2007-09-04, 22:58
Medlem
Behöver lite hjälp!

Gick förbi en taggbuske för typ två veckor sen, full dessvärre, och stack mig på pekfingret. Vaknade på natten av att fingret värkte och var svullet. Det har blivit bättre men fingret gör fortfarande ont och har begränsad rörlighet, och det var cirka 10dagar sen...

Nån som har ett förslag på vad det kan vara för buske??
Långa taggar hade den iaf och växte i en rabatt utanför ett hyreshus...
Hoppas nån har en idé!!
Citera
2007-09-04, 23:02
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Säkert hagtorn...

Du har nog en avbruten bit inne i såret.
Citera
2007-09-04, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
Säkert hagtorn...

Du har nog en avbruten bit inne i såret.

Ska gå och hämta hem lite av busken imorgon och jämföra lite för att artbestämma. Hoppas jag inte sticker mig igen bara

Har kollat lite på hagtorn och undrat om det är den lite innan, dock har jag inte hittat nån info om att den är "giftig"... Vad tror du om det? borde ju inte få så här ont av en helt vanlig taggbit?! vad tros?
Citera
2007-09-04, 23:22
Medlem
Dan-Banans avatar
Om du har en "stor" bit av taggen inne i ditt finger så kommer du nog ha ganska ont.
Citera
2007-09-04, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dan-Banan
Om du har en "stor" bit av taggen inne i ditt finger så kommer du nog ha ganska ont.

hehe... ja, det kan jag tänka mig, men så är inte fallet. Har ett märke som bör vara från taggen jag stack mig på, kan dock inte hitta nått spår av tagg i "såret"... Isåfall är det riktigt liten och jag kan inte tänka mig att det är den som gör smärtan, om det inte finns nått slags gift inblandat...
Citera
2007-09-05, 16:26
Medlem
MaZtoRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henru595
hehe... ja, det kan jag tänka mig, men så är inte fallet. Har ett märke som bör vara från taggen jag stack mig på, kan dock inte hitta nått spår av tagg i "såret"... Isåfall är det riktigt liten och jag kan inte tänka mig att det är den som gör smärtan, om det inte finns nått slags gift inblandat...

Jag får ibland plåtbitar i mina fingar som är mindre än 1mm och jag kan säga att det kan göra ont. Fingarna svullnar upp och det blir svårt att röra dem. Brukar försvinna efter några veckor. Kan ju vara samma med en liten tagg.
Citera
2007-09-05, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaZtoR
Jag får ibland plåtbitar i mina fingar som är mindre än 1mm och jag kan säga att det kan göra ont. Fingarna svullnar upp och det blir svårt att röra dem. Brukar försvinna efter några veckor. Kan ju vara samma med en liten tagg.

Har kollat noga nu, finns ingen taggbit kvar... dessvärrre... så det måste bero på nått annat... Nån som vet om hagtorn är gifitigt?
Citera
2010-04-15, 17:43
Medlem
CrapNs avatar
stack mig också på en taggbuske förut idag tänkte inte mycket mer på det men nu är det svullet och rött/irriterad runt området där jag stack mig, gör ont när men petar på det. någon som har ett vettigt svar?
Citera
2010-04-15, 21:01
Medlem
nummerupplysn.s avatar
Hagtorn ska inte vara giftigt.

Annat som jag kan komma på sådär direkt är väl häckberberis som har tornar, den där typiska skolbusken, den är inte heller giftig.
Citera
2010-04-15, 22:41
Medlem
woofers avatar
Även om busken i sig inte är gifftig så kan du ju fått en allergisk reaktion. Men ärligt lalla iväg till läkaren istället om du är orolig. Är ju omöjligt att svara på utan artbestämmning av busken.
Citera
2010-04-15, 22:47
Medlem
liljenstars avatar
felpost, va fan flera år gammal tråd...
Senast redigerad av liljenstar 2010-04-15 kl. 22:58.
Citera
2010-04-16, 13:12
Medlem
Flamsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nummerupplysn.
Hagtorn ska inte vara giftigt.

Annat som jag kan komma på sådär direkt är väl häckberberis som har tornar, den där typiska skolbusken, den är inte heller giftig.

Det finns dock sorter av berberis som är giftig, som det har gått ut direktiv om att dom måste tas bort från offentliga planteringar. Men som privatperson får man ha dom.
Tror dom heter röd berberis eller något sådant
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in