• 1
  • 2
2007-09-03, 21:36
Medlem
memrixs avatar
Såg tråden om vad som var abstrakt. Gick då och tänkte på vad makt var ?

Enligt mig är makt då du kan manipulera personen så den gör som du vill.

Typ exempel är i det militära då ÖB:et kanske säger åt någon underårdnad att utföra en viss sak.

Frågan är då. Är makt abstrakt eller konkret. Då själva makten i sig är väl abstrakt men det som visar att man har makt är konkret. Vad tycker ni ?
Citera
2007-09-04, 10:45
Medlem
taszhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av memrix

Typ exempel är i det militära då ÖB:et kanske säger åt någon underårdnad att utföra en viss sak.

Frågan är då. Är makt abstrakt eller konkret. Då själva makten i sig är väl abstrakt men det som visar att man har makt är konkret. Vad tycker ni ?
Jag skulle nog säga att makt av naturen är väldigt konkret. För att utöva sin makt måste man vara konkret och bestämd, peka med hela handen.

Det som skulle kunna vara abstrakt med makt, tänker jag, är väl kanske HUR man utövar sin makt. Man kan ha makt även om andra inte vet om det. Man kan vara den lilla rösten i örat på en högt uppsatt person som då ser ut att ha makten "utåt" mot världen.

Hinner inte spekulera mer i det nu. Har ju skola och allt, men intresant tanke!
Citera
2007-09-04, 11:11
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taszh
Jag skulle nog säga att makt av naturen är väldigt konkret. För att utöva sin makt måste man vara konkret och bestämd, peka med hela handen.

Det som skulle kunna vara abstrakt med makt, tänker jag, är väl kanske HUR man utövar sin makt. Man kan ha makt även om andra inte vet om det. Man kan vara den lilla rösten i örat på en högt uppsatt person som då ser ut att ha makten "utåt" mot världen.

Hinner inte spekulera mer i det nu. Har ju skola och allt, men intresant tanke!
Nä. Makt innebär att man kan styra händelser i för en själv önskvärd rikting.
Citera
2007-09-04, 11:45
Medlem
Kheperas avatar
Citat:

Abstrakt ja. Som tar sig konkreta uttryck.
Citera
2007-09-04, 12:09
Medlem
taszhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Nä. Makt innebär att man kan styra händelser i för en själv önskvärd rikting.
Ja det är sant. Men jag definierade inte makt... Men det du säger är makt, ja. Men det finns så myclet olika sorters makt, håller du inte med?
Citera
2007-09-04, 12:44
Medlem
zorc7251s avatar
Ett exempel på "abstrakt makt" är väl kastsystemet i Indien, som ö.h.t. fortsätter att existera för att de lägre kasterna erkänner det. De är ju en konstitution som varken är skyddad av lagar eller myndigheter.

För det är väl det du menar med "abstrakt makt", alltså att det egentligen bärs upp av en illusion, även om uttrycket är identiskt med "konkret makt"?
Citera
2007-09-04, 17:39
Medlem
NickeHorrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorc7251
För det är väl det du menar med "abstrakt makt", alltså att det egentligen bärs upp av en illusion, även om uttrycket är identiskt med "konkret makt"?

Jaså? Jag trodde först han menade att man kan ha tillgång till makt men väljer att inte använda den. USA har just nu makt över Sverige i den bemärkelsen att dem kan invadera i vilket ögonblick de vill.
Citera
2007-09-04, 18:58
Medlem
memrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NickeHorror
Jaså? Jag trodde först han menade att man kan ha tillgång till makt men väljer att inte använda den. USA har just nu makt över Sverige i den bemärkelsen att dem kan invadera i vilket ögonblick de vill.

USA har alså abstrakt makt. Men använder den inte konkret alså ? Skulle man kunna säga så ?
Citera
2007-09-04, 20:12
Medlem
TellusGs avatar
Makt är ett samlingsnamn för olika företeeleser. Somliga abstrakta, andra konkreta.
Citera
2007-09-04, 22:04
Medlem
Psynovas avatar
Exempel på abstrakt makt:
Vänner. Vissa saker avstår man från pga. ens vänner eller tvärtom, man gör vissa saker för ens vänners skull. Alltså har vänner någon form av abstrakt makt.

Exempel på konkret makt:
Polisens makt över människor som begår lagbrott. Man kan straffas hårt^^
Citera
2007-09-05, 07:29
Medlem
NickeHorrors avatar
Citat:
USA har alså abstrakt makt. Men använder den inte konkret alså ? Skulle man kunna säga så ?

Du förstår mig precis som jag vilel bli förstådd
Citera
2007-09-05, 16:05
Medlem
zorc7251s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NickeHorror
Ja, men då är ju allt maktutövande abstrakt till dess att den som lyder väljer att inte göra det längre och få smaka på konsekvenserna, eller vad är din poäng?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in