2007-09-04, 17:58
Medlem
goodfellass avatar
Hittade en mobil för några dagar sen, en nyare modell av Sony Ericsson... Eftersom att den är stöldspärrad så tänkte jag att det är lika bra att lämna in skiten till polisen, men jag undrar bara om man ska hoppas på att dom inte hittar ägaren så att jag får behålla den.

Hur spårar dom ägaren till mobiltelefoner? Hur länge väntar dom innan upphittaren får mobilen (eller nåt annat upphittat för den delen).

Tack.
Citera
2007-09-04, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goodfellas
Hittade en mobil för några dagar sen, en nyare modell av Sony Ericsson... Eftersom att den är stöldspärrad så tänkte jag att det är lika bra att lämna in skiten till polisen, men jag undrar bara om man ska hoppas på att dom inte hittar ägaren så att jag får behålla den.

Hur spårar dom ägaren till mobiltelefoner? Hur länge väntar dom innan upphittaren får mobilen (eller nåt annat upphittat för den delen).

Tack.

Om det är nyare modell och inte "varm" redan så är det stor risk att ägaren redan stöldanmält den.

Dem spårar den genom IMEI numret, kollar det och ser vart den är köpt och ringer sedan affären eller stället och får uppgifterna där (Så fungear det i princip).
Visar han/hon upp kvitto med IMEI nummer som anmält den stulen och det stämmer så får han den direkt.
Om du lämnar in den så kollar dem den och hittar dem en stöldanmälan så tar dem kontakt med han som gjort det och då hämtar han den när han kan.
Hör ingen av sig så är den din efter tre (3) månader men då måste du säga det när du lämnar in den samt över begära hittelön om någon skulle hämta den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in