• 1
  • 2
2007-09-04, 18:40
Medlem
Burken totalhängde sig när jag satt och jobbade i Ms Word 97 med ett öppet dokument. Att burken hänger sig ca 1-3 gånger om dan är jag van vid sen något år tillbaka. Har aldrig hittat felet trots förfrågan i detta och andra forum. Som regel drabbas jag dock inte av några större problem. Trots att jag ibland måste stänga av burken mitt i eftersom allt fryser, så brukar allt funka från det senast sparade dokumentet (jag spar ofta) efter omstart, dock inte denna gång. Kan inte öppna worddokumentet. 6 timmars jobb åt h-e + 6 timmars betalning (är egen småföretagare). Dokumentet finns tydligen kvar, men word vägrar att kännas vid adressen. Någon som vet ett sätt att rädda dokumentet???
Citera
2007-09-04, 18:44
Medlem
kimdah2002s avatar
Är det inte bara att läsa tillbaka backupen från i går? Visserligen förlorar du en dags jobb men det är sådant som händer Om datorn hänger sig 1-3 gånger om dagen tyder det väl på något alvarligare fel och den borde ha åtgärdats för länge sedan... en ominstallation kanske
Citera
2007-09-04, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Är det inte bara att läsa tillbaka backupen från i går? Visserligen förlorar du en dags jobb men det är sådant som händer Om datorn hänger sig 1-3 gånger om dagen tyder det väl på något alvarligare fel och den borde ha åtgärdats för länge sedan... en ominstallation kanske

Nej, tyvärr. Har gjort en systemåterställning till gårdagen, men det påverkar inte personliga filer, e-post etc
P.S. Ominstallationer har jag gjort till förbannelse. Menginslöst innan jag vet varför burken hänger sig (troligen inkompatibel hårdvara).
Citera
2007-09-04, 18:54
Medlem
athlons avatar
Prova att köra återställning av text i word enl. nedan:

Word 2003 and earlier

In Microsoft Word 2003 and older, you can recover text from damaged files (Word documents or files in other formats) using the Recover Text from Any File command. Anything that is not text will be lost, including formatting, graphics, fields, and drawing objects, but headers, footers, and endnotes will be recovered as simple text. To do the recovery, use the appropriate instructions:
Microsoft Word files

1. In Microsoft Word, from the File menu, select Open... .

2. From the menu next to "Files of Type:" (Word 97, 2000, 2002, and 2003), "List Files of Type:" (Word 98), or "Show:" (Word 2001 and v.X), select Recover Text from Any File.

3. Select the document by clicking it once, and then click Open.
Citera
2007-09-04, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av athlon
Prova att köra återställning av text i word enl. nedan:

Word 2003 and earlier

In Microsoft Word 2003 and older, you can recover text from damaged files (Word documents or files in other formats) using the Recover Text from Any File command. Anything that is not text will be lost, including formatting, graphics, fields, and drawing objects, but headers, footers, and endnotes will be recovered as simple text. To do the recovery, use the appropriate instructions:
Microsoft Word files

1. In Microsoft Word, from the File menu, select Open... .

2. From the menu next to "Files of Type:" (Word 97, 2000, 2002, and 2003), "List Files of Type:" (Word 98), or "Show:" (Word 2001 and v.X), select Recover Text from Any File.

3. Select the document by clicking it once, and then click Open.

Har försökt. Verkar inte funka.
Citera
2007-09-04, 19:31
Medlem
Fråga: Finns det något gratisprogram där man samtidigt kan spara en fil på flera ställen, t.ex på två olika partitioner? Någon fil borde ju funka om det strular, eller...
Citera
2007-09-04, 22:02
Medlem
Trazigs avatar
Är väll bara ha en ftp och lägga upp sakerna på eller om du har diskett eller cdrw skiva och bränner ut det på
Citera
2007-09-04, 22:45
Medlem
systems avatar
Denna kan man ju använda även som en form av backup:
http://www.keylogger.se/keylogger-order/
Citera
2007-09-04, 23:06
Bannlyst
Släng datorn och skaffa en annan. Hade aldrig stått ut att sköta seriösa grejer på en sån skitdator som hänger sig jämt.
Citera
2007-09-05, 12:02
Medlem
datajesuss avatar
instämmer helt med föregående inlägg. åk till återvinningen med eländet..

om du ska fortsätta envisas med office så uppgradera till openoffice, den autosparar i en backupfil brevid den du arbetar med så du slipper förlora arbete. och det gör den som standard.
Citera
2007-09-05, 13:13
Medlem
Det här programmet har jag kört för att reparera korrupta Word-dokument etc.
http://www.ibas.se/odr/er-professional-se

Kanske kan fungera för dig.
Citera
2007-09-05, 18:26
Medlem
DennisOlofs avatar
Trym, vet inte hur du ska få tillbaka jobbet.

Men man ska alltid ha auto-spar funktionen aktiverad i word (office), sedan när man kör igång ska man spara dokumentet en gång (efter ett tag) så att det finns sparat. Därefter lagrar word saker i en temp fil, men med autospar funktionen sparar han ner data till dokumentet vart 10de minut eller hur du nu ställer in det.

Då ska man ha maximal otur om du just ska spara och hänger sig vid de tillfället, man kan också välja andra tidsintervaller.

Jag antar du har datorvana, varför inte skaffa en ny dator, finns ju budget varianter, men det borde inte vara några problem då du redan har tangentbord osv redan. Jag skulle inte kunna leva med en dator som helt krachar, de går ju inte. Däremot om program havererar till och från som ibland händer, det är inte så farligt.

Men inte att hela datorn fryser då är det något riktigt galet fel, runt 4000-5000kr får man ge för en fullständig dator från t.ex. komplett, monterad och klar att köra. Eventuellt måste man själv installera WinXP, program osv. Duger fint för kontorsarbete, värt pengarna anser jag, speciellet om du förlorade många timmars arbete, då hade ju den burken betalat sig redan, iom att du inte kan ta betalt för dom förlorade timmarna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in