Citat:
Ursprungligen postat av Seamus Costello
Olja och hög temperatur, med grillelementet på funkar ju, men hög temperatur är ju ofta rätt trist för själva köttet. Men enkjlast tycker jag att det är att steka den hårt innan köttbiten åker in i ugnen. Jag använder dessutom en blåslampa för att ge den slutliga finishen. Kostar en hundring och kan göra så jävla mycket grejer i köket.
De finns ett sätt att kringgå dina besvär Seamus.
Gör så här:
Ta ute en djup plåt och fyll den med vatten. Placera plåten nästan längst ner i ugnen. Ta ut ett grillgaller och lägg det direkt på plåten. Sätt på ugnen till runt 230 grader.
Under tiden som ugnen håller på och värms så preparerar man sidfläsket. Salta och krydda köttet runt om. Salta extra mycket på svålen. De kryddor jag använder är: Sichuanpeppar, femkryddorspulver, vitpeppar och salt. Placera köttbiten i en tättslutande plastpåse och marinera den. Ju längre marinering desto bättre. Man kan göra det här dagen innan!
När ugnen är varm så placerar man fläsket med svålen uppåt på grillgrallret och gräddar tills svålen får en jättefin bronserad yta. Det brukar ta nästan dubbelt så lång tid som vanligt. Räkna med nästan 1 h. Kontrollera därefter att köttet är genomstekt så att det inte sipprar ut blod eller att köttet fortfarande är rosa. Detta är inte bra! Sänk i så fall värmen och fortsätt tills köttet är genomkört.
Servera gärna fläsket med sötsur sås och ris!
~Paul~