• 1
  • 2
2007-09-04, 12:00
Medlem
Som tråden lyder behöver jag tips om hur jag ska få svålen på skinkstek, fläsklägg, sidfläsk och dylika köttbitar "krispig" och "frasig" istället för att som vanligt få en gummibit som knappt går att tugga sönder. Hög - låg temperatur i ugnen, pensla med olja, uppe/nere i ugnen etc, Är det någon som vet?
Citera
2007-09-04, 13:01
Medlem
Seamus Costellos avatar
Olja och hög temperatur, med grillelementet på funkar ju, men hög temperatur är ju ofta rätt trist för själva köttet. Men enkjlast tycker jag att det är att steka den hårt innan köttbiten åker in i ugnen. Jag använder dessutom en blåslampa för att ge den slutliga finishen. Kostar en hundring och kan göra så jävla mycket grejer i köket.
Citera
2007-09-04, 13:29
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seamus Costello
Olja och hög temperatur, med grillelementet på funkar ju, men hög temperatur är ju ofta rätt trist för själva köttet. Men enkjlast tycker jag att det är att steka den hårt innan köttbiten åker in i ugnen. Jag använder dessutom en blåslampa för att ge den slutliga finishen. Kostar en hundring och kan göra så jävla mycket grejer i köket.
De finns ett sätt att kringgå dina besvär Seamus.

Gör så här:

Ta ute en djup plåt och fyll den med vatten. Placera plåten nästan längst ner i ugnen. Ta ut ett grillgaller och lägg det direkt på plåten. Sätt på ugnen till runt 230 grader.

Under tiden som ugnen håller på och värms så preparerar man sidfläsket. Salta och krydda köttet runt om. Salta extra mycket på svålen. De kryddor jag använder är: Sichuanpeppar, femkryddorspulver, vitpeppar och salt. Placera köttbiten i en tättslutande plastpåse och marinera den. Ju längre marinering desto bättre. Man kan göra det här dagen innan!

När ugnen är varm så placerar man fläsket med svålen uppåt på grillgrallret och gräddar tills svålen får en jättefin bronserad yta. Det brukar ta nästan dubbelt så lång tid som vanligt. Räkna med nästan 1 h. Kontrollera därefter att köttet är genomstekt så att det inte sipprar ut blod eller att köttet fortfarande är rosa. Detta är inte bra! Sänk i så fall värmen och fortsätt tills köttet är genomkört.

Servera gärna fläsket med sötsur sås och ris!

~Paul~
Citera
2007-09-04, 14:53
Medlem
Domedagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
De finns ett sätt att kringgå dina besvär Seamus.

Gör så här:

Ta ute en djup plåt och fyll den med vatten. Placera plåten nästan längst ner i ugnen. Ta ut ett grillgaller och lägg det direkt på plåten. Sätt på ugnen till runt 230 grader.

Under tiden som ugnen håller på och värms så preparerar man sidfläsket. Salta och krydda köttet runt om. Salta extra mycket på svålen. De kryddor jag använder är: Sichuanpeppar, femkryddorspulver, vitpeppar och salt. Placera köttbiten i en tättslutande plastpåse och marinera den. Ju längre marinering desto bättre. Man kan göra det här dagen innan!

När ugnen är varm så placerar man fläsket med svålen uppåt på grillgrallret och gräddar tills svålen får en jättefin bronserad yta. Det brukar ta nästan dubbelt så lång tid som vanligt. Räkna med nästan 1 h. Kontrollera därefter att köttet är genomstekt så att det inte sipprar ut blod eller att köttet fortfarande är rosa. Detta är inte bra! Sänk i så fall värmen och fortsätt tills köttet är genomkört.

Servera gärna fläsket med sötsur sås och ris!

~Paul~

Hepp e detta inte den kulinariska danska matratten???

e min farsas favvo.. fleskestek eller va fan det heter.

De paul.. VAD e sichuanpeppar?? var kan detta inhandlas...
jag som alskar sichuan mat visste inte att det e ngn speciell peppar som anvands.
Citera
2007-09-04, 20:38
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Domedagen
Hepp e detta inte den kulinariska danska matratten???

e min farsas favvo.. fleskestek eller va fan det heter.

De paul.. VAD e sichuanpeppar?? var kan detta inhandlas...
jag som alskar sichuan mat visste inte att det e ngn speciell peppar som anvands.
Sichuanpeppar liknar lite rosépepparn i smaken (ingen riktig peppar m a o). Den finns att inhandla i kinesiska specialbutiker. Men återigen, jag köper min utomlands.

Danskarna gör en liknande rätt men har en annan kryddning och späckning på den.

Poängen med "min" tillagningsmetod är att köttet får en knaprig yta samtidigt som det är mört inuti och nästan faller sönder i lameller.

~Paul~
Citera
2007-09-04, 20:48
Medlem
FNGs avatar
En annan variant är att gnida in svålen i rikligt med salt och sen köra den läääääänge på lågtemp 125 till 150 grader. Då hjälper saltet till att dra ut fukten och sen så torkar svålen så där härligt och blir som frasiga, grissmakande chips. Förbannat habilt!

För den som har vägarna förbi Östgötagatan på Söder så rekommenderas ett studiebesök på Östgötakällaren, bättre lägg med knaprigare svål står inte att uppringa i hufvudstaden.
Citera
2007-09-04, 23:56
Medlem
Seamus Costellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FNG
En annan variant är att gnida in svålen i rikligt med salt och sen köra den läääääänge på lågtemp 125 till 150 grader. Då hjälper saltet till att dra ut fukten och sen så torkar svålen så där härligt och blir som frasiga, grissmakande chips. Förbannat habilt!

För den som har vägarna förbi Östgötagatan på Söder så rekommenderas ett studiebesök på Östgötakällaren, bättre lägg med knaprigare svål står inte att uppringa i hufvudstaden.
Dom har haft samma serveringspersonal och kock i tjugo år... ingen dålig husman där! Brukar käka nåt från barmenyn varje månad, ohyggligt bra småpannbiffar för 70 spänn!
Citera
2007-09-05, 00:02
Medlem
Antevantes avatar
Man kan när köttet är 10 min från klart, ta ut köttet, höja temperaturen till 275 grader. Hiva in steken, låt ugnsluckan vara lite på glänt. Vänta tills svålen börjar se fin ut...klart.
Citera
2007-09-05, 00:20
Medlem
FNGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seamus Costello
Dom har haft samma serveringspersonal och kock i tjugo år... ingen dålig husman där! Brukar käka nåt från barmenyn varje månad, ohyggligt bra småpannbiffar för 70 spänn!

Ja, man blir alltid lika chockad när man ser en servis som är yngre än 30. Ett riktigt guldkorn ÖK faktiskt.
Citera
2007-09-05, 00:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FNG

Hehe, ÖK, det är min kvarterskrog det.
Och deras schnitzel, mmm...
Citera
2007-09-05, 00:33
Medlem
snapcases avatar
Testa att skära ett rutmönster i svålen.
Citera
2007-09-05, 01:48
Bannlyst
Brukar snitta svålen, fylla en stekpanna med lite vatten och koka upp, sedan lägger jag steken med den snittade svålen ner i pannan och kokar ca. 10 minuter innan jag langar in steken i ugnen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in