2007-09-03, 22:08
Medlem
Humsibums avatar
Jag är lite utav en hobbyfotograf och har nu fått erbjudande att fotografera lite hundar mot betalning. Har suttit och dividerat hela dagen angående priser osv. Och det verkar finnas väldigt mycket kunniga människor här om foto och tänkte höra om någon har något bra pris man kan säga.
Det jag är mest osäker på är hur mycket jag ska ta för själva jobbet. Sen tillkommer ju framkallning, och vad jag ska ta per bild, och material osv.
Så.. Hjälp mig gärna. Förslag på smarta lösningar vore rätt kul att få också.
Citera
2007-09-03, 23:17
Medlem
Farbror Sallads avatar
Kontakta BLF. De har en prislista som indikerar någon slags norm för vad man bör ta betalt. Den är inte gratis, men kan vara värd att ha om man planerar att frilansa lite.

http://www.blf.se/
Citera
2007-09-04, 07:13
Medlem
Humsibums avatar
Tack så mycket
Citera
2007-09-04, 11:35
Medlem
NordicVs avatar
Rekomenderar också den listan.

Den är även väldigt bra att ha till hands om någon använder dina bilder utan att ha frågat dig om lov eller utan bildbyline m.m.

Tänk på att priserna i listan är tänkta för en yrkesfotograf.

Vad jag menar med det är att precis som i många yrken så tar man betalt för den tid man inte har jobb. En fotograf kan sällan passa in jobb så att han jobbar 8 timmar om dagen. Därför måste han ta betalt de 4-5 timmar han jobbar så att det täcker upp för 8 timmar.

Jag själv säljer bilder lite då och då. Brukar lägga mig ca 25% under BLF:s lista. Du kommer nog att tycka att det är helt OK betalning ändå.
Citera
2007-09-04, 16:49
Medlem
Humsibums avatar
Har inte kollat in så speciellt noga på sidan än. Men är väl anpassad för proffesionella fotografer antar jag, och eftersom jag är mer utav en hobbyfotograf lär jag sänka mig något mer än 25% tror jag.

En annan grej jag funderat på ang om folk vill köpa mina bilder. En kompis fick göra en förstoring på en bild och min syster vill förstora en hel del bilder. Den bilden som vännen förstorade tog jag inte betalt för, borde jag det? Och ska jag lägga en logga bilden i ena hörnet?
Citera
2007-09-05, 17:39
Medlem
Mindbullets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humsibum
Har inte kollat in så speciellt noga på sidan än. Men är väl anpassad för proffesionella fotografer antar jag, och eftersom jag är mer utav en hobbyfotograf lär jag sänka mig något mer än 25% tror jag.

En annan grej jag funderat på ang om folk vill köpa mina bilder. En kompis fick göra en förstoring på en bild och min syster vill förstora en hel del bilder. Den bilden som vännen förstorade tog jag inte betalt för, borde jag det? Och ska jag lägga en logga bilden i ena hörnet?
personligen tycker jag det är snålt att ta betalt av kompisar och släkt (om man redan har en bild och det kostar en inget) men visst lägg in en logga på bilden så folk vet vem som gjort den

/en som aldrig sålt en bild, (mer för att jag är dålig än för att jag är givmild)
Citera
2007-09-05, 17:49
Medlem
hanumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humsibum
Lägg in loggan om du vill ha cred, men ta inte betalt för bilden om det är en bild du ändå redan har på lager. Däremot blir saken en annan om du ombeds fotografera vid ett särskilt tillfälle.
Citera
2007-09-05, 18:24
Medlem
Hispers avatar
Det man skall vara försiktig med är att sälja till "kompispris" första gången, det kan vara svårt att höja priset när man blivit lite mer etablerad och förhoppningsvis kan ta ut lite mer betalt.

En rekommendation jag läst, egentligen för konstnärer men går säkert att applicera på fotografer också, är att på räkningen skriva det priset som personen skulle ha fått betala men att du OCKSÅ skriver ut den rabatt du ger. Då kan man i förlängningen minska rabatten men kunden är glad i alla fall för att denne slipper betala det högre rätta priset.
Citera
2007-09-07, 21:05
Medlem
Humsibums avatar
Kompisen som ville ha en förstoring fick stå för förstoringen själv, då den kostade runt 150spänn. Men han behövde inte betala mig något.
Och de som frågat om jag vill fotografera deras djur är vänner till min syster som jag inte känner. Min syster tex skulle gått i konkurs nu om jag bett om betalning och henne tänker jag aldrig be om betalt heller.

Och jag lär inte ta speciellt mycket för jobbet ändå.

Däremot rätt svårt att lyckas få ihop en plan över det hela.
Citera
2008-03-12, 23:19
Medlem
503s avatar
Bumpar denna.

Den där listan det talas om, jag kan inte hitta på sidan hur man får tag på den.
Jag drar helt enkelt till med en klassiker; Någon som vet?
Citera
2008-03-13, 12:26
Medlem
NordicVs avatar
Här kan man beställa listan (den understa är den vi pratar om):

http://www.blf.se/479.php
Citera
2008-03-13, 12:32
Medlem
503s avatar
Tackar!
Citera