2007-09-04, 01:26
Medlem
Min sekundära hårddisk har gett ifrån sig väldigt oroväckande läten på sistone. När man använder den så låter det ungefär som när datorn stänger av sig, ett sånt där knäppljud eller vad man skall kalla det. Det är en intern hårddisk.
Krascher har förekommit, som att jag laddat ner något och sedan får felmeddelandet: "Går inte att spara filen, enheten är inte tillgänglig"

När jag sedan skulle öppna datorn för att se vad som försigick såg jag att datorn stod på en usb-sladd, när jag sedan tog bort usb-sladden så att datorn var plan med golvet så upphörde problemen.

Jag blev lite förbluffad över att en sådan liten grej kunde ha så stor åverkan på datorn prestanda och stabilitet. Jag trodde datorer var utvecklade till att klara lite mer än några graders lutning. Är det min hårddisk som är dålig, eller är det så att datorer oftast måste stå plant?
Citera
2007-09-04, 13:45
Medlem
Bumpar tråden då den hamnat på sida 2. Måste ju vara någon som har ett svar?
Citera
2007-09-04, 13:48
Medlem
Dikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FoxDawn
Bumpar tråden då den hamnat på sida 2. Måste ju vara någon som har ett svar?

Tydligen inte
Citera
2007-09-04, 13:52
Medlem
Sunners avatar
Ha den antingen horisontalt eller vertikalt, inte diagonalt.
Att det däremot bara skälla lägga av att fingera, för att sen börja fungera igen när du rättade ut datorn låter jävligt skumt...
Citera
2007-09-04, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunner
Ha den antingen horisontalt eller vertikalt, inte diagonalt.
Att det däremot bara skälla lägga av att fingera, för att sen börja fungera igen när du rättade ut datorn låter jävligt skumt...

Ok, ska ha det i åtanke.

Tycker också det är skumt, datorn lutade inte mycket. Jag antar att det mer är hårddisken det är fel på snarare än att datorn lutade.
Citera
2007-09-04, 14:21
Medlem
Vet inte riktigt hur det ligger till med stationära datorer, men på min ibm thinkpad finns det ett säkerhetssystem som låser hårddisken så fort datorn börjar röra sig för mycket, horizontellt såsom vertikalt.
Citera
2007-09-04, 14:22
Medlem
Sunners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FoxDawn
Ok, ska ha det i åtanke.

Tycker också det är skumt, datorn lutade inte mycket. Jag antar att det mer är hårddisken det är fel på snarare än att datorn lutade.

Jo, testa något disgnostikprogram.
Tillverkaren av din hårddisk lär ha något, Hitachi har t.ex sitt Drive Fitness Test, Seagate och WD lär ha liknande.
Håller disken på att rasa så är det en klar fördel om diagnostikprogrammet kan tala om det lite i förväg än att du får reda på det genom att allt du har på den ryker på köpet
Citera
2007-09-04, 15:29
Medlem
blueCommands avatar
Det är just därför hårddiskar till bärbara (2.5") är så satans dyra. Förutom att de då är mindre har de också system för att kunna ligga lustigt. Dock så skall stationära diskar antligen vara horisontala eller vertikala - inte lutandes - när du sätter dem i långvarig användning.
Citera
2007-09-05, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunner
Jo, testa något disgnostikprogram.
Tillverkaren av din hårddisk lär ha något, Hitachi har t.ex sitt Drive Fitness Test, Seagate och WD lär ha liknande.
Håller disken på att rasa så är det en klar fördel om diagnostikprogrammet kan tala om det lite i förväg än att du får reda på det genom att allt du har på den ryker på köpet

Jag testade Seatools och tydligen fanns det 7 stycken dåliga LBA, som jag reparerade. Tack för tipset.

Jag misstänker dock att det är ett fysiskt fel på hårddisken, och att segment kommer bli korrupta igen, då det visade sig att den låter fortfarande ibland, särskilt när man laddar ner torrents. När dessa problem med ljud och krascher uppstod hade datorn stått i två dygn och laddat ner konstant, det kanske blev för mycket för disken.
Den andra disken fungerar däremot bra, så det rör sig ju inte om fel på IDE-sladden eller moderkortet, eller kan det vara något med sladden/sekundära ATA-kontakten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in