en tanke.
Citera
2007-09-06, 12:22
Medlem
onemans avatar
Vad gör det om operativsystemet tar 10 GB, har du en hårddisk från förra årtusendet? Man får en 160 GB hårddisk för 400:-, det finns ingen anledning att använda en massa specialprogram för att ta bort temp- och logfiler för att spara några MB. Och att stänga av systemåterställning är ju ännu dummare, det har ju en viktig funktion att fylla. Eller försöker du göra en live-CD?

Citat:
min installation tar 10GB å då ligger programen på en annan partition. Vad är de som tar så mycket plats?
http://i2.tinypic.com/4l4qe1c.png (Engelskt Vista Buisiness)
Citera
2007-09-06, 12:25
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av multimaten
Min Ubuntu installation innehåller hur mycket skräp och skit som hellst. Går nog inte ens att få in så mycket skräp i Windows...
OpenOffice, KDE + Gnome, och hur mycket mer som hellst.

Totalt 3.5GiB.

Så ja, den frågan vill jag också ha ett svar på... Vore riktigt nice om man kunde fixa
Vista under 5GiB, börjar bli ganska trött på XP (som också tar upp hur mycket utrymme som hellst...).
Hos mig är det katalogen WinSxS som tar mest plats. Den ska tydligen innehålla olika versioner av DLL:er och liknande som systemet kollar när du kör olika program. Funkar den DLL som ligger inbyggd i Vista så körs den, annars plockas något som ligger i katalogen. Helt enkelt för att få det kompatibelt med XP och tidigare så långt det går. Plus lite backuper efter uppdateringar. Vad jag sett så rekommenderas man inte att rensa där manuellt.
Citera
2007-09-06, 13:15
Medlem
Har noterat att exempel filer på filmer och musik ligger kvar i winsxs mappen (Sök på musicsamples). Dessa upptar säkert 200-300MB men dessa går ej att ta bort? prövade att ta bort dessa i felsäkert läge
Citera
2007-09-06, 14:32
Medlem
_Egon_s avatar
Vlite innan installation! sen har man bara det man vill ha
Citera
2007-09-06, 14:51
Medlem
Dikes avatar
Tack sa mycket!
Citera
  • 1